Elsker jenta mi<3 Skrevet 6. desember 2009 #1 Skrevet 6. desember 2009 Jeg lurer på hva dere andre tenker om hvordan forhold barn bør ha til alkohol. Er dere av de som mener det skal ingen alkohol i hus når barna er hjemme, eller synes dere det er greit å ta et glass vin eller øl når barna sover, eller er dere av de som mener at det er greit at det blir en liten fest i hus når barna sover? Mener selv at fyll har ingenting å gjøre i et hus med barn. Om noen foreldre har lyst på et glass vin på kvelden synes jeg det er greit, så lenge man drikker for at det er godt og ikke blir beruset. Men jeg kjenner flere som har lagt barna å fådd venner på besøk som ender med fyllefest. Hva mener dere er riktig....?
Elsker jenta mi<3 Skrevet 6. desember 2009 Forfatter #2 Skrevet 6. desember 2009 Tror dere at alkohol forbruket til foreldre påvirker hvordan barna blir i forhold til alkohol i ungdomstida? Jeg er oppvokst i et hjem hvor jeg aldri så foreldrene mine fulle, så de ta et glass vin ekstremt sjeldent. Jeg begynte å dra på fest etter at jeg begynte på vidregående, og drakk veldig sjeldent. Mens mannen min er oppvokst med alkohol på godt og vondt. Han begynte å drikke tidlig og drakk flere ganger i uken i ungdomstida. Er dette tilfeldig, eller tror dere det er en sammenheng?
3 små!:) Gutt, gutt og jente! Skrevet 6. desember 2009 #3 Skrevet 6. desember 2009 Hmmm... Den er ganske vanskelig den der... Både jeg og mannen min er fra hjem med svært lite alkohol. Kun pappa som tok seg en øl til pizzaen på lørdagskveldene. Og da vi var store nok til å være seinere oppe tok han seg gjerne en øl til lørdagsgodteriet også, men vi hadde ALDRI fest hjemme som ble fyllefest... Min manns foreldre var vel så godt som avholds mens barna bodde hjemme. Både mannen min og jeg er også rolige personer som ikke har noen stor interesse av fyllefester heller. Iallfall ikke nå lenger. Det har liksom bare roet seg veldig etter at vi fikk barn. Og vennene våre har liksom også blitt mer "voksne", så fyllefester er sjeldne, og det forekommer ALDRI hos oss med barn i hus. Ja, man har lov til å ta seg litt vin og øl om man er på besøk. Vi koser oss med det til seine helgemiddager, men drikker aldri mye med barn i hus og heller ikke dersom vi er ute og skal ta oss av sønnen vår dagen etter. Det er snakk om et par glass, kanskje... For meg handler det om respekt for barnet mitt og at jeg ikke vil at han skal skremmes av slike ting. Jeg er ikke spesielt begeistret for berusede mennesker og syns ikke det hører sammen med barn. Har familie som ikke er av samme mening, så mine jevnaldrende og yngre søskenbarn har debutert tidlig i forhold til alkohol, drikker oftere og mer, men om det er pga foreldre eller miljøet ellers, det syns jeg er litt vanskelig å si... Jeg tror det er bra å oppfordre til et sunt forhold til alkohol. At det er greit i hyggelig lag og til gode middager, men man trenger ikke å drikke seg full hver gang. Det er til litt ekstra kos. Men jeg syns også det skal legges til at søsknene til både mannen min og meg er mer festete enn vi er og vi har jo samme foreldre... Jeg vil tro at det spiller ganske greit inn hvem man havner i vennegjeng sammen med også, men at man kanskje med holdningene man skaper hjemme under hele oppveksten er med på å begrense alkoholbruken en del???
The Bad Gal Skrevet 6. desember 2009 #4 Skrevet 6. desember 2009 Tja, hos oss er det lite drikking. Jeg er avholds og har vært det i 13 år, og mannen min er ingen kosedrikker, så med mindre vi har gjester en kveld(skjer vel èn eller to ganger i året), så minsker ikke innholdet i noen av flaskene i kjelleren noe nevneverdig. Fest med barn i hus passer seg ikke, mener jeg, men om noen ønsker å ta seg et glass vin eller i øl er det ikke så farlig. Men synes ikke begge foreldrene burde være beruset samtidig, med barn i hus, dersom det skulle skje noe. Da får man heller skaffe barnevakt, synes ikke det er forsvarlig å ha ansvar for barn med mye alkohol innabords, selv om ungene sover aldri så dypt.
Gjest Skrevet 6. desember 2009 #5 Skrevet 6. desember 2009 Jeg ville aldri hatt fest med barna i hus, men ett glass er greit, til og med om barna er våkne. Blir det noe særlig mer enn det blir det feil, i mine øyne. Man skal ikke være på nippet til å bli glisete engang når man har ansvar for små. De merker veldig godt at noe er anderledes og de liker ikke alkohol-glisete voksne...Drikker heller ikke mer enn det når guttungen sover, for man har jo ikke noen garanti for at han sover natta gjennom.
NormaJean Skrevet 6. desember 2009 #6 Skrevet 6. desember 2009 fyllefest er jo ikke ok, men vi tar jo gjerne ett glass vin på kvelden. Har ofte middags gjester hvor vi serverer øl og vin, men vi er ikke typen mennesker hvor slikt "tar av"... Rolig nyting av alkohol er helt ok syns nå jeg:-) Jeg liker ikke flatfylla (selv om det kan skje en gang i blandt, hehe) Men er vokst opp hvor jeg føler selv at foreldrene mine kunne moderert seg litt mer. Husker at jeg syns det ble litt mye noen ganger. Selv festet jeg lite og var ikke en stor alkohol drikker, så slike ting tror jeg er tilfeldig om man tar etter foreldrene eller ei. Mannen min har foreldre som er "dannede" drikkere, men han var en liten rølper...
tvillingj-83 Skrevet 6. desember 2009 #7 Skrevet 6. desember 2009 Jeg verken kjøper, drikker eller nyter alkohol og hvertfall ikke når jeg er gravid......!!!!!!!! (Er 20 uker på vei!) Det er bare sååå ekkelt med barn og alkohol, liker den kombinasjonen overhode ikke!!! Har smakt rødvin og øl. Øl var pyytoon!!!!!!! Rødvin går an i sosialt samvær med fam, men da skal barna være i sengs! Drikker meg aldri dritings - sånn skal ikke mine barn bli oppdratt til å gjøre heller. Vil rett og slett bare holde meg mest mulig avholds - da vet jeg at jeg gjør det rette og slipper å ha dårlig samvittighet for noe jeg bevisst kunne unngått!!!! Å være gode rollemodeller betyr så mye, mye mer
hormonia&alienimagen3 Skrevet 6. desember 2009 #8 Skrevet 6. desember 2009 Jeg har faktisk et veldig stort problem med det temaet generelt...Svigers er fra Tromsø og de og mannen min kan godt finne på og fylle med barn i hus,de mener også at det er helt naturlig.De er slike mennesker som blir sykt høylydte og bråker og skriker fælt når de blir fulle..Jeg er en sånn som a har veldig problemermed og drikke i det hele tatt et glass om barna mine er i hus.Har kommet hjem fra fest og opplevd at ungen har våknet men ikke håndtert henne nevneverdig mens jeg har vært påvirket og har måtte håndtere dattra mi i veldig fyllesyk tilstand noe jeg synes er vanvittig teit og føler meg mer idiot av det en festen dagen før... Men har venniner som har hatt fest(var ikke ment som fyllefest men utviklet seg til det) med barn i hus....Jeg kommer aldri til og vinne noen vei når det gjelder svigers så jeg må ta den krangelen hver gang både mens før og etter med alle dem...
Elsker jenta mi<3 Skrevet 7. desember 2009 Forfatter #9 Skrevet 7. desember 2009 Sjønner hva du mener. Er ikke enkelt når man får besøk langveisfra som liker å ta noen øl på fredagskvelden, det blir fort flere øl av noen få. Er selv ikke glad i å kose meg med alkohol, smaker ikke godt. Derfor drikker jeg lite, og er veldig sterk i meningen min om at barn og fyll ikke hører overens i det hele tatt. Venter mitt første barn nå, og gruer meg til den dagen jeg må sette foten ned til eventuelle gjester, noe jeg absolutt regner med kommer. Men det er mitt hjem så de må bare akseptere det, de får dra ut skal de drikke. Men er ikke enkelt når du blir sett på som den store stygge ulven og de synes man er hysterisk, men skal jeg la det jeg mener er riktig for mitt barn settes til siden for å tilfredstille dem....NEI.
2 prinsesser + liten spire=) Skrevet 7. desember 2009 #10 Skrevet 7. desember 2009 Jeg har aldri sett mine foreldre drikke, men begynte sjøl når jeg var 15. Så tror ikke det har noe å si.
ellesant Skrevet 7. desember 2009 #11 Skrevet 7. desember 2009 Jeg er på linje med deg her. Greit med litt vin på kvelden eller til maten på julaften, men ingen festing! Da er barna enten borte eller den som drikker er borte. Jeg synes ikke foreldre og barn skal være full på de samme festene, samme hvor gamle barna er! Da snakker vi ikke total-avhold, men fyll.
You can call me Dårris Skrevet 7. desember 2009 #12 Skrevet 7. desember 2009 Jeg tror det er viktig å gi barna et naturlig forhold til alkohol. Med det mener jeg at en voksen godt kan ta et glass vin eller øl mens barna er til stede, men aldri så mye at man blir beruset. Jeg har venner som har vokst opp i hjem med alle typer forhold til alkohol, og de som har vært verst på drikkingen selv, er de som kommer fra hjem hvor det har vært strengt forbudt med alkohol.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå