Gå til innhold

Når begynte dere med middagsglass?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er vi begynt sånn smått med 1/3 - 1/2 glass + litt dessert. Lillingen er 5 mnd. Liker det veldig godt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begynte vel omtrent på samme tid, men han får som regel hjemmelaget middag. Smaker så utrolig mye bedre!

Skrevet

Underveis; Hva lager du hjemmelagd middag av? Lillegutt elsker middagsglass men er så utrolig kresen på det jeg lager til han når jeg lager hjemmelaget mat. Har du noen tips å komme med?

Skrevet

Er ikke alltid like kreativ, så det det oftest blir, er en gulrot, en potet og en broccolitopp som kokes sammen med kjøtt. Bruker det jeg har. Enten det er kyllingfilet, kjøttdeig, svinekotelett eller annet. Fisk har vi begynt med også nå (er 8 mnd), og det synes han er skikkelig topp!

Ellers blir det litt mer smak om man tilsetter litt (LITT!) løk. Smaken er rimelig påtrengende, så et par cm av en ring kan være nok. Ellers kryddrer jeg med pepper. Det synes han er veldig godt. Hvitløk, oregano og basilikum er også fint å kryddre med.

I stedet for potet, har han fått paste couscous, og ris. Ris synes jeg er veldig full av stivelse, og blir veldig "limete" når det moses. Nå er han nok så tolerant på biter at risen strengt tatt bare kan blandes i, og ikke moses.

Ellers har han fått rett og slett vår middag, minus saltet. Vi lager ofte chilli con carne og pastasaus fra bunnen. Sett bortsett fra chillien, så er det veldig lett å bare ta av til ham før vi salter eller har i buljong.

Det jeg har funnet ut er at konsistensen er avgjørende. Han spiser biter, men det må moses med stavmiker. Da blir det litt purré innimellom. Har en slags minifoodprosessor. Den lager bare minihakkemat av alt. Den er _ikke_ godkjent!

For at det skal bli ferdigkokt fort, så kappes alt i terminger. Fisken trekker jeg bare i et par minutter i kokevannet etter at resten er ferdigkokt.

En annen ting som jeg kom på nå, er at han i tilvenningsperioden gjerne syntes maten ble bedre dersom jeg hadde litt mme i. Gir en litt mildere smak, og jeg tror de har de i middagsglassene. Så istedet for å ha i kokevannet for å få passe konsistens når jeg moste, så tilsatte jeg altså mme.

Ellers får Lillemann middagsglass han også, altså. Er ikke helt nazi på det, men synes de glassene smaker papp! Lillemann synes det er godt da ;-)

Skrevet

Tusen hjertelig for bra svar!!! Er nok derfor han ikke har likt de middagene jeg har laget, pga stavmikser som ikke lager for most mat. I d siste har jeg bare begynt å mose maten med gaffel, men når jeg skal koke kyllingfillet og sånn så må jeg nok mose den litt finere med litt mer kokevann eller mme som du foreslår.

Blir bra d her tror jeg, må få ånden over meg igjen til uka, så smeller jeg nok til med litt mer middag. Hva slags fisk gir du forresten? Kan en gi f eks laks nå (straks 8 mnd)?

Skrevet

Jeg har gitt laks, ja. Anbefales ikke før 8 mnd, fikk jeg vite på HS, men jeg ga nå et par uker før jeg da. Og så har jeg en blokk med seifilet liggende. Har en litt kraftig og god kniv som jeg klarer å skjære av med fra frosset tilstand.

Skrevet

Poden min er 8 mnd til lørdag, så da gir jeg han sikkert litt laks idag! Blir laksemiddag på meg og sambo idag, så da er d jo kjempelettvint å gi han d samme som oss! :)

Skrevet

Det er veldig lettvint, og her synes Lillemann det var topp med fisk! Håper det fortsetter :-P "Mamma jeg liker ikke fisk :-( " He he he Virker som om han synes det er spennede med nye smaker. Husker en gang jeg tok litt mye løk i maten hans. Ble jo mer løksuppesmak enn noe annet. Han rynket veldig på nesa, men svelget da unna på et vis. Spiste ikke så mye som vanlig da, stakkar *hihi*

Skrevet

Underveis:

Introduserer du en og en grønnsak? Evt hvor mange dager med en ting, før man gir neste?

Skrevet

Underveis; Ha ha ha, kan tenke meg han rynka på nesa ja! Gleder meg til å gi han d idag og se åssen han liker det! :)

Skrevet

Ja, jeg introduserte en og en. Dvs, jeg tilsatte en ny matvare i middagen for hver gang. Hadde ingen "tilvenningstid". Prøver gjerne en ny matvare dagen etter. Regner med at han hadde reagert direkte dersom han var allergisk. Har ikke skjedd ennå :-)

Skrevet

Hvordan funket middagen i dag, Lillegullgutten?

Skrevet

Foreløpig går det bare i gulrot hos oss og det koker og moser jeg selv. han nærmer seg 6mnd.

Skrevet

Var litt rart faktisk, for lillegutt sov kjempelenge, så meg og sambo satt oss ned for å spise deilig laks m sitronpepper og dampede grønnsaker og self poteter. MEN fisken smakte helt merkelig!! litt røykt på en måte, og gikk ikke ann å spise den i d hele tatt... Så da ga jeg d ikke til lillegutt heller! Ble poteter og grønnsaker til både liten og stor igår da.... Og idag blir d taco til middag (sambo våknet av babycallen kl 03.30 i natt pga at jeg ikke hadde tatt i laderen ordentlig og fikk ikke sove igjen - IKKE POPULÆRT!! ;P) Så da tenkte jeg at jeg måtte lage noe snadder til middag for å blidgjøre han igjen!! ;P Så blir middagsglass på poden... Men vi prøver fisk igjen imorra tenker jeg! :)

Skrevet

Underveis-->; Klarte ikke holde meg så kokte en potet, en liten gulrot og hev oppi litt frossen torskefilet på slutten av koketiden idag. Og lillegutt ELSKET det!!!! Han spiste opp rubbel og bit og bare gapte etter mer! :) Så tusen takk for bra tips! Tenkte å prøve litt seifilet imorra (var på butikken igår og kjøpte frossen sei, torsk og laksefileter, så nå blir d masse fisk her! ;P). Veldig glad og fornøyd! :)

Skrevet

Vi har ikke brukt glass da, men hjemmelaget mat, og middag begynte vi med rundt 5 mnd (etter å ha begynt med grøl ved 4 mnd). Fram til han var 6 mnd fikk han kun grønnsaksmos. Jeg kokte og moste grønnsaker separat og frøs ned i isbitformer, så tok jeg opp og blandet det jeg ville hver dag. Noe av det han likte best var gulrot og potet, gulrot, potet og erter, gulrot, potet og mais, søtpotet og squash, gulrot og squash. Fra 6 mnd tilsatte vi kjøtt (begynte med fisk ved 8 mnd), samt begynte med pasta, couscous, bulgur, ris o.l. og også løk, hvitløk, diverse urter. Da sluttet jeg med isbitformer og laget i stedet hele middager som jeg frøs ned porsjonsvis i små plastbokser. Prøvde å ha til enhver tid minst 3-4 ulike middager i fryseren slik at han fikk litt variasjon. Etterhvert som han har blitt eldre har vi laget maten mer og mer lik vår egen, altså blandet flere ingredienser og brukt mer krydder og "rarere" ingredienser. Fra 11-12 mnd har han spist vår mat, og han liker godt krydder og sterk smak og spiser alt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...