Anonym bruker Skrevet 6. desember 2009 #1 Skrevet 6. desember 2009 Min miderste datter på 10 år er overvektig og jeg vet ikke hvordan jeg skal få henne til å gå ned i vekt uten at jeg skal såre henne. Vi spiser normal kost og hun trener to til tre ganger i uken. Alikevel ser det ut til at hun bare legger på seg, hun er spesielt stor rundt magen og overkropp. Føler at dette er et veldig tabubelagt spørsmål, men jeg blir fortvilet på hennes vegne da det blir vansklig å finne klær som passer. Ser også at det blir mer og mer slitsomt for henne da hun er aktiv.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2009 #2 Skrevet 6. desember 2009 noen barn blir litt lubne i det puberteten setter inn, veldig mange mister dette "valpefettet" når de nærmer seg 15-16 år... Fortsett å spis sunt å sørg for at hun er aktiv utenom treningene og:) Det er nok det eneste jeg kan råde deg til.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2009 #3 Skrevet 6. desember 2009 Min søster var slik til puberteten satte inn. Da flyttet det seg mer til hoftene:) Hun er ikke rund i dag, men heller ikke slank. Hun er passelig og uten noen mage. Selv etter 3 tette barn er magen hennes fin:) Pass bare fortsatt på at kostholdet er sunt for hele familien, og at hun får god støtte i å fortsette med aktiviteter. Ros og oppmuntring, uten at hun blir "utpekt" til å være mer aktiv enn deres andre barn:)
Frk Marge Skrevet 6. desember 2009 #4 Skrevet 6. desember 2009 du kan snikinnføre magrere kosthold... nå sier du veldig lite om hva hun faktisk spiser... for alt jeg vet kan det hende hun spiser kokt skinke og magerost hver dag..., men om det heller er syltetøy, salami, masse saus og poteter, ville jeg prøvd å vri utvalget i kjøleskapet mot magert kosthold... men om hun virkelig spiser helt vanlig (tror min på 12 spiser ca 5-6 skiver brød med pålegg + en stor porsjon middag og litt snop på lørdagen), og fortsatt legger på seg, ville jeg også tatt henne med til legen. kanskje kamuflert som en rutineundersøkelse og bare tatt en del blodprøver for å utelukke diabetes, stoffskifte og sikkert en del andre ting som kan forstyrre systemet. ha en samtale med legen/helsesøster om dette uten henne først. ellers gjelder vel det samme for barn som voksne uansett om du skal legge på deg eller ta av eller hode deg stabilt der du er? spis lite og ofte, 4-6 måltider om dagen, ikke spis deg stappmett og unngå usunnt fett og for mye karbohydrater (les: poteter, ris, pasta osv i tillegg til sukkeret i snop) det er vanskelig for noen her inne å komme med mer enn generelle gode råd til deg så lenge du ikke sier noe om hva barnet faktisk spiser, hvor stor hun faktisk er osv... jenta mi på 12 brukte også mye større klær enn alderen tilsa... var alltid 1-3 str over alderstrinnet. men det var fordi hun var for høy, ikke for bred :S men det var veldig sørgelig når venninnene gikk med glitter og rosa og tyll og hun måtte over på storpikeavd. på h&m/cubus osv.... nå er hun som sagt 12, snart 13 og har brukt damestr i 1-2 år (XS/S riktignok, men de fleste barneklær er for små). bare for en sammeligning... når jeg var 10 år, veide jeg ca 30 kg og var vel kanskje 140 (?) cm høy? var slank og fin i kroppen, men hadde venner som var både tyngre og lettere enn meg.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2009 #5 Skrevet 6. desember 2009 Hun er i dag ca.140 cm og veier i underkant av 50 kg. Hun spiser da en brødskive til frokost, to på skolen, litt havregryn når hun kommer hjem og vanlig middag. Og frukt sånn innemellom. Godis i helgene. Hun har alltid vært litt lubben, men nå føler jeg at det har blitt værre. Hun er ikke dvask i kroppen men krafig og fast. Ser jo at hun blir lei seg når hun ikke kommer inn i de klærne hun ønsker.Hun sliter en del med magevondt og vi har tatt utallige blodprøver. Stoffskifte hennes er bra, men hun har forhøyede leververdier, har blitt henvist til barnelege for vidrere utredning ang leververdiene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå