Aprilbaby07 Skrevet 5. desember 2009 #1 Skrevet 5. desember 2009 foreldrene har vært til mekling. Mor er vanskelig.. Far har nå gått til advokat.. hva skjer videre? ønsker å slippe en dyr rettsak. Hvordan foregår mekling med dommer? kostnad? hva kan møte med to advokater føre til? vil barnet som er 12 år bli "avhørt" av sakkyndig før en rettsak?
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 5. desember 2009 #2 Skrevet 5. desember 2009 Har aldri vært i den type rettsak. Men jeg vet at en dag i retten med advokater, dommer og fagdommere (som vi hadde, byggesak) koster sånn ca 50-80 000,-
Gjest Skrevet 5. desember 2009 #3 Skrevet 5. desember 2009 Vanligvis vil det først kalles inn til et såkalt "rettforberedende møte". På dette møtet er partene, deres advokater, dommer og sakkyndig tilstede. Møtet er basicly en litt utvidet mekling, der man skal forsøke en siste gang å komme til enighet om punktene i stevningen (dommer vil gjerne stille partene litt til veggs for å få en enighet). Dersom samvær er en del av stevningen (og det er det jo ofte), vil man vanligvis forsøke veldig sterkt å komme fram til en midlertidig samværsløsning som løper helt fram til hovedforhandlingen. Etter dette vil man så gjennomføre samværet som er blitt avtalt, andre ting man har blitt enig om skal følges opp, og så blir det enten et nytt rettsforberedende møte dersom dette ble avtalt i første møte. Ellers kommer hovedforhandlingen. I perioden mellom første rettsforberedende møte vil også sakkyndig gjennomføre observasjoner av foreldre sammen med barn, samtaler med foreldrene (og sikkert også med barnet dersom det er så stort som 12 år), samtaler med andre som kan være aktuelle (vet av en sak der sakkyndig også besøkte samtlige besteforeldre). Sakkyndig vil også innhente info fra ulike etater om barnet (barnehage/skole, barnevern der det er aktuelt, helsestasjon, evt andre alt etter hva stevningen går på). Kostnad? JA. Det er dyrt. Vi har "heldigvis" hatt fri rettshjelp, men det er høye summer det er snakk om... Bare advokaten koster gjerne over tusenlappen i timen. Og det blir gjerne noen timer... FØR stevningen sendes inn er det jo forøvrig også mulig å forsøke å komme til enighet gjennom advokatene, men dersom mekling er forsøkt til ingen nytte er det vel heller sjelden at akkurat det virker.
Aprilbaby07 Skrevet 5. desember 2009 Forfatter #4 Skrevet 5. desember 2009 men kan den som har stevnet den andre trekke seg fra saken etter rettsmeklingen?
attpåklatt 75 Skrevet 5. desember 2009 #5 Skrevet 5. desember 2009 du kan trekke deg, men da sitter du med hele regningen sjøl. kjører du løpet ut, og "vinner", så betaler den andre parten
Aprilbaby07 Skrevet 5. desember 2009 Forfatter #6 Skrevet 5. desember 2009 men kan ikke saken avsluttes etter rettsmeklingen? om de blir enige?
Gjest Skrevet 5. desember 2009 #7 Skrevet 5. desember 2009 om man blir enige blir det jo ingen hovedforhandling - men hvem som da ender med regninga vet jeg sannelig ikke. På den annen side, blir man enige i rettforberedende møte ligger jo saksomkostningene foreløpig bare i advokatutgifter for noen timer pluss møtet. Sikkert vesentlig billigere enn å skulle betale hele kalaset dersom det blir full rettssak.
attpåklatt 75 Skrevet 5. desember 2009 #8 Skrevet 5. desember 2009 blir man enige, så må begge betale hver sin del. blir det full rettsak, betaler den tapende part
Aprilbaby07 Skrevet 5. desember 2009 Forfatter #9 Skrevet 5. desember 2009 men kan vi "tape" en slik sak da... når det ikke er noen grunn til at far ikke skal få ha samvær....
Gjest Sekretøsa Skrevet 5. desember 2009 #10 Skrevet 5. desember 2009 Jeg har svart deg på kranglesiden da ) Men ser du har fått mange gode svar her Ingenting utifra din historie som tyder på at dere ikke skal vinne gjennom samvær, nei..
Gjest Skrevet 5. desember 2009 #11 Skrevet 5. desember 2009 Når vi var i første runde, skrev advokaten stevningen slik at vi ikke KUNNE tape. Dvs at vi primært ba om daglig omsorg, men sekundært samvær. I tillegg ba vi (og med "vi" mener jeg strengt tatt min samboer, siden jeg i bunnen ikke er part i saken ) om del i foreldreansvaret, og det skal jo mye til for at man ikke får det... Jeg garanterer ikke at jeg har dette riktig, men jeg tror saksomkostningene ble delt (vi hadde som sagt fri rettshjelp, så akkurat den delen av dommen la vi ikke stor vekt på...). Dette på tross av at i denne runden (tingretten) tapte han i forhold til daglig omsorg. (han fikk dog samvær og del i foreldreansvaret, såklart)
Aprilbaby07 Skrevet 5. desember 2009 Forfatter #12 Skrevet 5. desember 2009 det eneste vi ønsker er å få til kontakt med gutten... få lov til å snakke med han... slik at vi kan bli kjent med han igjen. Vi vil at han skal vite at vi er gla i han og at han alltid kan komme til oss om det er noe. Vi ønsker også samvær dersom det er mulig... om dommeren mener det er riktig..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå