Gå til innhold

Fadder prioritering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, sitter og diskuterer litt rundt fadder til dåpen. Har veldig lyst å ha søsteren min og mannen hennes som fadder. Kirken vi skal ha dåp i er ganske liten og har ikke så mange datoer å velge i, og da kolliderte det med 10 års dagen til datteren til mannen til søster. Så han valgte ikke å ta turen for å feire dagen til lille gulle vårt. Så derfor sa vi at han ikke var aktuell som fadder da vi føler han ikke bryr seg veldig i det store og det hele. Hvor viktig er egentlig en 10 års dag? Og mener da at han kan legge bursdagsfeiringen til fredag eller lørdag, siden dåpen er på søndag. Både mor og søster ser ikke ut til å forstå dette særlig og spesielt søster synes det er dårlig gjort at vi ikke vil ha han som fadder da. Hvordan ville dere håndtert denne situasjonen? Har ett kompispar som kommer i dåpen som har 1 års dag til gutten sin akkurat denne dagen også..

frustrert..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om han ikke er religiøs og ikke har noe forhold til kirken så skjønner jeg godt at han prioriterer datteren sin foran deres barn. Det hadde jeg også gjort

Skrevet

Jeg syns det er skikkelig dårlig gjort av han. Den bursdagen kan han som du sier feire på fredag eller lørdag. Jeg hadde heller ikke valgt en fadder som ikke gadd å møte opp i dåpen. Virker som han bruker den bursdagen for å slippe å møte opp, for det er jo ingen unnskyldning for den kan feires en annen dag den helgen.

Enig med deg HI

Skrevet

Hva vet du om han og hans forhold til datteren sin? Mine sønner ser faren sjelden. De blir derfor helt knust når han ikke dukker opp på bursdager, framføringer, turneringer etc. Jeg hadde satt pris på om han hadde stilt opp på bursdag framfor å dra i dåp. Vil du heller at en 10 år gammel jente skal bli såret på bursdagen av sin egen far, eller overlever du med at han ikke er fadder denne gangen? Og har du undersøkt om han kan være fadder selv om han ikke er tilstede i gudstjenesten? Selve fadderhandlingen kommer jo etterpå, så han kan sikkert være fadder "in absentia" eller noe. Dette ville jeg undersøkt. Kanskje han likevel kan ha den rollen i barnets liv selv om han nå forståelig nok prioriterer sin datter. Kunne du droppet bursdagen til dine barn?

Skrevet

Jeg synes det blir merkelig å droppe ham som fadder selv om han prioriterer 10 års dagen til datteren. En 10 års dag er en big deal for en 10 åring, mens en 1 åring derimot skjønner lite av en bursdagsfeiring. Du kan ikke sammenligne vennene dine sin prioritering med mannen til søsteren din.

Å være fadder innebærer et løp som er noe langt mer enn akkurat dagen i kirka.

Jeg hadde definitivt hatt ham som fadder, og vist forståelse for at han prioriterer den som står ham nærmest, nemlig en 10 årig datter som ganske sikkert ville blitt langt mer skuffa over farens fravær på dagen enn et lite dåpsbarn som skjønner enda mindre enn en 1 åring. Noe annet synes jeg er litt selvopptatt av dere. Jeg er helt enig med mor og søster om at det er dårlig gjort av dere å droppe ham som fadder pga dette.

Skrevet

Selvsagt kan han være fadder selv om han ikke møter i kirka. Jeg er fadder for to barn jeg av ulike grunner ikke har kunnet møtt til dåp til.

Skrevet

Er hun ikke invitert i dåpen? Det er din søsters stedatter om jeg skjønner det rett??

Ellers synes jeg man skal prioritere som man føler for i slike sammenhenger. Hva vil du selv gjøre om du kommer i den situasjonen?

Skrevet

Ærlig talt anonym 14.19, hva vet du om hans motiver? Er du tankeleser? Hvordan vet du at han "ikke gidder"?? Og enda verre, at han bruker bursdagen som en unnskyldning for å ikke møte opp??

At det går an......

En 10 åring vet meget godt nårtid bursdagen hennes er, og det betyr selvsagt mye for henne at faren er der, og det vet nok den kloke faren!

Skrevet

jeg forstår at du ønsker å ha fadderene i kirka, men det er tydeligvis ikke så viktigt at du dropper han hvis han prioriterer dattera si.

jeg syns det er flott av han å prioritere den dagen som jeg selv husker var stor.

(ikke for å være frekk, men kansje det er best å ha faddere som ikke er inngifta og kansje forsvinner ut av familien)

hvis det er viktigt å ha han så har du ham selv om han ikke er tilstede.

hvis denne mannen hadde prioritert deg (ikke barnet ditt for han eller hun pryr seg svært lite) hadde jenta han hatt enn kjekk dag med mora, eller skulle hun vært en ikke så veldig invitert gjest i en dåp? for en gørr måte å feire sin 10årsdag.

syns det er flott at han prioriterer dattera framfor svigerinna

Skrevet

En 10 årsdag er viktig!

Etter min mening prioriterer han helt riktig. En 10 åring husker godt og vet utmerket godt hvilken dag hun har fødselsdag. Det vet ikke et dåpsbarn eller en etåring. En 10 årsdag er første runde tall å feire for et menneske.

Jeg husker min far en gang ved et uhell la et møte på min søsters fødselsdag i den alderen. Hun ble "knust". Heldig vis forsto vår far at dette var en viktig dag.

Det er heller ikke nødvendig at alle fadderene er til stede i kirken. Han kan godt være fadder selv om han ikke kommer i dåpen. Så lenge to faddere stiller i kirken er det ikke så farlig med resten. Vi har faddere til begge våre som ikke kom fordi de syntes det var for langt å reise. Det var det ikke noe problem med.

Hvis dere synes det er veldig viktig at han kommer kan dere bytte kirke og dermed dato.

Skrevet

Jeg synes at du er veldig egoistisk i din tankegang. Tenk om situasjonen hadde vært snudd, at du var moren til tiåringen?

Hvis det er så viktig for deg å ha alle gjestene der, så syns jeg også at du er veldig egoistisk som velger en dåpsdag hvor flere av gjestene har unger som har bursdag.

Herregud menneske, du kan jo ikke forvente at de skal velge din unge fremfor sin egen. Det er det dummeste jeg har hørt.

Skrevet

ja jøss... det e jo skikkelig dårlig gjort av han å prioritere SIN EGEN DATTER sin 10 års dag fremfor din unge sin dåp... hahaha..

kommer ikke din/dine barn først hos deg kanskje?

er fullt mulig å være fadder, selv om han ikke er tilstede i dåpen...

angående hvordan dag bursdagen skal bli feiret på, det er nokk helt sikkert moren til denne 10 åringen som bestemmer det! skal hun og ti åringen ta hensyn til at dere har en liten kirke der dere bor?

man vil jo gjerne feire på dagen man har bursdag, ikke dagen før.. å det er jo mye viktigere for en 10 åring enn 1 åringen som ikke skjønner at h*n har bursdag engang.. så de to er ikke sammenlignbart i det hele tatt.

prøv å sett deg i hannes situasjon, så kan du igjen spørre deg selv hvem som har rett her...

Skrevet

Syns du er egoistisk som forventer at han skal prioritere ditt barn over sitt eget. Vi hadde et navnevitne som ikke kunne være med på navnefesten, men vi ville da likevel gjerne ha henne. Du har ikke noe du skal ha sagt, og det har heller ikke han om dere velger noen andre på grunnlag av dette. Det er tross alt deres barn og dere som velger faddere, men det har faktisk ikke så mye å si om de ikke kan møte opp akkurat på denne dagen. Det er hva de gjør ellers til vanlig, som faktisk viser om de bryr seg eller ikke.

Skrevet

takk for alle innspill. vil bare tilføye og spørre om hvor viktig det er å holde bursdagen akkurat på den søndagen? Er det ikke like greit å prøve å arrangere den dagen før evt? De bor "bare" 3 timer unna, så kjøreturen blir ikke lang for dem heller. Og han har ikke noe religiøse meninger om kirken i den forstand at han ikke vil møte av den grunn.

På spørsmål om jeg selv ville ha valgt bort vår datters 10 års dag når den dagen kommer, så ville jeg ha prøvd å fått alt til å klaffe, og feiret bursdagen dagen før. Men som sagt er vi usikre på hvor vi står i denne situasjonen. Egentlig føler vi mest at han ikke bryr seg særlig om dattera vår, som feks da familien skulle komme og se henne for første gang, og han valgte å stå og vaske bilen istedenfor.. Nå har vi ikke verden største familie og synes det er viktig at de vi har rundt oss kan møte opp når det skjer noe. Mulig vi overragerer på denne saken :/

Skrevet

Jeg hadde prioritert mine barn bursdager 1000000 ganger før dåpen til et tantebarn. Hvorfor i all verden kunne dere ikke velge en annen dato (dere hadde tydeligvis valgmuligheter).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...