Aprilbaby07 Skrevet 5. desember 2009 #1 Skrevet 5. desember 2009 foreldrene har vært til mekling. Mor er vanskelig.. Far har nå gått til advokat.. hva skjer videre? ønsker å slippe en dyr rettsak. Hvordan foregår mekling med dommer? kostnad? hva kan møte med to advokater føre til? vil barnet som er 12 år bli "avhørt" av sakkyndig før en rettsak?
attpåklatt 75 Skrevet 5. desember 2009 #2 Skrevet 5. desember 2009 vi måtte gå til sak for ungene til gubben fordi bv hadde holdt moren under observasjon i to år... hvis vi ikke gikk til sak, kom de til å ta ungene, og vi hadde måtte ført sak uansett etterpå for å få de hit.. det blir først ett forberedende rettsmøte. da får alle si sine meninger, og dømmeren kan gjøre ett midlertidig vedtak fram til selve rettsaken. her ble jo ungene sendt direkte til oss, og det ble oppnevnt en psykolog som først "avhørte" jenta på 9 år. det ble gjort uten at noen av foreldrene var til stede. han fortalte hva jenta hadde sagt under rettsmøtet, men underrstreket at moren tydeligvis hadde instruert jenta til hva hun skulle si...videre skulle han virke som en upartisk person, som skulle vurdere begge hjemmene uavhengig av hverandre. resultatet skulle da legges frem i rettsaken. det ble også sendt til begges advokater uken før. i vårt tilfelle sto det at mor ikke var i stand til å ta vare på seg selv, langt mindre unger, så han anbefalte at ungene kom til oss. når moren fikk det brevet, så inngikk hun forlik. da møtte de i retten, men bare for å enes om det forliket. som da ble undertegnet og alt ble avklart der.. regningen kom på ca 31000... 16000 var før den midlertidige omsorgsovertakelsen, så de er hun blitt dømt til å dekke, men siden hun gikk for forlik etterpå, så må vi betale resten selv... sure penger, men en gjør jo alt for ungene sine... vanskelig å vite hva en skal fortelle, men spør hvis det er noe som er uklart. dette skjedde for fire uker siden, så det er relativt ferskt
Aprilbaby07 Skrevet 5. desember 2009 Forfatter #3 Skrevet 5. desember 2009 saken her er den: vi har ikke sett stesønnen vår på 3,5 år. Hadde et flott samvær før... jeg hadde et godt forhold til gutten, det hadde også faren. Samværet opphørte pga en feiltolkning av en sms... jeg ble gravid og alvorlig syk, mannen min orket ikke å ta fatt i saken med xen ( hun blir rimelig hissig) og forer gutten med usannheter. Vi har prøvd å kontakte han på bursdager og jul, men får ikke svar fra dem. I mai 09 kontaktet vi familievernkontoret, moren haler ut tiden med å ville ha separat mekling pga vold ( løgn) , så er hun syk og så er hun på reise i 2 mnd. Kommer til slutt på mekling, men sier da at gutten på 12 år nekter å bli med på mekling og vil ikke møte faren. Jeg har prøvd å snakke med moren, men hun vil ikke presse sønnen sin sier hun. Han må få velge selv. Hun svarer ikke på meldinger fra oss ang levering av julegaver, og hun tar fra sønnen telefonen når onkelen prøver å ringe. vi har nå kontaktet advokat. Jeg håper det kan ende med rettsmekling. vi har nå fått to barn sammen og ønsker selvfølgelig gutten inn i vårt liv. Desverre ser ikke moren at den eneste hun skader er gutten
attpåklatt 75 Skrevet 5. desember 2009 #4 Skrevet 5. desember 2009 noen mødre ønsker tydeligvis å gjøre alt for å skade x'en... vi har også hatt ett trøblete forhold til biomor, men "heldigvis" for oss, så er hun glad når hu er "kvitt" unga... de var bare en grunn for å leve gratis... rettsaken var på en fredag, som hun egentlig hadde samvær til mandag, men det ble endret til søndag. dommeren sa at hun kunne få ha de hele langhelga, siden avgjørelsen kom så tett inn i helga, men hu sa bare "han kan hente de søndag..." så hu ville ikke ha de, nå som hu mistet bidrag og overgangsstønad... jeg ville nok tatt det til retten, for gutten veit jo ikke noe anna enn det moren forteller. hvis dere går til retten, så veit han hvertfall at han er ønsket av dere. ikke sikkert han veit det nå... og det de ikke veit, er ofte værre en sannheten i den alderen. han skal høres i retten, og det er ikke noe skummelt ved det. disse folkene jobber jo med det hele tida, og er flinke til å lese ungene. hun har jo ikke lov til å holde han unna dere, og må jo se at det faktisk skader han mer enn dere. (selv om dere selvsagt synes det er fælt), han kan jo komme til å tru han er uønsket hele livet, så ta tak i det nå. hvis dere får medhold i retten, så er det mor som blir idømt rettsomkostningene, så hvis det ikke er noen grunn til at han ikke kan være hos dere, så har dere jo ingen grunn til å tape.. lykke til!!!
Aprilbaby07 Skrevet 5. desember 2009 Forfatter #5 Skrevet 5. desember 2009 tro meg det er ingen grunn til at barnet ikke skal være her... men vi kan vel risikere å sitte med hele regningen når far ikke har gjort noe før? han har jo prøvd med mekling.... så noe har han jo gjort, alt for lite egentlig men.... eller har hun ikke lov til å gjøre slik selv om faren ikke har gjort noe?
attpåklatt 75 Skrevet 5. desember 2009 #6 Skrevet 5. desember 2009 så lenge han ikke har fraskrevet seg ansvaret for barnet, så har jo ikke mor lov til å holde han unna.. han har gjort det han kan (lovlig), nettopp å prøve å komme gjennom med mekling. klart han burde gjort noe før, men det er ofte økonomien som stopper... det var derfor vi ikke hadde gjort noe før, redd for hvor dyrt det kom til å bli.. fikk litt pepper av dommere for at det hadde tatt så lang tid (hun har bodd alene med de i litt over 3 år), men de har vært til mekling før, og det hjalp ingenting. vi visste jo at hun hadde tilsyn en gang i uka, og at familien hennes fulgte litt med dette blir jo litt anderledes, siden grunnen til at bv var innkoblet, er at mor fikk seg kjærest på 18 år (hun er 33), som er dømt for sexovergrep mot barn under 14 år, og har en henlagt sak på det samme mot sin stesøster (som var 5). han har en betinget dom. men moren lar han være alene med min stedatter på 9.!! siste i saken var jo at dommeren sa at han kunne være der under samværshelgene hennes, hvis mor ikke lot de være alene.. eh... en setter ikke katta til å passe på gullfiskene... han har jo også hentet minste i bhg. alene... (og han har ikke engang førerkort, og bhg var 2 mil unna. uten buss,,) snakket med stemoren hans i går, og hun sa at han hadde tilbudt bilder av jenter under 10 år til søskenbarnet sitt! så nå håper vi at det hvertfall ikke finnes bilder av snuppa til gubben der!!! skal ringe bv igjen i morgen dere kan også snakke med bv i kommunen. det går jo på mishandling av barnet, når hun bevisst holder far unna
Aprilbaby07 Skrevet 5. desember 2009 Forfatter #7 Skrevet 5. desember 2009 ja det er jo en mulighet å ringe inn en bekymringsmeld til bv. Hun og gutten bor sammen med mormoren til gutten. kjenner jeg blir litt sliten og lei av å holde på med dette... har jo en så super mann og to fantastiske barn, passer liksom ikke inn at vi skal måtte ha en advokat, om du skjønner....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå