Gå til innhold

Da var jeg ferdig her inne for nå! (laaangt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke om noen husker meg :P men skrev ett innlegg her inne om lakserolje for to uker siden i morgen :P skulle da ta lakserolje etter klarsignal fra jordmor fordi babyen var estimert veldig stor, jeg var moden og hadde åpning... dette var en uke før termin som var 1.desember :)

etter at jeg begynte på lakseroljen fikk jeg noen regelmessige rier, tok da mer olje, og gikk i trapper og styrte på for å få det til å bli enda mer regelmessig :P men i åttetiden på kvelden stoppet alt helt opp, jeg hadde en helt merkelig følelse i hele kroppen og var bare helt utslitt... Sov hos mine foreldre fordi jeg og samboer har så lang vei til universitet jeg studerer ved... gikk og la meg klokken tolv, har aldri sovet så godt som jeg gjorde da :P hehe...

våknet ti over tre av en ri som ble etterfølgt av slimproppen og litt av fostervannet... hodet til babyen var ikke bekreftet festet så jeg fikk ikke røre meg, ringte til mamma som hadde mobilen ved sengen i tilfelle :P hun kom bort og pakket resten av tingene mine! jordmor kom og samboer begynte å kjøre mot sykehsuet... jeg hadde da 2 cm åpning, moden, babyen hadde det veldig bra men hadde ikke festet hodet...

ble ikke hentet av ambulansen før halv fem, ganske lange 1 og en halv time kan en si... ble kjørt til ambulansebåten som tok meg til stavanger og så ny ambulanse opp til sus... ble så kjørt opp til fødeloftet hvor det var planlagt at jeg skulle føde

riene og babyens hjerteslag ble sjekket. babyen hadde det kjempe fint, men jordmor mente riene kom for hyppig, varte for lenge og var for intense med tanke på at jeg kun nå hadde 3 cm åpning. dette var klokken åtte. fikk akkupunktur mot smertene, noe jeg syntes hjalp veldig :) fikk også prekestol og sakkosekk jeg kunne lene meg over under riene :) var godt å ha noe å støtte seg til, for samboer begynte å få ganske vondt i ryggen :P siden jeg hang over ham :P

ble sjekket igjen klokken tolv hadde fortsatt 3 cm åpning og ingen endring i festingen av hodet til babyen... de ville ikke ta resten av fostervannet som lå som en blære rundt babyens hode fordi de ville gjøre minst mulig inngrep siden jeg var førstegangs! prøvde derfor å gå og stå mest mulig selv om det var ubehagelig, stod under hver ri blandt annet :P for å få hode lenger ned... blodtrykket mitt var nå ganske høyt, men babyen hadde det bra. begynte å bli ganske utmattet, og prøvde å spise men kastet lat opp igjen.

Fikk tilbud om badekar, noe jeg sa ja til :) helt utrolig deilig :) gjorde ikke så vondt under riene på grunn av det varme vannet :)

klokken tre var det vaktskifte, igjen! :P den nye jordmorå kom inn og målte babyens hjerteslag og blodtrykket mitt. babyen hadde det fortsatt fint, mne blodtrykket mitt var nå så høyt at hun tok en urinprøve og den vr positiv på proteiner. ble derfor sendt ned til fødeavdelingen fordi jeg nå ble sett på som kode rød og ikke kode grønn...

kom ned på føden i halv fem tiden. ble målt; endelig hele 4 cm :P ganske ironisk for jordmoren vi hadde den første delen av dagen sa de regnet 1 time pr centimeter, nå hadde jo jeg BARE brukte 8 timer på 1 cm :P husker jeg tenkte: Ja, her kan jeg tydeligvis ligge lenge :P

klokken halv seks tok de resten av vannet for å se om hodet kom seg lenger ned. riene ble da enda mer intense, jeg fikk nå ikke lov til å stå under riene, og dette gjorde det vanskelig for meg å takle riene fordi jeg hadde sterk bekkenløsning og smertene for det meste lå i bekkenet...

jeg var nå helt utmattet og fikk derfor epidural. samboer klarte å snakke meg til dette! hadde egnetli ikke planlagt dette da jeg generellt holder meg unna medisinsk smertelindring... men var utrolig herlig å kunne slappe av litt! Husker jeg begynte å gråte da de gjorde klar til sette sprøyta og jordmor spurte var det var, da sa jeg: "jeg ville jo finne urkvinnen i meg". heldivis mente hun jeg allerede hadde gjort det siden jeg nå hadde ligget med sterke rier siden klokken tre om morningen :P med epiduralen forsvant riene helt! så da var det på an med drypp!

riene tok seg med dette fort opp igjen, smertene la seg nå i endetarmen og lårene. Ikke så behagelig fordi det kjentes ut som om babyen skulle komme ut den veien når som helst :P

Så gikk det slag i slag, mer epidural, mer drypp osv. :P en lege kom og tok ultralyd nedentil for å se på babyens plassering av hodet siden jeg hadde ligget godt over 10 timer uten endring i fødselsforløpet.

rundt ni sluttet jeg å kjenne virkningen av epiduralen. nå gjorde det bare fryktelig vondt hele tiden, og babyens hode ville ikke lenger ned, men begynte å nerme meg 5 cm åpning!

jeg lå nå å gråt uten stopp, jeg var helt totalt utmattet. jeg var kvalm og skalv ukotrollert. de målte feberen, men hade ingen.

halv ti kom legen som hadde tatt vannet inn... hun sa at nå var det nok! babyen hadde det fint og hadde egentlig ikke noe "behov" for å komme seg raskt ut, men hun mente at jeg var for utmattet til å klare å gå gjennom dette lenger. derfor ble jeg gjort klar til keisersnitt! litt blandede følelser rundt dette fra min side, føltes litt dumt å ikke få føde normalt etter all den smerten og tiden jeg hadde lagt bak meg, men samtidig føltes det så utrolig herlig å vite at jeg om kort tid kom til å være ferdig å ha babyen min hos meg!

klokken ti var alt klart til å begynne inngrepet. samboer satt og holdt meg i hånden mens de begynte :) og fire minutter over ti var han ute :D han gråt ikke da de tok ham ut, men han hadde ligget å sett på legene :P fikk ham inn til oss tre minutter etterpå! verdens herligste følelse :D

Så nå sitter jeg her, endelig mamma :) til verdens herligste lille gutt som skal hete Dennis Nikoali <3 har det så utrolig bra :D og jeg skal si dere det jenter, jeg hadde uten tvil gått igjennom nye 19 timer med rier og vondter, for resultatet er så absolutt verdt alt sammen :D jeg var bare uheldig ikke noe annet, og hvis vi blir så heldige at vi får oppleve dette en gang til så skal jeg gjøre alt for å føde normalt og helst uten epidural :)

så lykke til alle dere som enda ruger :) dere gjør en fantastisk jobb :) og bare gled dere, dere skal om ikke så altfor lenge oppleve verdens største mirakel :D <3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer så mye med den lille keiseren ;o)

Kos dere masse!!

Skrevet

Gratulerer så mye!!! Og KJEMPEFINT og tøft navn på prinsen! Håper recoveryen går bra, og at dere koser dere masse!! :-))

Skrevet

Husker deg jeg =) Hadde lakseroljeforsøk sammen med deg, men jeg var tydeligvis ikke moden for det endte i bare maserier... Nå sitter jeg her 8 dager over termin og gruer meg fordi jeg vet at det er en stor baby og fordi jeg hadde et lignende forløp som deg sist. Storebror satt fast og måtte etter lang tid (48 timer) med rier forløses med hasteks. Vet at man føler seg litt "snytt" når man har rier så lenge og det ender med ks, men prisen er verdt det og man gjorde virkelig et forsøk =) Sørg for å få hvile nå, for kroppen din er sliten!!!

Masse lykke til med den lille! =)

Skrevet

Tusen takk alle sammen :) og masse lykke til videre til dere alle :) håper det blir deres tur snart ;)

Entil09: Håper du snart kommer i mål :) og at barnet ditt ikke er så stort som de tror :) og selfølgelig at fødselsforløpet går fint denne gangen :D masse lykke til hvertfall :)

Gutten vår ble estimert til å være 4016 gram en uke å en dag før termin, når han kom en uke før termin var han 3598 gram, så kan si de bommet en god del :P så han var ikke noe spesiellt stor i det hele tatt :) hodeomkretsen var 36 cm å hele han var 51 cm :) så lærte en god lekse der, en må ikke alltid stole på estimeringene :P

Skrevet

Takk for at vi fikk dele din historie! Veldig detaljert og spennende:-)

Lykke til i den fantastiske barseltiden!

Skrevet

Gratulerer så mye, Lillebie! Historien din lignet litt på min, men fødselen din var nok hakket tøffere. Godt at alt gikk bra til slutt, det er så absolutt verdt det!

Forresten, hos meg traff de temmelig godt med estimeringen. De mente han var ca. 4165, og viste seg å være 4140 :-)

Lykke til videre, og kos dere masse!!!

Skrevet

Gratulerer så mye!!:) Det er definitivt verdt det ja, det kjenner man etterpå!;)

Skrevet

Gratulerer så mye! :)

Skrevet

Gratulere så mye.Kos dere masse i tiden framover.

Skrevet

gratulerer masse med nurket :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...