Gå til innhold

Hvor mye bruker dere med ett barn på mat per måned?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi er en familie på tre (to voksne og en 1 åring). Jeg synes vi bruker så mye penger på mat i måneden. Vi har et matbudsjett på 4000 per måned. Dette skal gå til mat og andre husholdningsting (som oppvaskmidler, tannkrem, shampo, bleier osv.), men dette overstiges stadig! Vi kjøper egentlig sunn mat (mye frukt og grønt) med litt ekstra kos i helgene, som taco, hjemmelaget pizza osv. Handler som regel bare på Rema 1000. Etter at vi fikk sønnen vår, er vi skjelden på kino, går ut å spiser osv. Men synes likevel at vi bruker så mye penger. Hva er det som er så dyrt?!

Hadde bare vært interessant å høre hva dere andre bruker... Håper noen tar seg tid til å svare!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm, vi fører ikke nøyaktig regnskap, men jeg tror ikke vi bruker så mye, kanskje ca 650 i uka, blir omtrent 3300 i måneden. Vi baker riktignok brød og sparer mye på det, i tillegg er vi nøye med å bruke all maten og ikke kaste noe, men ellers har jeg ingen tips. Har også inntrykk av at det er veldig ulikt hvor mye man bruker på mat, selv om det tilsynelatende skulle vært likt... men vet ikke hvorfor;)

Skrevet

Vi bruker ca 6000 i mnd (det er da ikke inkludert lunsj på jobb og evt restaurant/café-besøk), Skal sies at mat er viktig for oss og overhodet ikke noe vi ønsker å spare på. Vi lager all mat fra bunnen av og handler i relativt dyre butikker, men med godt utvalg.

Skrevet

VI har to, og jeg synes det går obskure summer i mat/husholdning etter at vi fikk barn. Aner heller ikke hva alt går til, men jeg har en mistanke om at mye forsvinner i det faktum at vi spiser skikkelig middag hver dag, det forsvinner nok endel i melk og brød rett og slett, og så har vi to bleiebarn. Vaskemiddel og maskinoppvaskmiddel har også gått rett i været, rett og slett fordi det er vesentlig mer å vaske. Før vi fikk barn var det gjerne brødmat, nudler, tomatsuppe osv som middag de fleste dager, spiste vel "skikkelig middag" kanskje et par ganger i uka (og da regner jeg pytt i panne og pølse og potetmos som "skikkelig"). Klart det er billigere med en toropose tomatsuppe enn å lage full middag til fire personer.

Og ikke minst; vi har ikke bil og ser oss nødt til å handle hver dag. Det er jo triks nr 1 for å få skyhøye matutgifter...

Jeg vet ikke nøyaktig hvor mye vi bruker i måneden, men jeg er redd det kan være så mye som 6-7000 :/ (lå på max 3500 før, så det er jo en dobling)

Skrevet

Åh, dette er min store irritasjon også. Vi bruker ekstremt på mat, sikkert fordi vi handler hver dag, så dette faller inn under mitt argument for å kjøpe bil nå. Handle sjeldnere.

Jeg har ikke turdet regnet det ut, men når vi prøver å leve for 1000 kr i mat i uken klarer vi det ikke. Vi kjøper nok dyr mat, altfor mye kylling. Men hva skal man ellers spise liksom?

Hvis noen har noen utrolig lure matsparingstips så er jeg veldig lydhør. Det irriterer meg å bruke så mye penger på mat. Jeg tipper vi runder 6 til 8000.

Skrevet

Alt for mye! Vi bruker ca 7000 kr pr måned på mat og andre varer fra dagligvarebutikken. Da er ikke lunsj kjøpt på jobb og cafeturer medregnet.

Vi brukte omtrent samme sum før vi fikk lillegutt så forbruket har egentlig ikke økt noe særlig etter at vi fikk barn. Vi forsøker å handle en gang i uken. Vi har 5 ukers middagsmeny som vi følger og planlegger innkjøpene og handler mest på REMA, så jeg føler vi har gjort det vi kan for å få ned utgiftene.

Så vi har avfunnet oss med at dette nok er det beløpet som vi må ut med i måneden.

Skrevet

Det er litt utrolig at noen klarer 4000 mens andre (inkl, meg selv) er oppe i rundt 7000. Hva gjør en anderledes liksom?

Skrevet

Det lurer jeg også på Husmus. Hvordan i alle dager klarer noen seg på 4000 kr mens vi bruker nesten det dobbelte?

Jeg føler ikke at vi har luksusmat på menyen, men spiser sund og god mat med skikkelig middag hver dag.

Skrevet

Så bra at så mange har svart! Det er et mysterium med disse matvarene! Vi setter som sagt av 4000 kr, men bruker mye mer hver måned! Sikkert 6000-7000. Vi kjøper mye frukt og grønt, og det er vel relativt dyrt? Ser noen skriver over her at det koster endel med vaskemiddel og oppvaskmaskin pulver, og det er jo sant! Det har jeg ikke tenkt på engang, men både vaskemaskinen og oppvaskmaskinen er jo MYE mer i bruk nå enn før vi fikk barn! Dere som baker brød, er det mye å spare på det egentlig?

Skrevet

vi er en familie på tre og vi bruker sikkert 6000 på mat i mnd...Vi handler også på rema.

vi handler en gang i uka og da planlegger vi middag og annet en uke fram itid.

apluas til dere som klarer å holde dere til 4000 kunne ønske vi også var så økonomiske!! men vi er nok for glad i mat:)

Skrevet

hvis noen vil så kan vi lage en gruppe på face og prøve å hjelpe hverandre med middagstips og handlelister.

dette er et evighetsprosjekt, men jeg pleier som regel å skeie ut etter 14 dager...

Skrevet

Vi er to voksne og to barn. Bruker mye penger på mat hver mnd. Sikkert mellom 7000 - 9000. To bleiebarn. Pga melke - og gluten allergi lages all mat fra bunnen av. Spiser dessuten mye frukt og ferske grønnsaker, samt rene kjøttprodukter.

Skrevet

Vi også bruker mye penger på mat hver mnd.

Fører ikke noe nøye regnskap over det, og vi bor et sted med helt ville matpriser, så egner seg ikke for sammenligning her...

Men, vi også kjøper mye mer vaskemiddel til vaskemaskin og oppvaskmaskin enn vi gjorde før. I tillegg til babymat. Og bleier. Og mesoft og våtservietter og annet stæsj som en baby trenger.

Vi har også blitt flinkere til å lage ordentlig middag nå som snuppa spiser med oss. Og det koster mer med sunn og næringsrik mat, frukt og grønnsaker, enn for grandis og tomatsuppe fra toro.

Jeg har begynt å bake brød selv - og det sparer vi endel penger på.

Kjøper ofte disse ferdige melblandingene. Her ligger de på ca 25 kr - og med gjær blir det i underkant av 30 kroner ca. Gir to brød - og når et brød koster mellom 30 og 40 kr - da er det penger å spare.

Synes det smaker mye bedre, tar nesten ikke noe tid - og man sparer noen kroner.

Ellers har vi blitt flinkere til å planlegge middager, og bruker opp alt vi kjøper.

Var en periode vi var utrolig "sløstete", brukte 1/2 rømmebeger, 1 dl av en fløteboks osv - så ble det gammelt før vi fikk brukt det opp. Nå sørger vi for å lage mat av alt vi kjøper - det føles bra å slippe å kaste mat! :)

Skrevet

bruker ca 1200 kr i uka på matbutikken (inkl. bleier osv)

2 voksne og et barn. Prøver å ikke klatthandle. handler et par ganger i uka.

Skrevet

Vi brukte svimlende 8.500,- i november. Målet er å få det ned til 5.500,- evt 6.000,- Tviler på at vi klarer, vi er for glade i mat og mannen min spiser for 3. Tuller ikke! Det er sjelden vi har rester, selv når vi har 800 gr kjøttdeig i lasagnen, mot 400 som det står i oppskriften. :P

Ta vare på ALLE kvitteringer hver måned, og se over når måneden er over, da ser du hva som trekker opp.

Kyllingen fra Firstprice (den frosne) får man både på Kiwi og Meny til 159,- og den er mye bedre enn den ferske fra Prior. MYE større stykker.

Skrevet

mat er veldig dyrt.skal ikke handle mye før penga flyr.vi bruker 10 000 kr på mat en mor å ett barn

Skrevet

har ikke direkte oversikt, men bruker vel rundt 6000 på mat per mnd.. 2 vokse 1 barn på 1 år og hund.her også spiser mannen for vertfall 2:) og hunden får det samme som oss i tilegg til for( sparer litt på for da, så får vi brukt de eventuelle restene sm er) sjelden det er rester.. vi liker mat å vi liker å kose oss:) men vi trapper ned på buger og pizza å sånn. kjøper store pakninger som vi fryser, med karbonader og kylling og prøver å handle fra first prize:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...