StrilenツEndelig.mammaღ Skrevet 4. desember 2009 #1 Skrevet 4. desember 2009 Har hvetemelsallergi, men har ikkje prøvd meg så mye på baking med spelt enda, bortsett fra pizzabunn og vafler. Kan eg bare bruke en fastelavensbolle oppskrift og erstatte hvetemel med speltmel??
Marbella Skrevet 4. desember 2009 #2 Skrevet 4. desember 2009 Håper du ikke har Cøliaki for da kan du ikke spise spelt......Jeg erstatter hvetemelet med spelt , spelt har jo lik bake egenskaper som hvetemel:)
Trivelig Skrevet 4. desember 2009 #3 Skrevet 4. desember 2009 Hei, Jeg har ikke brukt vanlig hvetemel på mange år og det går helt fint. Bytter bare ut hvetemel med spelt i de fleste oppskrifter, spelt kan være litt vanskeligere å bake med, men med litt øvelse går det fint. Tilsett gjerne litt appelsinjuice i deigen, da hever den lettere og bruk fersk gjær. Speltdeig kan også med fordel være litt løsere enn vanlig deig. Ellers kan jeg anbefale 'den hvetefrie bloggen', hvetefri.blogspot.com og boka 'Bak med spelt' av Mone Eli Seland (er ikke helt sikker på hvvordan hun staver etternavnet sitt) Lykke til og gi ikke opp selv om det blir mislykket av og til
StrilenツEndelig.mammaღ Skrevet 4. desember 2009 Forfatter #4 Skrevet 4. desember 2009 Hehe, nei eg har ikkje cølliaki, bare hvetemelsallergi. Takk gud for det :-) Skal se på den nettsiden om eg finner noe spennende. Er kjempe glad i å bake, men etter eg fikk påvist denne allergien så har det blitt bom stopp. Har jo alltid reagert på hvetemel, men når eg ble gravid ble det mye verre og da slo det også ut på allergitest. Så prøver å holde meg så mye som mulig borte fra det, selv om det er vanskelig til tider.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå