Gå til innhold

Hvor mange måltider og hva spiser deres baby på 7 mnd?


Kari-mor :)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Lillemann har blitt 8 mnd nå, men har siden 7 mnd spist 3-4 måltider. Spist brød siden han var 6 mnd. Tok litt tid før han fikk teken på det, men nå sklir det ned :-) Dermed har vi nå 4 måltider om dagen. Grøt til frokost + en flaske mme etter hvert. Brød til lunsj + mme, middag (som regel hjemmelaget) og grøt til kvelds. Gjerne en flaske mme innimellom her også. Får vann til alle måltider. Får også gjerne frukt til dessert. Klementiner går ned så det suser om dagen (selv om citrusfrukter er litt mer allergent, så går det fint her). Samme med kiwi, melon og andre myke frukter som er lett å tygge med tannløse gommer. Ellers spiser han også gjerne ferdigkjøpte frukmoser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille er litt over 7 mndr

 

Frokost 180 ml mme

Lunsj En porsjon grøt og et halvt glass svisker + vann

Middag Trekvart til et glass middag (stort glass) + vann

Kveldsmat En porsjon grøt og et halvt glass frukt + vann

Før natten 180 ml mme

 

Jeg har en gutt som er veldig sulten og veldig stor, så vi prøver å begrense inntaket noe. Helsesøster har bl.a. bedt meg om å gi han maks 5 dl mme i døgnet. Denne "dietten" er dermed kanskje noe annerledes enn andre 7 måneder gamle babyer får

 

Imidlertid er han ikke glad i klumper i maten, og brødskiver brekker han seg av. Vi har lagt det litt vekk en stund fordi han blir så sinna ;-) Tenker å prøve igjen på et senere tidspunkt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemannen er 7.5 mnd..

 

Frokost: Morsmelk

Formiddagg: Morsmelk

Lunsj: Dampkokte kylling og gulrøtter m/ris, dill og basilikum - mango og pærepure (hjemmelaget)

Ettermiddag: Morsmelk

Middag: Ofte samme som lunsj, kanskje litt most banan

Kvelds: Litt grøt (Han har aldri spist en hel porsjon med grøt) og morsmelk.

 

Jeg er ikke norsk, så brødspisingen kommer ikke til å være så stort her i huset! Men har venninner med babyer rundt samme alder og de spiser brød nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillenissen er 7 mnd, og en dag ser omtrent sånn ut:

 

Mellom kl 04 og 06: Morsmelk

Kanskje ett måltid til ca 07-08: Morsmelk

Så står vi opp

Frokost: Grøt av alt fra 1 dl til 1 1/2 dl vann + vann på kopp. Evt med litt fruktmos som smakssetter.

Lunsj: 1 skive brød med leverpostei/makrell/smør/fruktmos/prim, og ett beger fruktmos med grøtpulver + vann

Middag: 1 middagsglass + vann. Blir hjemmelaget innimellom også, men er ikke like stas.

Kvelds: Grøt (samme som frokost)

Rett før sengetid: Morsmelk

 

Lillenissen vil ikke ha pupp på dagtid, så får bare vann selv om han ikke drikker så masse.. Vurderer innimellom å gi han mme, men fått beskjed av hs om at han ikke trenger det... Så da får jeg stole på det. Ser jo at han legger godt på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

Lurer på det samme. Min datter er 7 måneder og spiser fortsatt hver 3.time. Kanskje skal man gi mat hver 4.time nå? Hun sover også 3 lurer, lurer på om vi burde kutte ut den siste....

 

07.00 står opp, ammer

08.30 - 10.00 sover

10.00 grøt og vann

11.30-13.00 sover

13.00 fruktmos, ammer

15.00-16.00 sover

16.00 middag, grønnsaker

19.00 ammer, mme

legger seg

tror hun burde spise grøt på kveldstid også....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesla er 7,5 mnd nå, men menyen er den samme som ved 7 mnd (alle tider er ca. tider, varierer fra dag til dag):

 

06:30: mm

09: mm + grøt med fruktmos (aprikos, eple, pære, etc.)

12:30: mm + middag (most middagsmat + grønnsaker)

15:30: mm

17: kveldsmat (ofte avocado og banan eller eple)

18: mm

18:30: sove

 

Vi prøvde med brød for et par uker siden, men hun har ikke helt skjønt det med tygging enda. Skal prøve igjen når hun blir 8 mnd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min er 7 mnd.

 

05-07:150 ml mme

08.30: en porsjon grøt og vann

11.30: frukt og tynn velling(mme og maisgrøt pulver, ca 1 spiseskje) 180 ml

14:30: grønnsakspure og 100ml mme

16:30-17.30: en porsjon grøt og vann

18:30: tynn velling(mme og maisgrøt pulver)180 ml

 

Dette er sånn ca det han spiser i løpet av en dag, ofte han ikke spiser like mye. Spiser aldri mer enn det jeg har satt opp her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesla på 7 mnd spiser omtrent slik (klokkeslettene er litt ca):

 

8: litt under 1 skive av fullkornsbrød, hun klarer ganske store biter nå og putter dem i munnen selv.

11: grøt av 100 ml vann m litt Frutti oppi

13:mm

16:mm + litt middag

18: grøt av ca 130 ml vann

19: mm

 

Og så får hun mm 2 ganger om natten. Av og til 3. Håper på å avvenne snart, men det har ikke passet enda.

 

Hun får vann å drikke til alle måltidene med fast føde. I tillegg får hun litt om vi spiser noe selv om det er utenfor hennes måltider. Huner veldig nysgjerrig på å smake vår mat, så hun har smakt mye rart i sitt unge liv, men i små mengder da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. ser nå at hun spiser ganske mye i forhold til en del andre på tråden. Hun er veldig gjennomsnittlig stor, var 7900g og 69 cm når hun var 6,5 mnd, men hun er godt over snittet aktiv da ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min snart 9 mnd gamle sønn

 

frokost: grøt og mme

lunsj: brødskive med leverpostei og vann

middag: middags glass og vann og ett dessertglass med frukt

kvelds: grøt og mme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår lille knert på 7 mnd har endelig oppdaget moroa med fast føde, og spiser omtrent slik:

 

07: mm

08.30: grøt med fruktmos, vann

(09.30-11: søvn)

11: mm

13: middag, stort sett på glass, vann

(15-16: søvn)

16: mm

18: grøt og svisker

19: mm

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...