Gå til innhold

La venninne bo med oss i noen måneder??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et vennepar av oss har gjort det slutt etter 11 år og ingen av dem har familie her.

Hun skal beholde leiligheten og han skal flytte ut til en hytte på landet men vil ikke kunne flytte dit før februar / mars (økonomi, elektrisitet m.m)

Uansett, hun skal visst flytte ut frem til han flytter og hun leiter nå etter et "billig rom". Hun er arbeidsledig så hun kommer nok til å være hjemme mesteparten av dagen.

Vi har ganske mye plass her vi bor og vi har et tomt soverom...vegg i vegg med vårt forresten :/

Hun har ikke spurt, men jeg tenker på å spørre om hun vil bo her i mellomtiden. Jeg ber ikke dere om å svare meg på det, men er det noen som har noen lure ting å komme med som jeg burde tenke på? Vi kommer nok ikke til å ta betalt for det, men "forventer" vel at hun hvertfall stiller opp med litt hjelp her i huset (altså; IKKE gratis hushjelp, men at hun hvertfall rydder opp sitt og ikke bruker opp vårt m.m) og at hun ikke lever gratis på vår mat og tilbehør. Hun er en veldig allright dame som er like gammel som meg, men hun er veldig stille og snakker nesten aldri. Hun kommer veldig godt over ens med Frøken Fryd (vår datter på to).

Jeg er igrunnen helt imot å ha folk oppå meg, men dette er eventuelt et unntak siden de (hun og eksen) har stilt mye opp for oss gjennom årene og det er jul, hun er alene m.m.

For alt jeg veit takker hun nei til tilbudet da min samboer er hennes eks' beste venn og kanskje hun ikke vil føle at hun skylder oss noe f.eks.

Tanker? Takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

OM du velger å gjøre det og hun takker ja, så må dere hvertfall ha klare retningslinjer på alt, og ha det nedskrevet.

Men jeg hadde ikke spurt. Og hadde hun spurt hadde jeg sagt nei, selv om jeg kanskje hadde syntes det var ekkelt.

Skrevet

Tror det kan vere greit å snakke om hva du forventer av henne om hun skal bo der på forhånd. Har man forventingene ute i det åpne fra begynnelsen av, så er det greit å forholde seg hele veien.

Skrevet

Hadde ikke klart å si nei, men er hun ikke en voksen dame? Hun har vel noe inntekt? Søke bostøtte så kan hun leie et lite rom? Eller få seg en jobb kanskje?

Om eksen hennes har arbeid så syns jeg jo han burde flytte frem til han må ut med tingene sine.

Skrevet

Tja...jeg ville i alle fall tenkt meg godt om, flere ganger.

Det kan lett bli noen fryktelig lange måneder!

Jeg snakker av erfaring.

Vi hadde en kamerat av mannen min boende her i en periode, og det varte og rakk i nesten ett år. Han var en eks av min venninne, og diverse konflikter mellom de to gjorde det ganske vanskelig og ubehagelig i perioder.

Hva synes mannen din om denne idèen? Hvis han er negativ i utgangspunktet bør du i alle fall ikke overtale han til det. Hvis dere begge er positive, og denne damen har stilt mye opp for dere, så kan dere jo vurdere om dere skal gjøre det.

Men tenk dere godt om i alle fall!

Skrevet

Syntes dette er en fin tanke av deg :o)

Meg og samboeren gjorde noe av det samme selv da det ble slutt mellom kompisen hans og dama. Hun bodde her bare ett par dager,så blir jo litt annerledes.

Det som kan være lurt å tenke på og evt snakke om er hvordan dere gjør det med mat og husholdningsartikler. Bli enig om en ordning som kan funke for alle.

Pass på at dere får deres privatliv og hun får sitt, selv om hun bor hos dere så skal ikke du\dere føle at dere må oppvarte henne hele tiden.

Kanskje hun trenger litt støtte i begynnelsen, men ikke la det gå for langt. Det kan være lett å bli spist litt opp.

Bli enige om hvem som skal gjøre hva og når av husarbeid. Del det så likt som mulig.

Vær åpne mot hverandre, er det noe som plager deg\dere så prat om det, Det samme gjelder venninnen din. Slik at det ikke blir dårlig stemning oga småting. Bedre å ta å prate om det istedet for å gå å irritere seg.

Vær kjæreste med samboeren din på samme måte som du ville vært om ikke hun bodde der. Kan være litt lett å glemme hverandre når det er en voksen til i huset. Spesielt siden hun gjennomgår ett brudd. Men det er viktig at dere ikke glemmer hverandre.

Håper det ordner seg for venninnen din og masse lykke til med en medboerm hvis det blir slik :o)

Skrevet

Soverom ved siden av deres ;o)

Kan vel tenkes hun flytter ut kjappere enn hun kommer inn, med tanke på at spanske vegger har null isolasjon.... hehehe

Ellers er det julespiriten som har tatt bolig i deg - hvorfor er du plutselig så snill nå da? Har du funnet ut at nissen ikke gir gaver til slemme barn? Eller at det blir kull på deg den 6 januar?

Synes du er snill jeg, men JEG hadde ikke gjort det..... :o) Som kjent så hadde ikke min kjære "svigermor" fått kommet og bodd til meg hvis hun havnet på gata.

Hun kan vel kanskje være med på å betale strøm, vann og gass. Samt at hun så klart kjøper inn sin egen mat og hygieneartikler og slikt....

Snille patetica ja....

Skrevet

Hun har jobbet i mange år men mista jobben i våres en gang og går derfor på arbeidsledighetstrygd. Hun må betale huslånet på sin leilighet osv.

Hun spurte meg tidligere i dag om jeg veit om noen som leier ut et veldig billig rom, jeg har klart å finne et mulig, og gitt beskjed om dette til henne. -Har fortsatt ikke fått noe svar om det, men det er vel bare ti minutter siden jeg sendte det på melding.

Jeg er Sjef Grusom på jobb men finner det veldig vanskelig å si til folk i en vanskelig situasjon at "Du måkke tru du kan komme her og bare spise av maten vår og ikke rydde opp etter deg!"- så med mindre dette kommer automatisk av henne kan vi få et problem.

Hun er en person som ytterst sjelden viser hva hun ønsker og vil. Hun kan gå med på å sitte stille i fire timer og se en serie på TV som hun ikke liker.

Og Villancicos; jeg får garantert kull den sjette januar, men høh, det er jo ikke før neste år og ikke noe jeg trenger å tenke på enda. Jeg har jo tre stykk Julaften. 24 og 25 desember, og 6 januar.

Skrevet

-

En annen ting er at det slettes ikke er noen garanti for at dette "kun" blir til februar / mars, da det avhenger av hennes nå ekspartner og når han eventuelt flytter helt alene opp til en hytte på 15 kvadrat mmidt på landet, uten strøm, innlagt vann og mobildekning. Det er jo det han sier han skal, men jeg kan ikke helt se for meg det.. Det er over 65 km. unna oss og han kjenner ikke så mange andre enn oss. Ikke er han glad i å reise så mye frem og tilbake heller.

Skrevet

Dette hadde ikke mange vurdert engang!

Jeg er enig med de over at dere må lage en avtale i forkant for å unngå misforståelser og irritasjonsmomenter. Noen mennesker som er forsiktige av seg kan faktisk være så tilbakeholdne at de ikke tilbyr seg å hjelpe til engang, men er jo ikke sikkert at venninna di er så ille da. Uansett er det greit å legge noen rammer i forkant. Kanskje hun kan ha en tv på rommet, så hun kan trekke seg tilbake, hvis det blir for tett. Hun vil garantert føle endel på dette selv og være redd for å være i veien.

Du virker som en god venninne og et godt menneske :)

Skrevet

Ah, et virkelig dilemma!

Det beste ville vel vært om du grublet frem og tilbake og tilslutt får en tlf om at det har ordnet seg;-).

Nei, vet sannelig ikke ha jeg ville gjort.

Hadde nok hatt vondt for å ikke tilby henne rommet, men på en annen side er det helt klare poenger du har for hvorfor man kanskje ikke burde gjøre det og.

Litt vanskelig å sette seg ned å legge regler og kreve ting svart på hvitt når hun i utgangspunktet er et menneske som ikke stikker seg frem og som også er i en så sårbar posisjon.

Nei, jeg tror rett og slett jeg ville gjort mitt ytterste i å prøve og høre rundt om noen kunne være behjelpelige med et rom, jeg -og hvis hun spør konkret, kanskje "skyldt på" at jeg og min ikke ville komme i mellom de to som uheldigvis går fra hverandre.

Lykke til!

Skrevet

Først vil jeg si at det er utrolig snil av deg, og dere, å vurdere å hjelpe en venninne som trenger det:)

Jeg hadde gjort det samme og glatt bedt en venn/venninne om å komme å bo her for en kortere periode om det kunne hjelpe vedkommende "over en kneik".

Om man snakker sammen, som venner ofte gjør, og lager noen greie kjøreregler for "kollektivet" så tror jeg det vil fungere bare godt.Så om du og mannen din er enig om dette så spør henne om hun kunne tenke seg å bo hos dere ti i februar og så tar dere det derfra.

Skrevet

Hvorfor er det hun som må flytte ut?Kan ikke kompisen til gubben dra da? Går ut i fra at han har jobb og mao enklere for å få tak i noe.... eller er det det at hun ikke har mulighet for å betale der de nå bor....

Men uansett, jeg synes det er fint gjort av deg, og jeg er sikker på at du hadde gjort det med Maria oxo ;o)

Skjønner du blir rimelig lei julaftener ja - og da er det vel trollet som kommer ut fra 1-5 januar slik at det blir MASSE kull 6....

Skrevet

"Snill" ville vært å sporenstreks sende henne en melding (ikke ringe, det ville gitt henne for mye press) og sagt at hun selvfølgelig er velkommen hit og at det er helt opp til henne.

Det er et par ting som holder meg tilbake og jaggø sitter jeg ikke her med enda et dilemma. *yey*

Skrevet

nå har ikke jeg lest flere innlegg enn hovedinlegget.

men vil bare si at jeg har kun dårlige erfaringer med å la venniner bo hos oss "for en stund"

plutselig blir 2 uker til tre, så fire, så "bare to uker til" "å nei, leiligheten er ikke klar enda" osv...

uenigheter med hvem som skal betale for maten osv...

besøk som aldri drar noen plass, sitter oppå deg hele tiden, man kan ikke krangle med kjeresten engang uten tilskuere, ingen privatliv...

å hvis dere ikke skal ta betalt for det tidsrommet dere vet nå, så er det ikke bare bare å ombestemme seg når den måneden plutselig er blitt til tre...

å hva skal du gjøre når du får henne så i strupen at du blir kvalm bare av å se på henne? kaste henne ut? ikke lett det heller...

selvfølgelig, det kan jo gå fint for dere... men når man bor lamme folk legger man jo mer merke til uvaner osv... går man å blir nokk irritert over det kan det være nokk til at vennskapet er ødelagt i ettertid..

Skrevet

Nei.

Da mister du garantert en venninne, og muligens samboeren din også.

Been there, done that og angra som ei bikkje.

Skrevet

Vi gjorde det samme for et vennepar en gang, og det var ingen suksess da de ikke flyttet ut før vi nærmest måtte "kaste de ut". Det var pyton og holdt på å koste oss vennskapet, selv om de er flotte mennesker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...