Gå til innhold

Dette med barn og mobbing av navn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sikkert helt glemt alt fra min egen oppvekst men jeg kan faktisk ikke huske at noen har blitt mobbet for navnet i seg selv. Navnet har blitt gjort avarter av, men det var ikke pga navnet i seg selv, mer pga sær personlighet og dårlige egenskaper. Hadde ei venninne som het Runa, som jo ikke er det vanligste men hun har aldri blitt mobbet for navnet sitt så vidt jeg vet.

Reagerer barn på navn i seg selv? "Arver" man holdninger til navn? Eller styrer man unna "rare" navn i frykt for at barnet kan ende opp med både mobbeutsatte egenskaper i tillegg til utsatt navn?

(bare et innlegg i farta så jeg får følge med på tråden senere selv ;o)

Videoannonse
Annonse
Gjest cunning stunts
Skrevet

Mobbing skyldes at noen vil mobbe. Da finner de alltid noe.

Skrevet

Nei, jeg tror nok ikke barn blir mobbet pga navnet. Det er nok mer som du sier, personlighet og andre faktorer. Når det er sagt, så har jeg et uvanlig navn, og har alltid mislikt det. Synes enkelte foreldre er noe korttenkt når de velger disse "spesielle" navnene *stønn*

Gjest cunning stunts
Skrevet

Forøvrig er det jo på trynet å skylde på offerets personlighet.

Skrevet

Jeg tror heller ikke barn blir mobbet direkte for navnet sitt, man trenger jo forøvrig ikke å ha noe spesielt å bli mobbet for! Vil noen barn mobbe så finner de alltids et eller annet å ta andre på, det trenger ikke å være noe med verken personligheten eller andre faktorer hos det barnet som blir mobbet.

Hovedgrunnen til at barn mobber, er for å tråkke på noen andre (ofte de som er litt svakere) slik at de selv kommer bedre frem. De har som regel et kjempebehov for å bli lagt merke til, og dette behovet har vel blitt tilsidesatt i oppveksten.. Alt sånnt henger sammen!

Men tilbake til navn og mobbing, blir litt engasjert her:) Jeg tror ikke at et barn vil bli mobbet kun for navnet sitt, men barn kan godt bruke det i mobbing! Og har man et navn som på noen dialekter betyr rompe, eller andre litt pinlige ting, er det klart at dette benyttes til glede for andre barn. Eller om man har navn som lett kan rimes på ord som ikke så morsomme å bli forbundet med. Jeg tror det er viktig at foreldre tenker litt på det når man skal navngi barn, de skal trossalt leve med det resten av livet.

Skrevet

Jeg ble ertet:

Gry, spy alltid kry

Men det var jo ikke mobbing heller da, bare litt irriterende. En venninne som het Tone fikk denne regla slengt etter seg:

Tone melone vaskekone

Og en som het Eirik:

Eirik er ei rik

Derimot de mer sjeldne navn slapp unna :)

Skrevet

Enig. Selv vurderte jeg Nora til min eldste jente, men jeg ville unngå mobbing og Nora Hora, så den droppa jeg... Synd at det skal være sånn, men...

Skrevet

Må også ta i betraktning at landegrensene ikke er like tydelige lenger!

Når vi befant oss i skolegården var det kanskje 4 pakistandere på hele skolen, den situasjonen er helt annerledes nå.

Navn som Muhammed, Omar og Svetlana blir "vanlige" navn for den oppvoksende generasjon, og de fleste barna erfarer allerede i barnehagen at navn kommer i alle former og fasonger..

Ravngunn, Arctander Lisander og Omar er jo bare et lite utsnitt av dagens navnesamfunn innenfor skolen. Det finnes litt av alt.. :)

Så jeg ville kalt barnet mitt det som føltes rett for meg og pappaen og heller prøvd å gi barnet mitt et verdisyn som gjorde at h*n så personen bak navnet!

Skrevet

Jeg tror ikke at navn alene gjør en til mobbeoffer, nei. Det er flere faktorer som spiller inn for at det skal skje. Vil mobberne mobbe, tror jeg de klarer det uansett hva du heter. Jeg har et ganske nøytralt navn, vil jeg si, men likevel har navnet mitt blitt ertet med, av typen dårlig rim som endte opp i noe som ikke var sårende i det hele tatt. (Snorreporrefotballdommer typ.)

Når det er sagt har jeg tenkt ganske nøye igjennom dette når jeg har valgt navn til mine barn, og ikke valgt noe som åpenbart kan brukes i mobbesammenheng. Det er mange navn jeg liker godt, som ligner FOR mye på andre ord, og som jeg derfor har kuttet fra lista. Det som er vanskelig er jo at mange navn som er "trygge" når de er små, kanskje blir et "mobbenavn" når de blir eldre. Nora Hora som hun over nevner er jo et slikt. Små barn tenker vel ikke så mye på denne sammenhengen, mens eldre barn gjør det. Vår yngste gutt kan nok støte på noe lignende, men jeg håper at han på det tidspunktet er såpass gammel at han ikke tar seg nær av det.

Skrevet

Jeg tenker vel at om barn skal bli mobbet for noe er navnet det beste å bli tatt for - det er jo bare foreldrenes feil!! Min søster ble mobbet for navnet, men det lå jo noe helt annet i bunnen for mobbingen. Om hun skiftet navn hadde de funnet noe som rima på det også. Min søster har barn med litt uvanlige navn i gammel norsk stil, akkurat som hun selv. I motsetning til mine foreldre så har hun lært barna å slå tilbake:)

Skrevet

Jeg tror heller ikke barn blir mobbet pga navnet sitt. Barn pleier ikke å reagere på hva andre heter (Sånn bortsett fra "oi, det er jo det samme som pappen min etc") Min nevø foreslo helt alvorlig at jeg skulle kalle datteren min Kawtar. Det heter en hyggelig jente i klassen hans og for han er ikke det noe unaturlig. Mens andre voksne ville sikkert syns det var rart om jeg ga henne et såpass "utenlandsk" navn.

Jeg tenkte i hvert fall aldri over at noen hadde rare navn da jeg var liten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...