Gå til innhold

Kolikkunger, eller sløve foreldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kolikk er et begrep folk slenger ut av seg i det vide og brede for tiden. Det virker nesten som om annethvert barn har kolikk. Dette nekter jeg å tro. Det er ikke mange barn som faktisk har ekte kolikk. Kan det være kiss eller andre ting? Eller bare sløve foreldre som avfeier barnets gråt som kolikk? Kolikk er jo blitt et begrep som er særs misbrukt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns kiss er en mote-diagnose som annenhver unge har nå for tiden. Sannsynligheten er jo langt større for at ungen har kolikk enn kiss, med tanke på at kolikk er en sekkebetegnelse som omfatter flere tilstander:

"Kolikk defineres som intens og utrøstelig gråt og uro som varer i mer enn tre timer i døgnet, i mer enn tre dager av uken, i mer enn 3 uker. Bortsett fra mye gråt og uro er barnet ellers friskt og viser god utvikling. Utspilt mage, mye tarmgass, raping, gulping og forstyrret søvn er vanlig ved spedbarnskolikk. Som regel oppstår plagene i løpet av de første ukene etter fødselen og er over ved 3-4 måneders alder."

Skrevet

Jeg er tildels enig i at mange misbruker begrepet kolikk, men på den annen side så vil mange manuellterapeuter, kiropraktorer ol fortelle at kolikk kan arte seg veldig ulikt. Ikke alle skriker nøyaktig 3 timer i strekk 3 kvelder i uken (eller mer), noen får det anderledes. Jeg har 4 barn og nr 3 var ekstremt grinete og urolig, han hadde ikke kiss (vi sjekket det ut hos manuellterapeut), vi var til kiropraktor, akupunktør osv med ham, men han hylte like fullt veldig mye. HS og kiropraktor mente at det var kolikk selv om det artet seg litt atypisk, jeg var jo ikke akkurat en overnervøs og stresset førstegangsmamma heller den gangen, og hadde ikke vært borti lignende med de andre (som også gråt en del på kveldene pga mageknip, men det var ikke kolikk). Tror kanskje mange kaller litt vanlig mageknip for kolikk?

Skrevet

Da har vi også hatt en kolikk-unge per definisjon, da....

Skrevet

Minstejenta mi hadde kolikk. Både kiropraktor og helsesøster påpekte dette. Hun sov 3t i døgnet de første månedene, ellers bare skrek hun. Sov fra kl.04 til 07. Da hun var 6 uker, da kolikken er på topp, sov hun 1t. 05.15-06.15...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...