Gå til innhold

Sterke magesmerter (kolikk?) på baby 1 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår har siden fødsel stresset veldig ved puppen og fått mye luft i magen. Hun har hatt en del vondt i magen, men i de siste dagene har det forverret seg. Hun kan gråte inntil 4 timer i strekk (strekker beina helt ut og kroppen er i en bue), så sovner hun kanskje i 15 minutter og så er det på´n igjen noen timer. Om natten har hun en lang periode hvor hun sover. Ca fra 02:00-06:00.

Jeg stryker på magen, bærer henne i kolikkgrepet, vugger henne, masserer henne.. men ingenting har hjulpet. Det ser bare ut til å bli verre.

Er dette kolikk? Noen som har noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres mistenkelig ut som kolikk, dessverre.

Det kan være lurt å se på ditt kosthold for å se om det kan være noe hun reagerer på i det. Typiske kolikk-triggere som mange kolikkbarn reagerer på er:

- melk og melkeprodukter (inkludert "skjult" melk i pølser, kjøttkaker, brød, supper, etc)

- sukker og sukkervarer

- kunstige søtningsmidler av alle slag

- grønnsaker (særlig erter, kål, løk, etc.)

- frukt (særlig epler, druer, sitrusfrukter, etc)

- sjokolade

- nøtter

- reker

Det kan også være at hun har låsninger i rygg og/eller nakke som gjør vondt, det gir ofte stress ved puppen. Typisk er det at de er mindre ivrige på den ene puppen enn den andre. Dette kan du få sjekket hos en manuellterapeut med spesialisering på barn (se www.manuellterapi.no).

Bare å spørre hvis du lurer på noe, jeg har tre barn som har hatt problemer med magen sin, hvorav to med kolikk...

Skrevet

Det høres mistenkelig ut som kolikk, dessverre.

Det kan være lurt å se på ditt kosthold for å se om det kan være noe hun reagerer på i det. Typiske kolikk-triggere som mange kolikkbarn reagerer på er:

- melk og melkeprodukter (inkludert "skjult" melk i pølser, kjøttkaker, brød, supper, etc)

- sukker og sukkervarer

- kunstige søtningsmidler av alle slag

- grønnsaker (særlig erter, kål, løk, etc.)

- frukt (særlig epler, druer, sitrusfrukter, etc)

- sjokolade

- nøtter

- reker

Det kan også være at hun har låsninger i rygg og/eller nakke som gjør vondt, det gir ofte stress ved puppen. Typisk er det at de er mindre ivrige på den ene puppen enn den andre. Dette kan du få sjekket hos en manuellterapeut med spesialisering på barn (se www.manuellterapi.no).

Bare å spørre hvis du lurer på noe, jeg har tre barn som har hatt problemer med magen sin, hvorav to med kolikk...

Skrevet

Beklager dobbelposting. Pc-trøbbel...

Skrevet

Prøv deg frem etter rådene over her:)

Jenta mi var også veldig urolig rundt brystet helt fra starten av, og her ble redningen at jeg pumpet ut melk og ga henne det med flask(avent..) på kveldstid... Hun fikk da ikke i seg så mye luft:)

Skrevet

Gutten min holdt på akkurat sånn, han er 10 uker nå. Han kavet og styrte ved brystet og svelgte masse luft, og kunne skrike i timevis.

Jeg prøvde både kiropraktor og osteopat, og det hjalp kanskje litt, men det beste rådet fikk jeg av helsesøster:)

Hun anbefalte meg å la det gå lenger mellom måltidene, slik at magen får ro innimellom. Og gi av det ene brystet til det er tomt, slik at babyen får det gode fettet på slutten, det gir metthetsfølelse og smører tarmen.

Jeg pumper meg og gir flaske til de tidene han styrer som verst, og gir alltid en god flaske om kvelden når han skal legge seg. Dette har gitt meg en ny baby, han er mye mer fornøyd og magen er ikke så utspilt. Ammingen går også bedre og roligere for seg nå, og jeg gir bare ett bryst av gangen.

Litt styr med pumping og mer faste tider på måltidene, men det er verdt det! Lykke til!!:)

Skrevet

Hei!

Når jeg leste innlegget ditt var det som om jeg skulle ha skrevet det selv. Vi har det på akkurat samme måte og har vel mer eller mindre hatt det sånn fra han var ca en uke.....

Har vært til kiropraktor uten at dette har gitt noe særlige resultater forløpig.

Syntes forferdelig synd i den lille gutten vår som har så mye smerter, også er det veldig slitsomt for oss fordi vi knapt sover.

Tror jeg skal prøve rådet med å pumpe meg på kvelden og gi flaske.

Du får oppdatere hvis du finner noe som hjelper:)

Lykke til:)

Skrevet

Hei, jeg vil anbefale deg å lese barneboka av Anna Wahlgren og det som står om "kolikk".

Jeg tror dine ammeproblemer er årsaken til skrikingen. Jeg hadde det likedant med førstemann helt til jeg fant løsningen. Det var et HELVETE når det sto på. Når dette begynte med andremann også var det mye greiere, for da visste jeg jo hva jeg skulle gjøre.

- puppene må ikke være sprengte av melk. Mye kaving ved puppen og svelging av luft (de kjemper for livet for å få svelget unna!) vil gi akkurat den typen adferd du beskriver. De kaster seg bakover og vrenger seg i bue.

Det kan også være at babyen din sliter med å få riktig tak på puppen i tillegg, fordi puppene blir fulle av melk. Prøv å bruke den andre hånda til å støtte under puppen,klemme den lett sammen på en måte,

Jeg gjorde følgende: Om morgenen når melkepsrengen er størst, pumpet jeg meg halvtom. (det går aldri tomt, så ikke bekymre deg for å pumpe for mye.. jeg pumpet ca 1 dl på hver pupp) Dermed kunne jeg legge junior til uten at han trengte å svelge for livet.

TIlby junior mat med EN gang han våkner, om det så bare er en time siden sist. Tar det fem minutter kan han bli krakilsk. Et så lite barn har bare ert par insitinkter, og det er ovrlevesesinstinktene : MAT og NÆRHET og SØVN. Mat er det definitivt sterkeste. Dersom dette med maten er i orden, vil søvnen også komme. En halvmett baby sover ikke lenge. Rett før babyen vil sovne igjen, prøv å legg til puppen en gang til, selv om han bare drikker litt, så kan det være det som gjør at han vil sove lenge.

Disse ammeprobleme begynner gjerne etter 2-3 uker når melka begynner å kjøre på for fullt. Etter syv åtte uker stabiliserer den seg gjerne, så hold ut. Husk at den siste melka, den feite melka, er det som gjør barnet mettest, den er gul og ikke vannaktig "sukkervann" som den første melka. Du kan selvsagt pumpe og gi på flaske også hvis du synes det er bedre.Liggende amming kan også være løsningen, da fosser ikke melka ut på samme måte.

Det er alltid lettest å få i et barn melk når det er i halvkoma (trøtt). Et barn kan ikke få for mye melk! Du kan sende meg en PM hvis du vil. Jeg vet hvordan du har det!!!!

Skrevet

Tusen takk for gode og kloke svar!!

Jeg har forsøkt å pumpe ut deler av melken før amming uten resultater, men mye av det andre dere nevner har jeg ikke visst om eller forsøkt. Jeg ante blant annet ikke at sukker kan gi kolikk. Jeg har nok spist litt for mye julekaker under baksten i det siste. Det skal det bli slutt på nå :)

Jeg har skrevet ned alle rådene fra dere og håper at veslejenta vil få det bedre nå.

Igjen, mange takk til dere!

Skrevet

Hei

Ville bare gi deg et lite tips hvis du ikke får noen av rådene over til å fungere.

Det er et legemiddel som heter minifom som du får kjøpt på apoteket. Det skal hjelpe med å løse opp luftboblene i barnets tarmer.

Min tante brukte dette og sa det fungerte som bare det. Men de anbefaler selvfølgelig alle naturlige metoder før du tar det i bruk. Ta en prat med helsesøster så hjelper hun deg med hva som kan hjelpe barnet ditt.

Ønsker deg lykke til å håper det ordner seg for dere:o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...