Gå til innhold

Tenker det kan bli aktuelt med adopsjon for oss etterhvert. Hvor begynner vi?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er fortsatt inni prøverørsforsøk uten å lykkes. Vet ikke hvor lenge vi kommer til å prøve, og lurer på om det kan være greit å begynne og tenke på adopsjon. Vet jo at det er en lang prosess. Hvordan er det å starte med denne prosessen parallelt med prøverør?

 

Er det barnevernstjenesten eller bufetat man tar kontakt med først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, vi er også snart "ex-prøverører" og min erf. er at dette ikke går starte paralellt. Man må oppgi at man driver med forsøk, og også når disse er helt avsluttet. Dette var viktig i flg. hun vi snakket med i kommunen på barnevernstjenesten. De ville ikke behandle søknaden vår før vi er ferdige med ivf. Vet det har stått her at "mens man venter på søknaden i kommunen kan man drive med ivf" men dette er ikke tilfellet for vår del i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, barnevernstjenesten, og så må dere også velge adopsjonsbyrå. Vi tok det på likt men mulig dere kan få behandlet søknaden i kommunen før dere velger byrå. Det er i kommunen/bufetat at det er saksbehandlingstid, straks man betaler førstebeløpet i byrået så er man i gang der. Vi er "på vent" nå fordi jeg skal ha mitt siste fryseforsøk uke 1 - etter det antagelig går i vasken tenker jeg, så setter vi i gang med adopsjon. Da er vi helt ferdige med ivf for vår del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker dere lykke til. Både med fryseforsøket, og evt adopsjonen. Det ser ut til at man må være gift, uansett hvor man skal adoptere fra? Vi har vært samboere i snart 7 år.. Synes også det høres vanskelig å bestemme hvilket land man skal adoptere fra, og hvilket byrå man skal velge. Har dere bestemt dere, og hva er grunnen til at dere valgte det dere gjorde?

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja vi er glad for at vi har gifta oss for mange år siden nå for å si det sånn, men mener enkelte land holder det også med samboerskap eller dere får ta og gifte dere på rappen ;-) Vi valgte adopsjonsforum pga. de har flest land og så sa saksbehandler på kommunen de hadde gode erfaringer med de. Men, lurer faktisk litt på Verdens barn også fordi de er de eneste som har Thailand. Vi velger vel antagelig Kina men skal snakke med de først, er jo så enorm ventetid på Kina nå (3 år og økende) så Etiopia er vel også en sterk mulighet. Det er en del land som faller ut for oss fordi vi har barn fra før. Vi kan da ikke adoptere et barn som er større enn han vi har og heller ikke søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det første dere gjør mens dere venter på å bli ferdig med prøverør ( man kan IKKE kjøre parallelle prosesser!!) er at dere kan ta kontakt med verdens barn, adopsjonsforum og nor-adopt og lese på nettsidene deres. Dere vil dere få info om linker som kan være fine å lese på, prosessen videre osv. Dere må ha bestemt dere for hvem dere vil bruke når dere blir godkjent av barneverntjenesten, dere må også ha bestemt dere for land. Jeg TROR at dere også må ha betalt første avdrag til den organisasjonen dere ønsker å gå for. Dere bør også tenke på å gifte dere så fort som mulig. Det at dere har vært samboere lenge taler til deres fordel og taes med i betraktningen når man ikke har vært gift så lenge, men tror dere må være gift før barneverntjenesten godkjenner dere. Dere kan også ringe barneverntjenesten i kommuen deres for å få svar på spørsmål og informasjon om prosessen videre.

 

Hvis dere sender inn søknad og bestemmer dere for å ta et IVF forsøk til etterpå, så må dere ringe barneverntjenesten og si fra slik at søknaden blir satt på vent.

 

Dere kan altså gifte dere og sondere terreng og ta avgjørelser i forhold til organisasjon og land mens dere fremdeles prøver å få biologiske barn. Så snart dere har avsluttet forsøk så sender dere inn søknad til barneverntjenesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for supre svar:-) Har vært inne på hjemmesidene til de tre adopsjonsorganisasjonene, men hadde vært veldig greit og pratet med noen. Tror jeg tar en tlf til bvn til uka. Kanskje vi svipper innom byfogden og får et ekteskap i boks også. Har egentlig aldri hatt noe stort ønske om å gifte meg, men har fleipet litt med at jeg kan gjøre det av praktiske grunner. Nå ser det jammen ut som vi faktisk kommer til å gjennomføre spøken;-) Vi har det supert, og et ekteskap endrer ingenting for vårt forhold. Derfor har heller ikke behovet vært der.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...