Gå til innhold

Prematur fødsel - "arvelig"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer altså på... Kan det være noen sammenheng mellom min fødsel og min mors fødsler? Selv er jeg født 6 uker før termin, min bror er født 4 uker før termin. Er det noe større sannsynlighet for at mitt barn nå blir født prematurt? Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan bare snakke for min mor og meg :P 'Jeg er født 4 uker før termin, mens begge ungene mine kom 9 og 11 dager over termindato..

Skrevet

Jeg spurte faktisk jordmor om dette, og hun sa at det ikke var arvelig.

Både jeg og mamma er født 5uker for tidlig, mannen min er født 4 uker for tidlig, og jeg vil ikke at babyen i magen skal bli født for tidlig, men det var visst ikke arvelig.

Skrevet

Ikke i vår famile hvertfall. ;-) Min mor har født tre barn, en på termin, en to dager før termin og en en uke over termin. Søsteren min fødte åtte dager over termin, mens jeg fødte seks uker før termin (helt uventet, ingenting som skulle tilsi en prematur fødsel).

Skrevet

Fikk selv en prematur sønn i fjor og ja, forskning viser at det å selv være prematur er en risikofaktor for å føde prematurt selv. Dette gjelder jo bare jenter selvfølgelig. Men fordi det er en risikofaktor, er det ikke ensbetydende med at du kommer til å føde for tidlig, som svarene over viser :) Dumt at jordmødre ikke har interesse nok til å sette seg inn i diverse aktualiteter.

Skrevet

Min mamma har tre barn, hvorav alle er vi født mellom 4-6 ukmer før termin, mens alle mine tre kom på overtid..

Men like lette fødsler har vi hatt da, og ganske like svangerskap!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...