Gå til innhold

Hmm, kan dette sete være trygt da?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.barnesete.no/kiddy/infinity_pro/navy/

Det har jo fått gode resultater på tyske tester (jeg ser ofte på tyske tester siden de er strengere enn nordiske) Men jeg er usikker på den bøylen istedet for sele, kan ikke barnet skli ut av bøylen under en kollisjon?

Har noen brult dette sete? Hva synes dere om det? virker det trygt, eller har magefølelsene min rett i at den virker usikker pga den bøylen?? Mulig det bare er fordi jeg er vant med seler at jeg mistror bøyleløsning, jeg er bare usikker!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En god huskeregel er at om du er i tvil om setet kan være sikkert, så er det neppe det...

For det første så er setet framovervendt og taper dermed utrolig mye sikkerhet på det.

For det andre så frarådes på det sterkeste bruken av 2-punktsbelter på små barn med det argumentet at de indre organene blir fullstendig most i en evt. kollisjon. Ser ikke for meg at en bøyle over magen skal være veldig mye bedre (selv om den er noe bredere).

For det tredje så vil jo hode og nakke nødvendigvis få en voldsom sleng i dette setet i og med at overkroppen ikke er festet på noe vis.

For det fjerde (dette blir synsing fra min side) så tviler jeg på om det er mulig å tilpasse en slik bøyle optimalt til barnet innenfor hele den vektklassen det er snakk om her, slik at jeg anser faren for at barnet sklir under/slynges ut over bøylen som høyst reell.

Konklusjon: Ligg unna dette setet og kjøp heller et godt, bakovervendt sete. :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...