Gå til innhold

Vektøkning - bekymret

Anbefalte innlegg

Skrevet

Satt og såg inne på den sida som skal holdes på 1. side... Og finner ut at jeg skal ha gått opp mellom 3.5 - 4 kg.

Er 14 fullgåtte uker. Har bare gått opp 2 kg, og kjenner at det bekymrer meg.

Er dette noe å bekymre seg over eller? Noen andre som har det slik?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres heeelt normalt ut :) Jeg er 15 uker og har gått ned 8 kg... Legen virker ikke videre bekymret av den grunn, så lenge jeg ikke er svimmel eller dehydrert. Det hører med til historien at jeg har noen kg ekstra fra før ;)

Skrevet

Jeg er 12+4 og har gått opp 1,5-2kg. Veier 62kg nå og kan ikke si at jeg er bekymret for det. Heller glad for at jeg ikke har gått opp så mye vil jeg si. Jeg spiser vanligvis 95% sunt, men har de siste 6 ukene stappet i meg så usannsynlig mye shitmat og godterier at jeg blir kvalm bare av å tenke på det. Jeg har rett og slett vært så kvalm at hovedfokus har vært å i det hele tatt få i seg noe kontra kvaliteten. Kjenner jeg ganske dårlig samvittighet for det, men føler ikke jeg har hatt no valg. Det kjennes ut som kvalmen begynner å slippe litt taket så jeg tenker at jeg heller få ta igjen det tapte når normal matlyst er tilbake.

En vekttabell er jo bare en tabell og d sier seg selv at ikke alle følger den slavisk. Vil tro mye er avhengig av utgangspunktet også og at man ikke kan regne med å følge gjennomsnittet fra uke til uke.

Så hvis du spiser og får i deg nærling ville jeg bare vært glad for at du ikke har lagt på deg så mye.

Skrevet

Jeg er 24 uker og har gått 2 kilo, er bare glad til jeg. Legen min har ikke kommentert dette i det hele tatt.

Skrevet

Nei, det er heeelt vanlig:) Bare slapp av!

Skrevet

Jeg har gått ned ca 3 kg på grunn av morgenkvalmen, så det er nok veldig forskjellig fra person til person. Jeg er igrunn glad for at det ikke går ut over babyen i og med at den får alt den næringen den trenger uansett om jeg går opp eller ned i startfasen :)

Skrevet

Det som står angitt i "vekttabellen" er gjennomsnittelig tror jeg, det er helt vanlig å gå opp mer eller mindre. Dersom du er godt polstret er det faktisk bare en fordel at du ikke går opp så mye.

Babyen tar det den trenger, så det er bare deg selv det går utover dersom du ikke får i deg det du skal.

Skrevet

Jeg er 12+ 4 i dag og har gått ned 3 kg etter at jeg har blitt gravid, dette pga kvalme og nedsatt matlyst, jeg har å tenkt litt på dette med vektøkning, kan ikke huske sist jeg veide så lite, det måtte være på ungdomsskolen eller noe sånt. Men legen sier det er normalt, men at jeg nå og fremover bør begynne å gå oppover å ikke mere ned. Kvalmen har avtatt og matlysten begynner å komme tilbake, og som alle sier, babyen tar det den trenger fra lagrene våre :)

Skrevet

Jeg er i 7 mnd og har lagt på meg 4-5 kg...

Med nr 1 & 2 la jeg på meg 8 kg på 9 mnd, og med nr 3 la jeg på meg 3 kg på 9 mnd...

Skrevet

Som det står tidligere her er jo vekttabellen veiledende. Alle legger ikke på seg like mye i løpet av svangerskapet. Jeg har lest at man bør legge på seg minst 6-8 kg, men mye kommer jo mot slutten. Ellers er jo alt fra 8-20 kg ganske normalt.

Jeg har selv gått ned 4-5 kg pga kvalme og oppkast, men begynner nå så smått å legge på meg igjen. Er likevel ikke der jeg startet. Ingen som er bekymret for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...