Gå til innhold

Dere med hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er hverdagen?Hva kreves det? Z Er det stress med hund og barn?

Og er det vanskelig å oppdra hund? Gjerne fortell litt:) og hvilken rase har dere:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes kobinasjonen små barn og hund er veldig masete. Har derfor utehunder nå. De steller jeg hver morgen før jeg går på jobb, så bruker jeg tiden fra 19 til jeg legger meg på de + helger/ferier selvfølgelig.

Har du aldri hatt hund før ville jeg ikke kjøpt valp i småbarnstiden. Og ja det krever mye tid uansett :)

Skrevet

Jeg går rundt med konstant dårlig samvittighet overfor min hund som er en fuglehund. Jeg forsøker så godt jeg kan å gi den minst en times tur hver dag (2x30), i tillegg til at vi har en stor hage som den slippes ut i når det trengs.

Det tar minst ett år å få en god opppdragelse på hunden, og det med mye jobbing. I valpetiden vil den bite på og leke med ALT og ALLE! Man må passe på hunden mot barnet og barnet mot hunden, barn vet ikke hvor grensene går og det gjør heller ikke valper..

Jeg er veldig glad barnet vårt får vokse opp med en hund men jeg ville ikke skaffet en valp i småbarnstiden.

Skrevet

Tanken var å søke om å få en labrador som har strøket på førehundtester. Så den trenger ett hjem og er vel da litt gamlere enn valpestadiet? Er litt usikker da, men kunne tenkt oss dette. Men har forstått det slik at det kan være lang ventetid.

Skrevet

De tror jeg du gjerne får i værste tiden (rundt 6-12 mnd). Da er de fulle av en viss en...! De har levd under en viss trening, men av vanlige mennesker og ofte er det slik at disse familiene tar over hunden selv. Er ikke så sikker på at dette nødvendigvis er så mye bedre enn en hvilken som helst omplasseringshund på finn....

Skrevet

Det du iallefall må være klar over, og legge opp til, er at hunden trenger mosjon! Det er det aller viktigste for at hunden skal trives. En hund er også et flokkdyr, og du må regne med å bruke tid på den. Ikke la den være hjemme alene i timesvis... ok de timene man er på jobb selvsagt, men da må du rett hjem etterpå og inkludere hunden resten av dagen/kvelden og i helger. Man har et ansvar for hunden. Du må regne med ca 1 times tur hver dag + små tisse og bæsje turer ellers. Om du har stor hage den kan løpe etter ball i og sånn kan du jo gå kortere turer selvsagt....

Skrevet

Vi har en valp på 5 mnd(rottweiler). Det helt klart krevende. Men nå er jeg student så jeg har en del fri, spesielt nå i eksamenstidene. De dagene jeg har full skoledag er hunden med samboer på jobb.

Det er mer slitsomt nå enn før vi fikk hund. Har ett barn på 5 år som krever sitt. Men vi involverer henne mye i hunden, slik at de skal få et godt forhold. De leker sammen, trener sitt\bli\ligg osv, sånne enkle ting 5-åringen får til. Og hunden lyder henne :)

Siden hun er valp skal hun ikke ha lange turer, men vi drar i parken og leker der, ellers er vi i felleshagen. Dessuten tar jeg henne med meg overalt. Når vi drar på lekeplassen, på butikken, når jeg skal hente i barnehage osv.

Hun er som regel lydig men ikke 100% for hun er jo bare valp ennå. Hender hun biter på ting, tisser inne osv. Men sånt må man regne med i begynnelsen.

Det beste med alt er å se det forholdet hun og 5-åringen utvikler. Blir helt rørt jeg..hehe..

Tror det bare er sunt for barn å vokse opp med hund. Jenta mi har hvertfall knyttet seg veldig til denne hunden.

Men nå er det slutt på utenlandsturer en del år fremover da. Nå blir det feriehus i Danmark til sommeren så hunden kan bli med.

Eneste er vel bryllupsreisa vår når vi gifter oss om et par år. Men da skal svigers passe. Utenom det så reiser vi ikke fra bikkja, så det er jo noe man må tenke på. At man er bindt en del år fremover.

Skrevet

Det er en god ide!

Dere må vurdere om dere har den tid til rådighet som trengs. En hund bør ha minst to turer à 30 min hver dag i tillegg til lufting. De er sosiale vesener som helst vil være sammen med flokken sin (dere). Og hva er vitsen med en hund om den bare skal være på ett rom i huset?

Hunder bør ikke være hjemme alene mer en ca fire timer hver dag. Dette er vanskelig mtp jobb osv, men de bør ikke være lengre alene enn dette.

En labrador, og særlig en som er blitt trent som førerhund er veldig aktiv og krever mye. De liker å bruke hodet og være nyttige. Dersom de ikke får nok utfoldelse kan de bli vanskelige å ha med å gjøre.

lykke til med valget!

Skrevet

Det er ikke så mye reising på oss uansett så vil ikke tro det vil bli noe problem, men det er mer tidspresset vi bekymrer oss for....

Det er alltid en som er hjemme etter jobb her:)

ellers kan mannen ha med hund på jobb evt.

Men det er bekymringen for at det skal bli for lite tid med 2 små barn og hund.

Vanskelig!

Men vi gjør ikke stort utenom jobb, skole og barnehage:) koser oss hjemme vi!!

Skrevet

Bare ta med hunden på alt dere gjør, selv hjemme i huset.

Valpen her er med oss overalt i huset også. Når jeg lager middag ligger ofte hun og datteren min på gulvet og triller sprettball f.eks.

Når det er leggetid ligger hun på rommet til vesla mens jeg leser bok.

Nå legger barnet seg kl 19 så da bytter vi på at en av oss går en liten tur på kvelden. Er jeg alene på kvelden er vi inne å finner på noe gøy, som f.eks litt tenkeoppgaver(gjemmer godbiter,trener litt i stua+ at vi tar en tissetur ut i hagen når hun trenger det)

Vi er også mye hjemme. Er vi borte så er vi enten på besøk hos mine foreldre eller hans foreldre(de bor 2 timer unna hver sin vei) og da er bikkja med :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...