tvillingj-83 Skrevet 5. desember 2009 #1 Skrevet 5. desember 2009 Jeg er andregangsgravid med termin i april og jeg lurer på dette med Nav osv... Hva jeg har rett å søke på før og under fødsel/permisjon? Jeg går på skole, mottar stipend og lån fra lånekassen, i tillegg får jeg overgangsstønad for barn på 3. Men siden jeg studerer tenker jeg ofte på hva som skjer når babyen kommer, i forhold til økonomi... Noen som vet? Og hvilke ytelser som gjelder hvis evt jeg flytter sammen med barnefaren? Orker ikke tanken på flytting nå, men han vil gjerne vi skal prøve å bo sammen for barnas skyld.....Uansett, har ikke lyst å komme tiggende til han hver gang jeg trenger penger når jeg skal på butikken å handle... Tusen takk for alle svar.... Føler meg totalt grønn på dette området.....
MammaTilToTette + spire Skrevet 5. desember 2009 #2 Skrevet 5. desember 2009 Jeg er ingen ekspert på dette området,men er selv stundent med permisjon nå. Jeg bor sammen med barnefar og jeg mottar vanlig lån/stipend fra lånekassen, men forskjellen er at alt er stipend nå så jeg mottar samme sum som ellers-men som lån. Så fikk jeg engangsstønad fra NAV, barnetrygd og det er alt. Hvis du ikke skal bo sammen med barnefar har du jo krav på barnebidrag fra han,samt stønad for enslig mor fra NAV.¨ Håper dette var litt til hjelp:)
tvillingj-83 Skrevet 5. desember 2009 Forfatter #3 Skrevet 5. desember 2009 Tusen takk for god hjelp! kan man få fødselstipend av lånekassen også? må lån betales tilbake når man har født? eller blir de omgjort til stipend...hmm.... Ja ja, jeg får gå innom nav på mandag og høre.. Takk igjen:o)
Nikki 75 Skrevet 6. desember 2009 #4 Skrevet 6. desember 2009 Det står masse på lånekassen sine sider. Man får fødselsstipend som tilsvarer summen man vanligvis kan få i lån og stipend, i rundt 40 uker etter fødselen. Disse trenger man ikke betale tilbake. Det ligger søknadsskjema og alt som man kan sende inn når barnet er født.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå