Gå til innhold

lit teit spm ang kokesjokolade :P

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan koker man den?

dette er første gangen jeg baker til jul, og er helt grønn på baking :P

Videoannonse
Annonse
Gjest sug lut
Skrevet

Skal du bake med den eller koke varm sjokolade?

Skrevet

jeg skal lage sjokoladetrøffler, så jeg skal koke sjokoladen....

Gjest sug lut
Skrevet

Ikke bare smelte den? Type knekke opp i biter, legge i en skål, sette skåla i en gryte med varmt vann på lav varme så sjokoladen smelter?

Skrevet

ok takk :)

da skal jeg prøve det :)

er som sagt ikke erfaren på kjøkkenet :P når det gjelder kaker og slikt :P

Skrevet

Tror ikke du kan koke kokesjokolade. Da blir den ødelagt. Det du skal gjøre er å smelte den i et varmt vannbad (ikke oppi vannet da, he, he). Altså sett en skål/minikjele med sjokoladen oppi, oppi f.eks. utslagsvasken/oppvaskkummen din fyllt med vaaarmt vann :) Da smelter sjokoladen og får en fin konsistens. Koker sjokoladen blir den helt seig og ødelagt.

Ev. om du skal tilføre sjokoladen noe er det enten melis eller vaniljesukker, men det er når du skal lage sjokoladeglassur.....!

Jeg har lite erfaring med smelting av kokesjokolade selv, men har prøvd å smelte den i en kjele på komfyren. Da ble den for varm og helt ødelagt...... men når jeg smeltet den i et vannbad, da gikk det fint....!

Lykke til :)

PS: Når jeg lager sjokoladeglassur/krem til sjokoladekake, lager jeg kun smørkrem, derfor lite erfaring med kokesjokolade :) Men nå var det jo ikke det du skulle lage nå da..... :)

Gjest sug lut
Skrevet

Kult å starte med sjokotrøfler, da - blir det vellykka imponerer du fletta av alle, og om de ikke blir helt som du trodde er det helt genialt å bare spise røra med skje og furte. Vonde kan de uansett ikke bli.

Skrevet

det gikk som det skulle :) nå står de kaldt, så snart er de ferdige :):)

takktakk for svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...