Gå til innhold

Hvor lenge etter fødsel var dere i go-form igjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg forvente at jeg kan dra til byen å handle julegaver etter en uke eller to? Hvis alt går fint under fødsel da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med eldstemann tok det et par mnd før jeg orket shopping, med minsta tok det litt over en uke. Så man vet vel aldri. Hvis du orker burde du nok heller humpe deg ut og og handle gaver nå :)

Skrevet

Jeg var i toppform et par timer etter fødsel. Hadde ikke vært noe problem å handle gaver dagen etter, bortsett fra at stingene gjorde usannsynlig vondt når jeg tisset, (selv om det bare var to små sting), så jeg var avhengig av å ha en hånddusj til å spyle over med mens jeg satt på do....

Men, du kan jo ha uflaks og være dårlig lenge, så gjør gjerne ferdig mest mulig før fødsel:)

Skrevet

Var i toppform hele tiden:) Litt sliten etter fødselen utenom det var jeg ute og gjorde alt jeg har gjort før dagen etter vi kom fra sykehuset:)

Skrevet

Du vil nok slite litt med nedpress om du har rivnet mye. Da orker man ikke gå så lenge av gangen osv. Føles som om underlivet detter av deg.

Du bør heller ikke gå for mye, pga at bekkenbunnen bør trenes opp igjen først... Det gis lite informasjon om dette, men det er en viss fare for livmorfremfall o.l om man belaster for kraftig ukene etter fødsel.

Jeg orket jo korte turer på butikken etter 1-2 uker, men lange julehandler hadde jeg nok ikke orket du. Man har jo en liten baby som skal ammes oooofte også;)

,

Skrevet

6 mnd, men jeg var max uheldig føles det som.

Skrevet

Sliter veldig enda 20 mnd etter. Jeg har ikke mer overskudd enn jobb og gutten. Når han er lagt kl 19.00 går jeg også i seng.

Skrevet

Jeg var på shopping 1 1/2 uke etter fødsel, kun et par timer. Ble fort sliten.

Hadde aldri orket den første uken, men vi er alle forskjellige.

Det anbefales ikke å ha med babyen på kjøpesenter i begynnelsen, ihvertfall ikke i disse svineinfluensatider. Det var det flere jordmødre som opplyste om, men må man så må man..

Så hva du orker er helt umulig for oss å svare.

Skrevet

Jeg følte meg helt fin rett etter fødsel, untatt at jeg var trøtt da.. Men fikk sovet et par timer etter jeg hadde vært i narkose.

Men sånn ellers var jeg på farta da jeg fikk dra hjem etter 3 dager på sykehuset:)

Det er veldig forskjellig.. Noen har jo det veldig vondt og er nesten sengeliggende i flere uker.

Skrevet

Dette tror jeg det ikke det finnes noe fasit på. Forskjell fra person til person og fra fødsel til fødsel.

Jeg har vært heldig og hatt korte raske fødsler og har vært i helt grei form dagen etter på begge. Jeg har hatt noen kvelder hvor jeg plutselig blir skikkelig utmattet, og da har jeg vel antagelig gjort for mye i løpet av dagen. Tror det er lurt å bruke første uken på å ikke løpe rundt og "flink-pike-syndromet" kan man legge vekk en stund. :)

Skrevet

Tok vel et par måneder før jeg følte meg frisk igjen. Klarte knapt å gå eller sitte på to uker, men var ute og gikk tur etter det. Mener jeg var på et kjøpesenter da han var 3 uker, men var ikke akkurat julehandel det da ;-)

Skrevet

Toppform er vel å strekke strikken, men jeg kunne fint gå tur med hunden to dager etter fødsel, men merka det godt i magemusklene etterpå(gikk ikke langt eller så fort da)

Er så forskjellig, man vet ikke hvordan fødselen forløper og om man vil få problemer etterpå, så å planlegge shoppingrunde hadde jeg vel ikke gjort, men dersom du har en grei og ukomplisert fødsel og føder et helt friskt barn, så har du jo i teorien en grei mulighet for litt shopping.

Det eneste jeg ville vært betenkelig med, er at så små babyer er veldig mottakelig for virus og smitte, så å ta babyen med på et overfylt kjøpesenter i verste julestria er ikke så veldig gunstig, men det må du jo vurdere selv. Trenger ikke være hysterisk, men varme, klamme butikker og snufsende folk på alle kanter er ikke gull for et spedbarn! Gå ihvertfall tidlig på dagen:-)

Forøvrig lykke til med fødselen!

Skrevet

Var på kjøpesenter da lillesøster var 1 uke gammel og følte meg helt elendig etter 1 time og bestemte meg for å dra hjem. Trodde jeg var i mye bedre form enn det jeg egentlig var. Var et par måneder før jeg var i form etter fødselen, men innen den tiden kom, så hadde jeg fått et sjelden bekkenproblem som gjorde det meget ubehagelig å gå, sitte, ja alt utenom å ligge. Var først etter 6-7 måneder at jeg kunne handle uten å være helt utslitt, men tror det er unntaket.

Tror det er veldig individuelt. Ikke prøv å være supermamma. Ta den tiden du trenger, for du får ikke premie for å dra ut og handle julegaver (eller noe annet for den saks skyld). Og som en annen sa, så har du en liten baby som skal ha mat hele tiden, enten du ammer eller flasker.

Skrevet

Har vært i fin form etter begge mine fødsler. Etter 1 fødsel var jeg ute å handlet etter et par dager samt vasket huset. Etter 2 fødsel dro jeg hjem etter 5 timer og rett til julemiddagen hos svigers. Lekte med storebror på gulvet og hjalp til med å rydde etter middagen.

Har selvølgelig tatt det med ro selv om jeg har fartet, hvilt når jeg har hatt behov.

Er nok veldig individuelt dette her. Kommer selvfølgelig helt ann på hva slgs fødsel du går gjennom.

Ville nok prøvd å få gjort unna det meste nå hadde jeg vært deg. Lite fristende med julestress, masse mennesker samt ta var på en liten baby på et overfylt kjøpesenter.

Lykke til med fødselen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...