christianne Skrevet 5. desember 2009 #1 Skrevet 5. desember 2009 er nå 31 uker på vei:) For ca 2 uker siden målte jeg blodsukker hos legen og det var litt høyt selv om jeg var fastende. Jeg tok derfor en glukosebelastningstest og den var også litt for høy. Fikk derfor beskjed om at jeg har glukoseintolerenase og på grensen til å ha svangerskapsdiabetes...Er vanligvis en sunn person, men innrømmer at det kanskje ble litt mye godis i en periode når jeg ble gravid! Selv om jeg spurte mye syntes jeg ikke at jeg fikk så mye svar på hva jeg egentlig skal spise så jeg har søkt en del på internett og spist bare sunn mat og kuttet ut alt av sukker. Igår var blodsukkeret mitt på 4,3 fastende noe som jo er normalt.. Problemet er at jeg syntes det blir veldig ensidig, og med tanke på at det snart er jul og at jeg ikke kan spise noe søtt eller godt gjør meg litt deprimert:(... Nå håper jeg fra tips og råd fra andre på hva som er lurt p spise av sunn mat? hvor nøye er dere? er det litt kos innimellom eller har dere kuttet ut alt...
Tweak Skrevet 5. desember 2009 #2 Skrevet 5. desember 2009 Mitt blodsukker lå på 9.0 etter sukkertesten og det var nok til at jeg fikk diagnosen sv.diabetes og får oppfølging deretter. Jeg fikk sånn måleapparat til blodsukkeret og kan sjekke før og to timer etter mat selv. Annenhver uke er jeg innom diabetessykepleier og måler langtidssukkeret i blodet og forteller hva målingene hjemme har ligget på før og etter mat. (får svangerskapskontroller hver uke og vekstkontroller annenhver uke, så det er mye inn og ut på sykehuset!) Så langt slipper jeg insulin, men det hadde ikke vært noe nederlag. Bare godt å bli passet på! Men jeg var ganske nedfor i begynnelsen selv. Turte nesten ikke spise! Men nå ser jeg at jeg kan spise som normalt. Får jeg lyst på noe godt så har jeg lært meg selv at jeg heller skal ta noe mat først og så se om jeg fremdeles er lysten på noe godt etterpå (som regel ikke, he he!). Skal jeg kose meg så er popcorn og nøtter veldig kjekt (påvirker ikke blodsukkeret så mye) og rå gulerøtter er visst også bra. Jeg KAN ta meg en bit sjokolade eller en bit kake, men helst i forbindelse med et måltid. Og jeg skulle heller ta én bit daglig i stedet for hele sjokoladeplata på lørdagskvelden liksom. :-) Ble deprimert med tanke på jula jeg også, først at jeg ikke spiser spekemat i graviditeten, men nå fikk jeg ikke spise julegrøten eller julekakene heller?? Så jeg har en avtale med meg selv om at jeg skal være veldig flink og fornuftig i hverdagene, men på julaften da skal jeg KOSE meg og ikke tenke på noe. Det er snakk om én dag, og jeg har fått klarsignal fra dia.sykepleieren også, he he. Så dette skal jeg klare fint, for babyens skyld! :-) Og det klarer du også, jeg er sikker på det! :-)
cz77 Skrevet 5. desember 2009 #3 Skrevet 5. desember 2009 Vet ikke hvor dere holder til hen, men maten fra www.spisdegslank.no er lavkarbo og påvirker blodsukkeret minimalt. De har og en postordremeny for de som bor der det ikke leveres. Jeg pleier å handle brød, bløtkake, brownie, vafler osv. i tillegg til noen middagsretter og litt "pizza". Dermed har jeg når de helt store kickene kommer.. De har også sjokolade som går an å spise. Videre påvirker jordbær, bringebær og blåbær ganske lite.. Så dette spiser jeg med splenda og krem(fløte). Det er videre mye oppskrifter på www.lavkarbo.no (ketolyse og atkins) på alternativer til det meste. Her er en blogg http://lavkarbis.blogg.no/ Smart club har også en del produkter i helsekosten sin.. Personlig må jeg være veldig "streng" for å slippe insulin.. Det er lite som skal til før jeg går over grensene, og de vurderer hver uke om de skal starte med insulin. Men siden barnet vokser helt normalt, og verdiene ikke tar av så slipper jeg.. Men det føles ikke som om jeg "ofrer" stort pga. mulighetene over *S* Stå på :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå