Gå til innhold

Speilreflekskamera. Blir det brukt? Anbefalinger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Redd det ikke blir brukt så mye som det koster.

men har lyst på da....

men hva skal vi se etter og har dere erfaringer med noen gode?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vår blir brukt skammelig lite. Vi har digitalkamera med oss når vi er ute og farter, så speilrefleksen blir egentlig bare brukt til planlagte bilder hjemme og ved spesielle anledninger.

Nå har ikke vi digitalt speilrefleks da, så det kommer "problemer" som ikke film i kamera og at det blir mer tungvint å få bildene på data og nett i tillegg.

Skrevet

Bruker det masse!!! Er et must med barn. Mye lettere å ta skarpe bilder av barn på farta. Anbefaler deg å kjøpe et Canon Eos 450 D med kitlinse 18-55 mm IS (IS er viktig!!!), det har nok falt litt fris i pris siden den nyeste nå heter 500D. Norske menyer og lett å lære å bruke.

Skrevet

VI har et Canon digital speilrefleks (husker ikke nummeret i farta og er for lat til å reise meg og sjekke...haha). Blir jo ikke til at man drar med det så mye rundt siden det er så stort, men det tar jo bedre bilder enn det lille kameraet. Vi har i alle fall tatt masse flotte bilder av lilletass med det kameraet :)

Det er jo en investering dere må bestemme dere for å gjøre (eller ikke) og bare være flink til å knipse bilder oftere :)

Skrevet

er is og vr det samme? bare at canon har is og nikon vr?

Skrevet

Her brukes det masse!

Hilsen fotofreak.

Skrevet

Vi kjøpte speilreflekskamera rett før vi fikk lillegull, og det har blitt brukt utrolig mye!! Blir fantastisk fine bilder med det kamera, og man har mulighet til å ta så mange bra bilder! For oss er det en av de bedre investeringene vi har gjort, og vi er superfornøyd. :)

Vi har vanlig digitalt kompaktkamera også, men det har kun blitt brukt en gang etter at vi anskaffet det andre, pga bildekvaliteten er utrolig mye dårligere. Vi hadde med kompaktkameraet på en fest fordi vi var redde for det andre.

Jeg anbefaler det på det sterkeste! Men så hadde jo vi interesse for å ta bilder fra før da, og det har nok litt å si.

Skrevet

Glemte jo hvilket kamera i farta da :)

De mest solgte er vel Canon og Nikon, noe som vel skulle tilsi at de er bra?

Hos oss falt valget på et Olympus E520 med ekstra blitz, og vi er superfornøyde med det. Har kjøpt oss en hendig veske å ha det i også, så er ikke noe styr å drasse det med seg, Det er ALLTID med :)

Skrevet

Jeg har også digitalt speilrefleks, og bruker det mye. Tar fantastiske bilder! Jeg har Nikon D300, som er den "semiproffe" utgaven fra Nikon. Hadde D70 før, og var også veldig fornøyd med det. D70 er ikke lenger i produksjon, og er erstattet av D80? Har vel kommet ennå en nyere, og prisen på disse eldre modellene er ganske levelige nå.

De fleste blir brukt veldig pent, så dere kan gjøre et varp ved å kjøpe brukt. Siden dere ikke er sikkre på hvor mye dere kommer til å bruke det, så anbefaler jeg å kjøpe et bruk, og heller bruke penger på et god linse. Når det kommer til å ta gode bilder, så er brorparten gjort ved å ha godt utstyr! Den linsen jeg bruker mest er 18-200 mm VR. VR er det samme som IS på Canon, og er bildestabilisator. Det betyr at du får skarpere bilder (mindre bevegelse siden den stabiliserer) i dårligere lys. Den store spennvidden på mm, betyr også at du kan ta alt fra landskapsbilder (vidvinkel) til å zoome inn på ting fra avstand, og portretter. Dersom dere vil bruke ennå litt mer penger, så kjøp en ekstern blits. Da kan du vinkle blitsen i taket (f.eks.) og dermed blir det ikke noe "blitstryner" :-)

Vil altså heller kjøpe et bedre kamera brukt, enn en billigere variant nytt.

Foto.no har bruktmarked.

Skrevet

Jaaa. Mitt blir brukt mye! Har ett canon 350d som jeg kjøpte i -03 og det har trofast tatt en 15 000 bilder siden den gang. Samboer kunne ikke skjønne at jeg ville bruke så mye penger på kamera (sier han som brukte dobbelt så mye på felger!!) - men han ser jo nå at det var en god investering :) Men man må jo interessere seg da. Tar dere mye bilder nå vil dere garantert ta like mange om ikke flere med speilrefleks! Og man trenger absolutt ikke en av de nyeste og dyreste modellene for å bli fornøyd! :)

Skrevet

350 D var ikke på markedet i 2003 så vidt jeg vet. Knapt 300 D som var det første fra Canon

Skrevet

Kanskje det var i 04 eller 05 da? Det er lenge siden i allefall ;) Og alfor sent til at jeg klarer å regne meg tilbake.. Kjøpte det da det hadde vært på markedet ett par mnd i allfall. Og er strålende fornøyd :)

Skrevet

ja det blir brukt daglig. får så utrolig mye fine bilder med det

har canon 450 d, kjøpte det når det kom ut og er super fornøyd. prisen er nok mye mer smakelig nå enn da jeg fikk det.

løp å kjøp

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...