Gå til innhold

Hvordan er det med light brus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei venninne av meg påstod at light brus er like fetende som vanlig siden søtningsstoffene de bruker i light brusen brytes ned til sukker, og da er du like langt.

Noen som vet om det stemmer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke fetende. Du får ikke i deg kalorier og kan ikke legge på deg av det. Det er ikke dermed sagt at det er sunt. Det kan øke apetitten og godtesug. Det er jo ikke så positivt. I tillegg gjør visstnok den søte smaken at det blir laget mer insulin og det er ikke bra om man har lavt blodsukker. (her har jeg ikke detaljkunnskap altså. Bare lest noen artikler om det)

Skrevet

Jeg hadde en periode i tenårene at jeg var sykelig opptatt av vekt og slanking og jeg drakk litervis med tab extra, gikk ned masse i vekt!!

Min mor gikk på grethe rode og hun drakk også masse tab extra (hun måtte ha noe som smakte søtt) og hun gikk nå masse ned i vekt fordet om!! ca 0,5-1 kg i uken, selv om hun drakk mye tab.

Hvor sunt lett brus er, det er en annen sak...

Skrevet

Trodde det var noe med at kroppen tror at den får sukker, og man får derfor et blodsukker fall. Siden kroppen likevel ikke har fått det kompanserer kroppen med at man blir mer sulten. Spesielt på fett. Så man kompenserer med å spise mer mat, og mer usunn mat.

Skrevet

legg merke til at det er stor forskjell på tab-xtra og pepsi max/cola light!! det er annen søtning i det!

så for å unngå så mye blodsukkerfall (insulin-økning til kroppen) så bør man unngå de brusene..

MÅ man absolutt ha den brusen er tab-xtra bedre..

men det aller beste er farris (Av kullsyrevariantene) og rent vann!!

Skrevet

har vært hos erneringsfysiolog pga svak sv dia. hun sa at det er bedre og sunnere for kroppen og ta ett glass vanlig sukkerholdig brus engang i blandt enn og drikke light brus fordi da lurer du kroppen til og produsere mer insulin. Aller best er det å bare drikke vann med og uten kullsyre

Skrevet

Dette stemmer absolutt ikke!!!!

Kunstig søtstoff brytes ikke ned til sukker!! Hadde dette skjedd hadde mann fått en blodsukkerstigning, det får man ikke av light brus!brus

Kroppen produserer kun mer insulin dersom blodsukkeret blir for høyt, siden dette ikke skjer når man drikker light brus vil kroppen heller ikke produsere mer insulin.

Blodsukkeret vil derfor verken bli høyere eller lavere av light brus. Dersom du hadde målt blodsukkeret ditt fastende så drukket et glass light brus og så målt igjen hver halvtime i et par timer så ville du fått dette bekreftet!

Skrevet

her tror jeg du tar litt feil...

det er mange som får stigning av å drikke lightbrus. nettopp fordi kroppen TROR den får sukker.. og derfor produserer mer insulin.. men så gjør den ikke det og blir veldig forvirret!! og kommer helt i ubalanse! og av den grunn er det mange som faktisk KAN gå opp i vekt.

Det er ingen her som har sagt at det brytes ned til sukker. men at kroppen tror det....

det kan derfor være at blodsukkeret endrer seg!!

Skrevet

SERIØST damer... kan man legge på seg av vann med en agurk skive i også da eller? for det smaker også søtt.

jeg har altfor høye insulin nivåer ligger rett over 2000 og de skal ligge under 1400.. har gått på både grete roede og til lege/ernærings fysiolog. vi har testet før og etter og langtids sukker..

med mindre alle mine test svar og leger tar feil så er dette helt på trynet feil:

NEI man legger ikke på seg av lett brus. man kan ikke lure kroppen til å legge på seg,da kunne man jo enkelt bare ha delt ut lett brus til barna i afrika og undervektige i norge da..

det er ikke slik det fungerer,,,, men som tidligere nevnt her så kan det bidra til økt sukkerlyst, så man får lyst på andre søte ting som man kan legge på seg av.sånn at man får veldig ustabilt blodsukker.

i tillegg er det ikke bra for tennene. og i tester utført på rotter så viste det seg at de rottene som jevnlig fikk søtnings stoffet aspartam i seg, så var de mindre fruktbare enn de andre rottene, men hvor mye de fikk tilsatt ifht vekt vet jeg ikke, og det er ingen beviser for at dette også skjer med mennesker, men light brus er nok ikke det beste man har i seg,

MEN DU LEGGER IKKE PÅ DEG AV DET, OG NULL KALORIER ER NULL KALORIER, så lenge kalori , sodium,natrium og søtning er det samme så er ikke den ene light brusen bedre enn noe annet.

Skrevet

22.42

Hvem har lært deg dette?? Det er så feil som det kan få blitt! Ingen leger som er spesialister i indremedisin vil være enige med deg i dette! -og nei, jeg tar ikke feil så det trenger du iallefall ikke å påstå!

Til det siste, jo det var faktisk ei i et innlegg over her som påstod at kunstig søtstoff ble omgjort til sukker i kroppen, derfor skrev jeg at det ikke stemmer.

Skrevet

Det blir ikke til sukker nei. Det er ikke fetende.

Det er søtstoffer som ender på -ol som gir stigninger i blodsukkeret. Disse søtstoffene finnes i tyggegummi, pastilller o.l. som sorbitol, xylitol osv.

Aspartam og sukralose gir ingen økning eller svigninger i blodsukkeret/insulinnivået.

Men Aspartam er ikke så veldig gunstig å innta. vet om mange som blir syke av det. Selv om det er innen anbefalte mengder. Hodepine, magesmerter, diare... Det kan gi mange plager, i tillegg til at det er kreftfremkallende. Så ville satset på et annet alternativ...

Skrevet

Ja, Aspartam er ABSOLUTT ikke å anbefale. Det er rett og slett ikke til å fatte at det er godkjent! Jeg vil jo anbefale alle som drikker mye lightbrus om å se denne filmen:

Skrevet

22.42

Når du tydeligvis ikke vet hva du prater om så bør du ikke utale deg å si at andre tar feil.

Det er biologisk umulig å få blodsukkerstigning av lightbrus. Du skriver at man kan få stigning fordi kroppen tror den får sukker og dermed produserer mer insulin. Dette er ikke tilfelle. Det går ikke å lure kroppen. Det er ingenting i lightbrus som kan få blodsukkeret til å stige. Men hadde det du påstår vært tilfelle så ville resultatet vært at blodsukkeret sank. Hvis det gikk å lure kroppen til å tro den får sukker slik at den begynte å produsere mer insulin så vill dette føre til at blodsukkeret faller og ikke til at det stiger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...