Gå til innhold

Noen som har peiling på lønn i jula her??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Noen som vet om det er slik at arbeidsgiver kan ta fra oss lønn når arbeidsgiver selv velger å holde stengt noen dager i jula?

Dette er en privat bedrift,kafe, som startet opp denne høsten.. Vi har alle kontrakt som sier at vi skal ha så så mange timer i uka, og jobbe annenhver eller hver tredje helg. noen av oss skal egentlig ha jobb denne helgen (fast), men arbeidsgiver mener vi ikke skal ha lønn for disse dagene..er det rett??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg har fått fridager på røddager, fordi det ikke trengs så mange i avdelinga. Konsekvensen min er da at jeg får vanlig lønn, men at jeg selvsagt ikke får noe av tillegget. Sjekk med forbundet deres.

Skrevet

dette er også røddager, men det er en kafe som vanligvis har åpent alle dager i uka, og bedriften er ikke med i fagforbundet...kan arbeidsgiver bare ta fra oss lønna? Er jo snakk om en del timer og lønn som går tapt.. vet ikke hvor jeg evt kan henvende meg om dette..!?

Skrevet

Nei, du har krav på lønn etter det timeantallet som står oppgitt i kontrakten din. Med mindre kontrakten sier at dere kan trekkes for lønn pga fri på helligdager, kan ikke sjefen din gjøre det. Har du et kontraktfestet fast antall timer i uken, skal du ha denne lønnen til tross for at sjefen din velger å stenge disse dagene.

Skrevet

Kontrakten sier ingenting om at jeg skal ha jobb den helgen, det er en muntlig avtale vi har. men timeantallet som står oppgitt i uka, er basert på at jeg har jobb hver 3.helg og en dag i uka, og gjennomsnittlig utgjør det timeantallet i uka...så jeg ble så usikker på om jeg egentlig kan kreve noe som helst? Huff, vanskelig det her.. taper jo masse penger jeg har regnet med å få...

Skrevet

Du får vanlig lønn hvis du har fri på røde dager, altså fri med betalt.

Hvis du må på jobb får du tillegg, vanligvis hundre prosent, eller dobbel lønn:)

Skrevet

Få alle på jobben din til å organisere seg, så står dere mye sterkere i sånne situasjoner...

Skrevet

Har dere ikke en timeliste som henger på jobb eller som dere får utdelt som viser når du skal jobbe, og når de andre skal jobbe?

Ta en kopi av den, det er nok til å vise at du skal ha lønn selv om sjefen velger å stenge...

Skrevet

Vi har timelister på jobb ja, men de lages for hver måned, og for desember er ingen satt opp på jobb den helga..fortvilende!

Tusen takk for alle svar:):)

Skrevet

Pga høysesong og lavsesong i restaurant/kafebransjen er det helt vanlig med gjennomsnittsberegning av timer. Dvs at du ikke nødvendigvis MÅ jobbe et visst antall timer pr uke, men at du skal ha et visst antall timer pr mnd. Dette for å få driften til å gå rundt. Jeg regner med at denne kafeen har mer trøkk resten av desember slik at dere muligens jobber mer før jul og derfor får nok timer totalt i desember?

Skrevet

Det er kun de som er organisert i LO og de som har tarriffavtale på arbeidsplassen sin med arbeidsgiver som har krav på betaling...Dette er uten unntak....Arbeidsgiver trenger ikke betale lønn selvom du står oppført og dere har stengt i julen....dere har heller ikke krav på dobbel lønn pga rød dag så lenge dere ikke er organisert og har tarriff...sorry folks......meld dere inn i LO og få dere tariff ellers taper dere masse penger....

hilsen en som jobber i lo....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...