xonix Skrevet 5. desember 2009 #1 Skrevet 5. desember 2009 har nettopp funnet ut at jeg er gravid og spm mitt er om jeg har krav på en stønad når jeg går ut i permisjon? eller får jeg det engangsbeløpet på 35000 kr? er i arbeidstrening nå(vært i 2 mnd) .... det engangsbeløpet, får alle sammen 35000 ??? =)
*Knerten* Skrevet 5. desember 2009 #2 Skrevet 5. desember 2009 Jepp, er dessverre slik. Skikkelig urettferdig system. HVis du evt hadde klart å få deg et vikariat innenfor bedriften du er på yrkesrettet attføring i og som du er i de 6 av de 10 siste månedene så ville du kommet bedre ut av det...Men ikke så lett. Er i samme situasjon som deg. Veldig frustrerende.. Får håpe mann/samboeren din tjener godt da.hehe. Min er lærer så her blir det ikke fett akkurat;) Lykke til!
xonix Skrevet 5. desember 2009 Forfatter #3 Skrevet 5. desember 2009 hmmm oki....vurderer å spare opp penger til permisjonen slik at jeg fordeler pengene slik at det blir 8000 kr hver mnd i 5 mnd....å da kan jeg kan jeg søke på vanlig jobb,men er usikker.... dette med vikariat på bedriften, hvordan funker det? må jeg jobbe itilegg til de timene jeg har fra før på arbeidstreningen?... og får jeg da slik vanlig stønad som de fleste får? og hva får jeg i mnd? =) mange spm her men håper du/dere kan svare meg:)' klems
Igjenallerede!! Skrevet 5. desember 2009 #4 Skrevet 5. desember 2009 Synes i grunn ikke systemet er så urettferdig. Om man ikke har noe arbeidsinntekt før man får barn, så får man en nedkomststønad på ca 35000 kr. Da må man planlegge ut fra det. For å få svangerskapspnger må man ha jobbet minst 6 av de 10 siste mnd. Alternativet ditt nå er å begynne å arbeide i ordinert arbeid (ikke under attføring) så du vil opparbeide deg rett til foreldrepenger. Begynner du å jobbe nå vil inntekten din bli lagt til grunn for beregning av foreldrepengene. Du kan få 100% i 8 mnd. el.80% i 12 mnd. Begynner du å jobbe ved i tillegg til de timene du er i attføring må du melde fra om dette på meldekortet ditt. Det er også grenser for hvor mye du kan jobbe i tillegg til å motta attføring, så anbefaler deg å rådføre deg med din saksbehandler om dette. Fortsetter du med attføring vil du ha rett på engangsstønaden og må selv disponere den som du måtte ønske i tiden etter du får barn. Da kan det være en fordel å ha en partner som tjener litt, så man kan være to om de faste utgiftene. Lurt å tenke på økonomi også når man planlegger å få barn. Det koster mye med både klær og utstyr, så greit å tenke fremover! Håper du finner ut av dette og at du finner en ordning så dere klarer dere bra:) Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå