Gå til innhold

Kronsk leverbetennelse. Utsikter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om man har hepatitt c smitte og har utviklet kronisk leverbetennelse, hvordan er prognosene da?

Har lest litt på nettet, men finner bare litt om det.

Er det noen her som har hatt det eller kjenner noen som har hatt det som ka fortelle meg litt ?

Behandling osv?

Takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan leve et langt liv dersom man klarer aa leve sunt. Dvs ikke royke, drikke osv. Da gaar det rett vest (det skjedde med en vi kjenner dessverre). Er man flink til aa ta vare paa kroppen derimot kan man leve med det :)

Skrevet

Takk for svar:)

Vet du om hvordan behandlingen foregår? Og er det en tøff , krevende bahandling man må gjennom?

Skrevet

I starten fikk han en ganske grei behandling, saa vidt jeg husker, han maatte ta medisiner hver dag og dra til kontroll jevnlig og jeg tror han holdt paa slik i 4-5 aar. Naa saa jeg vedkommende sjeldent fordi han var en bekjent i utlandet da, men bestevenninna mi snakket en del om det.

Legen mente han kunne fortsatt slik lenge om han hadde passet bedre paa seg selv.

Saa den det gjelder maa glemme festing, narkotika, pillemisbruk osv hvis det skal gaa i lengden, men det forteller sikkert legen vedkommende ogsaa da.

Skrevet

hvis du(?) har kronisk Hep C og kanskje etterhver utvikler lever chirrose så kan det jo hende at siste utvei er lever transplantasjon.

Kronisk Hepatitt C er en av hovedårsakene til lever tx her i landet.

Men jeg antar at du har tatt lever biposier som følger med på tilstanden din?

Det som er veldig viktig er jo som julekakling skriver, holde seg unna alkohol spesiellt, iallefall drikke kun svært moderate mengder. Paracet må du også være svært forsiktig med.

Har du vært hos spesialist?

Når det går så langt at evt du uvikler lever svikt og transplantasjon er aktuellt så vil du dra til Rikshospitalet.

I Norge så har vi faktisk nesten ett overskudd av donor lever, vi gir bort endel lever til scandia transplant, som er ett nettverk som koordinerer organgdonasjon i mellom de nordiske landene.

Max ventetid er ca 6 mnd, mens de som venter på feks nyre må vente mye mye lenger. Ofte går det ikke mer enn noen få måneder fra avgjørelse blir tatt til lever tx er utført.

Man må ta medisiner hver dag livet ut for å ikke støte vekk donor organet.

Det er viktig at du tar vare på deg selv og kroppen din for å unngå at leveren din sliter for mye.

Du kan sikkert symptomene på når leveren din sliter som bla: kløe i huden (ikterisk), gulsott (at hud og sclera i øynene blir gule) ascites væske (vann i bukhulen) og også encephaloptati (forvirring/midlertidig demens)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...