Gjest Skrevet 4. desember 2009 #1 Skrevet 4. desember 2009 Til vesla er 4 mnd gammel. Da kan vi begynne med grøt. Her telles det ned, for hun begynner å trenge mer mat enn bare melk nå, selv om jeg har rikelig. Hun er litt stor for alderen, og veldig aktiv for å være så liten som hun er, så da holdet det ikke med bare melk. Nå spiser hun i snitt annenhver time døgnet rundt og er mye urolig, valkene er også blitt noe slankere. Var til lege med henne for et par dager siden av andre grunner, og fikk beskjed om å begynne med grøt med en gang hun ble 4 mnd, en avgjørelse jeg var veldig enig i, hehe... Håper inderlig hun blir mer fornøyd da med mer mat i magen. Andre med sultne små babyer som ser fram til grøt-start?
Neijasså... Skrevet 4. desember 2009 #2 Skrevet 4. desember 2009 Hehe, her gruer mor seg til grøtstart og håper å utsette det til minst 6 mnd... Vesla (eller ille så liten heller, 8.3 kg på 4 mnd-kontroll!) er foreløpig godt fornøyd med melk, da, selv om det er annenhver time hele døgnet her også. Grunnen til at jeg gruer meg til grøtstart er at hun, som de to andre, sliter veldig med vondt i magen sin og reagerer på det meste av det jeg spiser. De to første ville overhodet ikke spise fast føde før de var 8 mnd, og når de så smått begynte så var det kun middagsmat som gjaldt for en av dem (grøt av noe slag får jeg ikke i henne den dag i dag, hun er 4.5...), og grøt fra Sverige var det eneste den andre spiste. Begge fikk forstoppelse som varte til langt over året. Ser i grunnen for meg at denne ungen blir like vrien på mat- og fordøyelsesfronten, så nyter tiden jeg kan fullamme. ;o)
Gjest Skrevet 4. desember 2009 #3 Skrevet 4. desember 2009 Uff, magetrøbbel er ikke noe særlig nei. Alle mine har også slitt med luft ol de første 4 mnd, men så har det gradvis løsnet, og mine har heldigvis ikke blitt verre av grøt. Ikke har de sovet bedre om natten heller i starten akkurat, men gradvis(etter 2-3 uker med fast føde) har de blitt blidere og mer tilfreds og etterhvert sovet litt bedre også. Får håpe den nr 3 får det litt enklere da :-) Akkurat på mat er nok jeg kjempeheldig, har barn som spiser så godt som alt. I hvertfall nå, får se hvordan vesla blir ;-)
MiMa09 Skrevet 4. desember 2009 #4 Skrevet 4. desember 2009 Jeg har tyvstartet litt jeg. Har ikke sagt det til HS, hun sier jo at vi ikke skal. Men guttungen er hysterisk sulten hele tida, så jeg har gitt smaksprøver på maisgrøt en uke nå, og er vel igang med full posjon når han blir 4 mnd om en liten uke. Har gått helt fint. Han er superlykkelig, for han er for det meste sinna på puppen fordi det ikke er nok mat i den. Og det er ikke alltid like stas med flaske.
Frk Vims Skrevet 4. desember 2009 #5 Skrevet 4. desember 2009 Jeg hadde også nedtelling til grøtstart! Nå er minsten 6,5 mnd, og har spist godt med mat siden han var 4 mnd. For vår del ble verden virkelig bedre med fast føde. Mer søvn på natta og bedre humør (hehe, ikke mer søvn på dagtid som mor hadde håpet litt på)! Må innrømme at vi hadde to grøtmåltider etter en drøy uke. Alt for fort egentlig, men har vært veldig heldige med magen til alle unga, så det har gått veldig greit.
Gjest Skrevet 4. desember 2009 #6 Skrevet 4. desember 2009 Ja her begynte vi tirsdag og hun sluker en porsjon allerede. Nå skal det sies at hun er en stor jente og har fått velling til kvelds i et par uker allerede. Hun trenger det virkelig! Vi kommer nok til å være oppi 2 porsjoner om dagen i løpet av et par uker nå. Har ikke merket forskjell på nettene enda, så hun spiser fremdeles hver 3 time men krysser fingrene for at det bedrer seg:)
Mamma og lille M Skrevet 4. desember 2009 #7 Skrevet 4. desember 2009 Lillejenta ble akkurat 4 mnd, og vi har tenkt å prøve grøt for første gang i helga. Har fullammet hittil, men utover ettermiddagen blir hun sint når det ikke er nok mat i puppen. Og hun er utrolig interessert når vi spiser og det lukter godt av maten, så tror hun har lyst på noe mer enn melk! Er det lurt i begynnelsen å gi grøt tidlig på dagen i tilfelle mageproblemer? Kunne egentlig tenkt meg å gi grøt ved middagstider siden det er da hun virker mest sulten, men vi kan jo gjøre det når vi ser at magen hennes takler litt fast føde. Blir spennende å se reaksjonen på første skje!
Gjest Skrevet 4. desember 2009 #8 Skrevet 4. desember 2009 Alva, du kan begynne med grøt nå, hvis hun tar flaske kan du lage velling. Gutten min er født samme dag som jenta di og vi begynte med velling for en uke siden. Heldigvis ingen reaksjon. Helsesøster anbefalte oss å begynne siden han drakk for mye mme i døgnet og begynte å våkne mer om natta. Min gutt er også ganske stor så han trengte rett og slett mere mat. Han sover nå 9 timer i strekk, mot 5-6 timer før vi begynte med velling:-)
Gjest Skrevet 4. desember 2009 #9 Skrevet 4. desember 2009 Hun pleier ikke få flaske, så venter de få dagene som er igjen nå :-) Hun her sover sjeldent mer enn maks 1 time i strekk før hun våkner for enten smokk (om jeg er heldig), eller mat. Slik har alle mine vært på den alderen, er vanvittig slitsomt å sove så dårlig natt etter natt, men sånn er det nå bare. Tror ikke grøt vil hjelpe på heller, det har det ikke gjort med de andre, ikke før etter en del uker og mild "skrikekur". Altså bare gi smokk og trøst og ikke mat mellom f.eks klokken 19.30 og 3-4 om natten, men det gjør jeg ikke før vi er oppe i full porsjon om kvelden. 9 timer i strekk høres veldig luksus ut, hehe...
☠Diamanda Galas☠ Skrevet 4. desember 2009 #10 Skrevet 4. desember 2009 her har vi også tjuvstartet litt med tilvenning av grøt.2 uker igjen til 4 mnd, men han ligger akkurat på grensen av hva han kan drikke av mme i døgnet, og er veldig aktiv om dagen. er på 3. dagen med noen skjeer og han begynner å få smaken på det...planen er å være oppe i full porsjon ved 4 mnd;-)
MiMa09 Skrevet 4. desember 2009 #11 Skrevet 4. desember 2009 Det har gått strålende med gutten min selv om vi tjuvstarta også. Idag var vi oppe i en halv posjon grøt, og har ikke vært trøbbel i det hele tatt. Er vel oppe i en hel i løpet av neste uke. Han er strålende fornøyd. Ungen min er vel omtrent samme sizen som din, Alva, hvis jeg ikke husker helt feil på innlegg du har skrevet tidligere. Og han trenger definitivt mer enn bare pupp nå.
3-SmåSøteTroll Skrevet 5. desember 2009 #12 Skrevet 5. desember 2009 Her er det nå bare 6 dager igjen til 4 mnd Må si jeg gleder med til grøt start ja, Lillegutt har lagt på seg 100g uken i snitt siste 2 mnd nå, noe som er litt i minste laget. Mating hver 2-3 time hele døgnet er litt frustrerende da han alltid har sovet mye tidligere. for 2 uker siden sov han 10 i strekk hver natt og 3 timers lurer på dagen, så skal bli kjekt å få i ham noe som metter lengre HS er ikke enig med meg da, og synes vi bør vente til 6 mnd siden han er så blid,fornøyd og ellers aktiv :S
Mamma´n til lillemor Skrevet 5. desember 2009 #13 Skrevet 5. desember 2009 Det er vel ikke unormalt å legge på seg 100 g i uka? Lillemor har gjort det siden hun var 6 uker, og helsesøster var fornøyd med vektoppgangen hennes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå