MiMa09 Skrevet 3. desember 2009 #1 Skrevet 3. desember 2009 Hvor lang tid tok det fra smaksprøver til dere var oppe i en hel posjon? Og når begynner man med mer enn et måltid grøt eller annen fast føde? Gutten min er 4 mnd nå, har akkurat begynt med grøt, og det er så godt at han helst vil ha MYE, men han har så langt fått bare noen teskjeer. Har holdt på en ukes tid nå.
mer enn bare mor Skrevet 3. desember 2009 #2 Skrevet 3. desember 2009 vi er i gang med introduseringen av grøt nå, og jeg tenkte å bruke i ca 1 mnd på å komme opp i en hel porsjon. Da er han passert 5 mnd... (han er 4,5 mnd nå)
MiMa09 Skrevet 3. desember 2009 Forfatter #3 Skrevet 3. desember 2009 har det gått greit? babyen min er jo så glupsk, men tror han blir litt uggen i magen etterpå, mulig jeg gir for mye, etter en uke nå så får han en kvart porsjon. Men er ikke sikker, han griner jo aldri, bare virker litt utilpass.
mer enn bare mor Skrevet 3. desember 2009 #4 Skrevet 3. desember 2009 det har gått greit ja.. lillemann også er glups, og gaper og bøyer hodet frem etter skjeen hehe. hvilken grøt gir du da? det er jo ganske annerledes å få fast føde for de små magene, så evt kan du jo prøve å tilsette litt mer vann eller mm/mme (alt etter hvilken grøt du gir), slik at den ikke blir så tykk. vi har tatt det veeeeldig gradvis i begynnelsen for jeg ville ikke ha magevondt, så etter en uke var vel vi oppi 2 spiseskjeer til sammen, evt litt mer. ( a la den smaksporsjonen) er i gang med å øke enda mer nå, og heller redusere mengden på flasken han får etterpå (må nesten få flaske etterpå siden han blir så tørst).
Studine mevik Skrevet 3. desember 2009 #5 Skrevet 3. desember 2009 vi var oppe i en halv porsjon på en uke. Lagde den veldig tynn. Ble den for tjukk ville ikke gutten min ha for han bare brakk seg. Vi måtte øke relativt fort for gutten min drakk alt for mye mme i døgnet. det gikk helt fint med magen, men bruker litt sviskesaft i grøten for å forebygge og legge til litt mer smak
Turbotrollet & Lille Sprell♂ Skrevet 3. desember 2009 #6 Skrevet 3. desember 2009 VI brukte vel ca en uke fra vi begynte med snaksprøve til vi var oppe i full porsjon. Har gått helt fint og han koser seg masse når han får grøt Aldri hatt problemer med magen, men merker jo at avføringen hans har blitt fastere siden vi begynte med grøt både morgen og kveld. Har laget litt sviskemos selv som han får innimellom og dette funker fint
Springbaby2012 Skrevet 3. desember 2009 #7 Skrevet 3. desember 2009 Jeg ga smaksprøver (eller litt mer, et par-tre-fire skjeer kanskje) i tre dager tror jeg.. de to første gangene på dagtid, så på kvelden. Han reagerte ikke i det hele tatt, men nå har jeg heller ikke hatt magetrøbbel tidligere. Han har nok en meget stabil og god mage heldigvis! Deretter gikk jeg opp til 50ml, og gav vel det i en ukes tid, så økte jeg til 75-80ml og gav det i et par uker, før jeg gikk opp til full posjon (100ml). Jeg bruker havregrøt med ris og hvete. Den lages på vann, og inneholder gluten. Gluten skal man jo innføre gradvis, så derfor har jeg brukt en mnd. Kunne sikkert gitt full posjon fra dag en fordi han e så fryktelig interessert i mat, og veldig glad i grøt! Jeg begynte foresten med grøt en ukes tid før han var 4mnd. Jeg rører alltid noe i grøten, som oftest sviskemos, men varierer med fruktpure innimellom. Ser ut til at sviskemosen har god effekt, for han har blitt veldig stabil i magen. Han bæsjer hver morgen til samme tid! Jeg gir også middag og frukt, så nå får han grøt hver kveld, og litt middag og frukt på dagen. Du må nesten se hvor mye barnet ditt krever av mat, og hvor mye pupp du har. Har du nok pupp, så trenger du jo ikke gi så mye annen føde. Men jeg ser ingen grunn til at du ikke skal kunne gi smaksprøver på annen mat også. Det er ikke så vanskelig, du gir jo bare det dere har til middag. Har dere potet så moser du litt potet og gir en liten skje, har du gulrot så gir du en skje av det osv osv. Det gjør jo ingenting om de får begynne å smake.. også må du jo følge med om det gir utslag på magen! Mange blander jo litt morsmelk sammen med annen mat for at de skal kjenne igjen litt av smaken. Det har ikke jeg trengt, min kar sluker alt, og er storfornøyd! Lykke til!
♥tosmåtroll♥ Skrevet 3. desember 2009 #8 Skrevet 3. desember 2009 Min lille bare gulper opp grøten/vellingen etter et par t-skjeer....nå skal det være sagt han er en storgulper!! Men kan det være magen ikke tåler grøten enda? Han er 4,5 mnd Eller er det bare tilvenning som hjelper??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå