Gå til innhold

Bekkenløsning? Noen som har gode råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er 13+ uker, og begynner å få en del ubehag i venstre hofte. Forsto på JM at det kunne være litt bekkenløsning. Er det noen som har gode råd mot dette? Kan det gå over etterhvert, eller vil det bare bli værre? Jeg er slank, og forholdsvis aktiv (trener ikke, men jobber en del fysisk). JM sa det var lurt å bevege seg en del, så går turer hver kveld nå.. Noen som har andre erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok veldig individuelt. Prøv deg frem, så finner du fort ut hva som IKKE er bra for deg! Jeg skulle gå og trene, og ble MYE verre!! Slappet av, og fikk healing (faktisk) og ble nesten helt bra!! Det er virkelig et lite mirakel, hadde kraftig bekkenløsning med førstemann, og fra dag med denne! Jeg klarte ikke stå å lage mat engang, så for meg ble det fantastisk å bli så bra! Går også til fysioterapi to ganger i uka, deilig med ultralyd og massasjeapparat på de stive musklene!

God bedring!

Skrevet

gå turer med korte skritt.

ligge medpute mellombeina på natten (hjelper veldig hvis du begynner å få d forran)

begynnehos fysio elr kiro.

brke isbrodder så du ikke spenner bekkenmusklaturen unødvendig

bekkenbelte kanskj?

bruke gode sko både inne og ute

ikke vask gulv

pass på kryssteg og snubling kan være svært smertefullt

håper d hjalp litt :)

Skrevet

Jeg fikk også bekkenløsning når jeg var rundt 13 uker. Det som har hjulpet for meg er:

*Sove med pute mellom beina (bruker en stor ammepute nå, det har fungert best. Var bare litt kronglete i starten før jeg fant ut hvordan den lå best)

*Fysioterapi

*Bassengtrening med fysioterapaut som instruktør

*Ikke støvsuge ( har prøvd, ble ett sant mareritt etterpå)

*Ikke vaske gulv (Måtte prøve det også, kunne hende det gikk, men neida)

*Ikke sitte, ligge,gå eller stå for lenge av gangen. Men bytt litt på.

Jeg ble anbefalt av min fysioterapaut at jeg ikke skulle gå i mer enn fem min sammenhengende. Det er ikke alltid like lett, så har gått noe lenger enn det. Noen ganger går det helt fint, mens andre ganger får jeg problemer etterpå.

Jeg har ikke blitt bedre, men ville nok vært en del værre uten behandling og bassengtrening.

Masse lykke til vidre i svangerskapet og med bekkenløsning.

Skrevet

jeg er bare 8 uker på vei, men begynner å kjenne det skikkelig...... vondt i både lår, rumpe, korsrygg og lysker.......... men legen min hører ikke etter når jeg forteller hvordan det er....... jeg er sykmeldt pga kvalme og fortsetter bare å snakke om at det går over............ Men er det ikke sånn at man skal få dekket fysoterapi o.l ved svangerskap.......???? han vil ikke fortelle meg noe om det bare nikker å sier at det er bekkenløsning og begynner å snakke om noe annet......... det er så frustrerende...... Er jo livredd for at dette kan bli skikkelig ille.....:( sorry at dette blei tenfor tema:(

Skrevet

Han burde jo høre på deg! Spør om henvisning til fysioterapi og si til legen at du vil at de skal avgjøre om du trenger det eller ikke.

Du får det dekt, så lenge det er svangerskapsrelatert.

Det eneste jeg betaler er 50kr. gangen i bassenget.

Skrevet

ja, jeg får prøve å være litt T Y D E L I G E R E med han....:P vil egentlig bytte fastlege, men det er jo ingen andre ledige her i området så da er det ikke bare bare........ hadde bekkenløsning med førstemann men det gikk greit og fikk det ikke før 4- 5 mnd på vei...... nå er jeg bare 8 uker og det er allerede plagsomt........ svigermor har mange skumlehistorier om rullestoler fra hennes svangerskap....... og DET vil jeg ikke.......... :(

Skrevet

Takk for mange gode råd!

Jeg er spent på hvordan det utvikler seg, foreløpig er det ikke de store plagene, men er klar for å prøve å begrense/forebygge. Med dyrestell og kjeing til våren har jeg jo ikke tid til å bli bevegelseshemmet;) Men det er det vel ingen som spør om! Hehe!

Lykke til, til andre som er værre rammet en meg! :)

Skrevet

I tillegg ti de gode rådene du har fått her vil jeg si at det er veldig viktig å finne en fysioterapaut som faktisk vet litt om bekkenløsning. Det gjorde IKKE den første fysioterapauten jeg gikk til. Det tok desverre litt tid før jeg skjønnte det, og han rakk å gjøre det ganske mye verre på de ukene jeg gikk dit.

Til slutt ba jeg legen om ny henvisning, og sendte en mail til LKB (landsforeningen for kvinner med bekkenløsningsplager) å spurte om de viste om noen fysioterapaut her i byen med god peilig på bekkenløsning. Bestillte time hos han de anbefalte, som også er akupunktør. Etter en utredning kom han fram til at jeg desverre var blitt så dårlig i bekkenet at fysioterapi ikke lenger ville kunne gjøre noe for meg, men at han gjerne ville prøve akupunktur. Det har gjort underverker for min del, har gått fra å vurdere rullestol til å kunne gå uten krykker igjen:)

Har snakket litt med ham om hva jeg bør gjør for å forebygge dersom jeg skulle bli gravid igjen. Han sa at dersom man kommer seg til en dyktig fysioterapaut så snart man begynner å kjenne symptomer på bekkenløsning så kan man sammen med fysioterapauten sette opp en del øvelser man kan gjøre hjemme. For de fleste funger vist det så godt at de ikke trenger mer behandling, iallefall ikke før mot sutten av svangerskapet.

Be legen om henvisning å kom deg til en fysioterapaut så fort som mulig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...