Anonym bruker Skrevet 4. desember 2009 #1 Skrevet 4. desember 2009 Er stadig flere som mener at man er forpliktet til å slippe forbi dem som vil forbi i trafikken. Men det må da være bare tull... Til nød kan det gjelde saktegående kjøretøyer som traktorer. Dersom man kjører i 70 i 70-sonen har man aldeles ikke plikt til å slippe noen forbi! Det vil jo være å hjelpe dem med å bryte loven...
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2009 #2 Skrevet 4. desember 2009 Eh, jeg mener altså at man ikke er pliktig til å stoppe i veikanten. Hvis de som er bak kjører forbi på vanlig måte er det selvsagt OK.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2009 #3 Skrevet 4. desember 2009 Det som er mest irriterende er de som konsekvent kjører 70 i 80 sonen.. nok av de.. De er farlige trafikanter.
Gjest Skrevet 4. desember 2009 #4 Skrevet 4. desember 2009 Om noen presser seg opp i rævva på meg i en 80 sone hvor jeg kjører i 80, da blinker jeg til siden når det er klart for vedkommende å kjøre forbi. Eller om det aldri skjer så kan jeg kjøre inn i ett buss stopp f.eks. Dette fordi jeg vet at denne bilen mest sannsynlig vil ta en råsjangs til slutt, fordi h*n mener jeg ikke kjører fort nok, har dårlig tid eller uansett grunn. Føler meg ikke forpliktet, men gidder ikke være blodsta på det området.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2009 #5 Skrevet 4. desember 2009 Hvis noen på død og liv vil forbi, så bør du slippe dem forbi selv om du holder fartsgrensa. Det kan jo være noe som haster, som du ikke vet noe om. (fødende kvinne i bilen, f.eks..) I gamle dager fantes det en klar regel som sa at man skulle slippe forbi de som kom bak og kjørte fortere. Det er lite fokus på denne regelen nå, så jeg antar den har falt bort. Dessverre! Det er fryktelig irriterende å ligge bak noen som "har retten på sin side" og ikke viser hensyn til at andre vil forbi. Særlig de som gir på på rette strekninger, men luse-kjører når det er svinger eller møtende trafikk.. Hvor fort andre vil kjøre, er jo ikke din sak! Så la være å "moralisere" ved å tvinge dem som vil råkjøre til å holde din fart. Det skaper jo farlige forbikjøringer og mulige ulykker. Hvordan ville du følt deg da, selv om du hadde retten på din side?
2 små og en undulat Skrevet 4. desember 2009 #6 Skrevet 4. desember 2009 At folk mener at man er forpliktet til dette, mener de vel at det er en uskreven regel at man bør slippe forbi folk som vil kjøre fortere enn man gjør selv. Men det betyr ikke at man er pliktig til det. Personlig gidder jeg ikke ha folk hengendes oppi rævva på bilen min, så jeg slipper gledelig forbi folk som kjører fortere enn meg, selv om jeg kjører fartsgrensa.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2009 #7 Skrevet 4. desember 2009 Det må være fryktelig mange som kjører rundt med fødende kvinner der ute... Dersom man ser på aggressiviteten :-) Jeg kjører ikke 10 km/t under fartsgrensa, men dersom alle som tar seg litt god tid skal presses vekk, blir trafikken bare for de unge og friske. Tenk på at du selv trolig kommer til å bli gammel og syk en dag, og at du da må bite i deg dine harde ord om sjåfører som må vekk.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2009 #8 Skrevet 4. desember 2009 Man skal ikke være hinder for trafikken, og det er ulovlig å kjøre for seint også. Det er bare litt vanskeligere å måle fordi man skal kjøre litt lengre før det er ulovlig.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2009 #9 Skrevet 4. desember 2009 Kjære vene, hvis noen prøver å kjøre forbi deg i en hvilken som helst sone, bør du sannelig gjøre det så lett for dem som mulig for ikke å skape farlige situasjoner. Trafikken er ikke et sted hvor man fremmer meninger, her må alle skape flyt. Hva vet du om grunnen til forbikjøringen? Du bryter heller ikke loven ved å kjøre forbi noen, du bryter den hvis du kjører over fartsgrensen. Det er mange idioter der ute, jeg banner over dem hver dag, men man må aldri gjøre seg vanskelig på veien!
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2009 #10 Skrevet 4. desember 2009 Har du dokumentasjon på at det er ulovlig å kjøre i 70 i 80-sonen? Mange steder er 80-sone bare en generell fartsgrense for landeveiskjøring, så i mange svinger er det i praksis umulig å kjøre i 80. Vi har f.eks. en slak sving rett utenfor byen her, hvor man automatisk kjører ut dersom man skal holde fartsgrensen. Dessuten oppmuntres man alltid til å kjøre etter forholdene. Skal det liksom være ulovlig å redusere farten på glatta? Tenk på hva du egentlig hevder her... Politiet ville fått gode inntekter på å bøtelegge folk som kjører under fartsgrensen på glatt føre, dersom det du sa var riktig.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2009 #11 Skrevet 4. desember 2009 Men hallo, man skal uansett kjøre etter forholdene. Alle ekseplene dine du kommer med vitner bare at du kan lite om veitrafikklovene.
Tabitha Skrevet 4. desember 2009 #12 Skrevet 4. desember 2009 "Det er mange idioter der ute, jeg banner over dem hver dag, men man må aldri gjøre seg vanskelig på veien!" Det handler ikke om å gjøre seg vanskelig, jeg spør kun i åpningsinnlegget om man er forpliktet etter loven til å slippe folk forbi. Og det er man ikke. Og ofte er det irriterende for den som vil forbi at jeg bremser ned for å blinke inn i en busslomme. I det minste kunne de vært litt takknemlige for at jeg kjørte av veien for deres skyld, men neida. De må huske at jeg må bremse ned for å kunne svinge av i en busslomme.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2009 #13 Skrevet 4. desember 2009 Men dersom det er ulovlig å kjøre under fartsgrensa, hvordan kan man da avpasse farten etter forholdene?
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2009 #14 Skrevet 4. desember 2009 Ro, ro til fiskeskjær, Supersynser :-)
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2009 #15 Skrevet 4. desember 2009 Det finnes ei facebookgruppe som heter "Vi som har lyst til å slå til dem som går sakte på fortauet". Kanskje skal det være en spøk, men har følelsen av at samfunnet vil dytte vekk de syke. Tenk hvis du går på gata bak noen og vil slå dem i huet, og så er det ei som Regine Stokke som går tur? Eller kanskje den bilisten som gir deg høyt blodtrykk er Regine Stokkes mamma, som nettopp har besøkt henne på sykehuset? Derfor orket hun ikke å kjøre i maks hastighet akkurat den dagen.
Gjest Skrevet 4. desember 2009 #16 Skrevet 4. desember 2009 Om jeg ser at jeg samler kø bak meg, selv om jeg kjører etter fartsgrensen, så svinger jeg ut, om det er mulig, og slipper folk forbi. Gidder ikke være et irritasjonsmoment for de som ligger bak. Og kjører jeg saktere enn faktsgrensen er det en selvfølge at jeg svinger ut. Men om jeg kjører over grensen så gjør jeg ingenting, bortsett fra ved blålys. Da får folk kjøre forbi på eget ansvar.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2009 #17 Skrevet 4. desember 2009 Det er ulovlig å kjøre under fartsgrensa om man f.eks er til hinder for trafikken. For å kunne si at man er til hinder for øvrig trafikk skal man altså gjøre det over tid, ikke når man kjører saktere inn mot en krapp sving eller mot en rundkjøring selvfølgelig. Jeg vet du bare er ute etter å kverulere, men blir fristet til å spørre: Er du dum eller?
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2009 #18 Skrevet 4. desember 2009 Det er ingenting som er mer irriterende enn de som ligge 10 km/t under fartsgrensa. De syns jeg burde slippe forbi, heller enn å være irritasjonsmoment for alle andre. Jeg har f.eks veldig dårlig nattesyn og syns det er ubehagelig å kjøre i mørket viss det regner. Da slipper jeg alltid forbi de som kommer bak, fordi jeg veit jeg kommer til å ligge godt under grensa.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2009 #19 Skrevet 4. desember 2009 Vet du, hvis du ikke er i form til å kjøre bil, så la være! Har du hatt en traumatisk opplevelse så bør du la bilen stå. Mennesker som kjører for sakte på normalt føre skaper farlige situasjoner fordi de irriterer de aller fleste av bilistene som kommer bak dem, og derfor kan fremprovosere at noen tar større risiko enn de bør. Om Regines mamma (dårlig eksempel forresten) ikke orker å kjøre hjem etter å ha besøkt henne så kan ikke folk vite at det er henne. Beklager, men jeg er ikke så storsinnet at jeg tenker at "de har sikkert besøkt sitt døende barn på sykehuset" om noen som sørger for at jeg kanskje kommer for sent til å hente mitt barn i barnehagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå