Gå til innhold

Arrhg... Jeg ER så lei av klesvask!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å bli mamma til etterhvert 4 barn har gått overraskende fint egentlig, men på ett område merkes det godt at vi nå er 6 stykker i familien. Vasken! Vi investerte i 9 kilos vaskemaskin og tørketrommer i fjor, men det er likevel mye vask. Klær, håndklær, kluter, sengetøy...*sukke*... det tar jo aldri slutt jo. Nå som jeg er hjemme er det naturlig at jeg tar det meste, og føler jeg bretter klær og håndklær osv i timesvis hver uke. Det gjør jeg nok ikke, men det føles slik ;-) Vi er ganske flink til å la barna bruke klærne flere dager dersom de ikke er skitten, men likevel, det blir jo mye. Og de eldste begynner også å bli så store nå at plaggene tar plass. Vesla bæsjer igjennom klær, minstegutten griser litt når han spiser...det tårner seg opp. De to eldste guttene er opplært til å legge på plass sine egne klær selv nå, så da er nå bitte litt av arbeidet delegert videre, men nå vet jeg i hvertfall hva jeg ønsker meg til jul! En vaskehjelp som vasker, bretter og legger på plass klær, håndklær osv! :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har bare to barn,og er DRITTLEI av å vaske klær,så da må iallefall du være det hehe :)

Skrevet

Det er JEG og!!

...og jeg vasker bare for 3!!

Skrevet

Vi vasker 3 maskiner i uka vi, + en ullvask, og er 4 stykker...syns ikke at klesvask er så trasig, mao ;)

Skrevet

Jeg kjenner meg godt igjen!!! I mitt drømmehus er vaskerommet stort og har flatskjerm på veggen. To vaskemaskinger, tøreplass og tørketrommel - og en person som legger det på plass. Sette på, henge opp og brette går greit, men å legge på plass er pyton.

Skrevet

Her er det ca 5 maskiner med klesvask i uken (fyller godt i hver maskin med kulørt tøy, blir litt mindre i lyst tøy), så er det 2 maskiner med håndklær, 1 med kluter og 2 med sengetøy (annenhver uke) og 1 med dongeri. Det er jo ikke så mange vask, men de er fulle og det er en gedigen bunke som må brettes hver gang ;-)

Skrevet

Hvordan klarer dere å vaske så lite tøy? Her vasker vi minst en hver dag. Håndklær og treningsklær alene utgjør mye:) Mannen min går jo i løpet av en uke igjennom minst en vaskemaskin i t-shirts. Jeg er imponert!

Skrevet

Haha, vent til du får tenåringer!! Ja, gutter bytter også klær flere ganger om dagen, og tenåringsgutter må det, fordi de stinker!

Skrevet

Jeg har bare 2 barn og jeg haaaaaaaaaaaaaater å henge opp, brette og legge på plass klær. Det er jo en jobb som aldri tar slutt! Du kan jo aldri være glad for at du er ferdig, for det blir du jo faktisk aldri!

Grrr.... blodtrykket mitt....

Skrevet

He, he..jeg synes små gutter gjør det også:)

Skrevet

Og forresten 5 maskiner i uka er ikke noe å klage for... her har vi

hvit 60

hvit 40

farget førti med skyllemiddel x2

farget førti uken skyllemiddel x2

farget 60

ullvask

votter, dress etc. vask.

Skrevet

Ja og, oppdra mannen! Her vasker han klær, bretter og jeg legger inn.

Skrevet

Ikke stinker håper jeg!

Skrevet

Når jeg jobber deler vi det, men når jeg er hjemme tar jeg mesteparten :-)

Jeg sorterer ikke vasken så nøye, er derfor det blir så få, men det er mye tøy likevel, vi bare har stor maskin som blir fylt til randen, hehe... Og når de blir tenåringer skal de pent få vaske klær selv! ;-)

Skrevet

Tro meg, det er billigere på alle måter å håndtere klesvasken for tenåringene enn å si at de skal gjøre det selv. Mantraet er jo stort sett "hvor er den... skjorta, sokken, trusa.. " Ikke ødelagt i vask i alle fall. Andre husoppgaver har de fått, men ikke klær. Koster jo 1000 kr for ei bukse til en fjortis, den får han ikke håndtere selv.

Skrevet

Klesvask synes jeg egentlig går veldig greit. Det er jo bare å putte i og ta ut. Maskina gjør jo arbeidet. Opphenging går jo også kjapt og når man får satt i gang med brettingen så går jo det også gansk så kjapt unna. Det som tar mest tid er å tenke på om man gidder sette i gang med brettinga eller om det kan utsettes litt. ;-)

Her i huset må vi kjøre maskina ca 3 ganger pr døgn helst om det ikke skal hope seg opp. Har bare 8 kg maskin vi da.

Skrevet

Hehe... Du har muligens et poeng der ;-) Kanskje mellomste kan klare det, han er så pertentlig av seg, men eldstegutten bør kanskje ikke slippes for nær en vaskemaskin før helt mot slutten av tenårene nei. Vimeskoppen min... ;-)

Gjest Månefuglen med twins
Skrevet

Jeg er lei av at det er klær overalt. Lei av å henge opp bodier. Lei av åv ente på at de blir tørre. Lei av å brette. Lei klær. Tror jeg skal få meg tjener.

Skrevet

Signerer denne! Jeg vasker daglig minst 3-4 maskiner, bærer mellom tre etasjer, Tørker(stativ eller trommel), legger sammen og putter i skap skuffer. Mannen skjønner ikke hva han slipper unna! Så jeg har slutta å lage middag, for han gjør ingenting med klærne, så da får han overta middagslagingen. Er forresten lei av to daglige oppvasker også. lei av vinteren og husets fire vegger generelt, åhh la nyttår og våren snart komme!!!!!

Skrevet

Jup, klesvask er noko drit.

Men er det verkelig nødvendig å legge saman kleda? Hos oss sorterer vi berre, og så blir det dytta sjødeslaust inn i skapa, utan tellekant eller noko..;) Handdukar vert bretta, men ikkje vanlige kle. Sparer ein del tid på det!

Skrevet

Men da ser det vel ut deretter også? ikke det at jeg er verdens mest pertentelige, men klær som er stappa inn i et skap vil jo unektelig se krøllete og stygge ut. Da bretter jeg heller, istedetfor å måtte stryke...

Hver gang jeg er lei av klesvaska, så tenker jeg på farmora mi, som hadde 7 barn og en industriarbeidermann, ingen vaskemaskin, bare stamp i kjelleren og en vedovn til å koke vann på. Da kjennes det ikke så ille lenger :-)

Skrevet

Du er ikke alene om å være lei av klesvask. Var greiere før tørketrommelen tok kvelden, da tok det så kort tid. Og var bare å flytte over, og så brette og legge i hauger. Før eldste i huset bærte opp fra kjelleren og la på plass i alle skap. En av hennes arbeidsoppgaver i løpet av dagen, tok henne bare noen få min og jeg slapp å bli så lei.

Men nå som jeg må sette tørkestativ over alt er det skikkelig tiltak å vaske, henge opp og brette. Gleder meg til ny tørketrommel er i hus......

Skrevet

Neida, ikkje spesielt krøllete kle her i huset, faktisk. Heng forresten opp kjoler og skjorter ja. Men t-skjorter, gensrar, dongeribukser og alt det der, vanlige kle, klarer fint å ligge rotete i skapet utan at det visest. Faktisk:)

Skrevet

Ja,klesvask er noe som aldri tar slutt.Vi er 5 stk så vasker og bretter,sorterer og henger opp.Har perioder jeg blir SÅÅ lei,men hva nytter det....det må jo gjøres!

Skrevet

Jeg hatet alt som het klesvask intenst, men så fikk vi egen vaskemaskin i tidlig julegave av foreldrene mine. De var bekymret for ryggen min, siden jeg gikk ned og opp 4etasjer uten heis ca 2 ganger i uka for å få vasket klærne i fellesvaskeriet. Og siden vi er 4stk så ble d jo ikke lite klær når det fikk ligge noen dager mellom hver gang. Det værste var vel at vi måtte skrive oss opp på liste når vi skulle vaske klær, max 4timer pr.dag. Og for å få det til så MÅ man jo være hjemme og være i vaskeriet de timene for å utnytte de og få alt reint.

Nå som vi har egen vaskemaskin er det ikke så ille å vaske klær. Vi kan sette på ei maskin når det er nok skitne klær til å fylle den og vi har ikke et berg av klesvask på badet lenger. Håper jeg klarer å huske på hvor grusomt det var å springe i vaskeriet når vi om noen år forhåpentligvis blir 2 til i huset. Vi er faktisk heldige som har den luksusen en vaskemaskin er. Ikke så lenge siden vaskebaljen og brettet var fastinnventar i alle hjem!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...