Gå til innhold

Hvor mye paracet kan jeg egentlig ta i døgnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fått skikkelig forkjølelse med feber, i tillegg til at jeg går på antibiotika for bihulebetennelse.. Må jo ta paracet når jeg har feber, men føler det blir litt mye medisner med både antibiotika og paracet...

Er 15 uker....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ringte legen min om akkurat det for en tid tilbake. Han sa man skal ikke overskride anbefalt dose på pakningen, ta 250 gr, ikke 500 gr eller 1 gr.

Skrevet

Da jeg hadde influensa og fikk Relenza,fikk jeg beskjed om at jeg kunne ta opptil 8 paracet i døgnet for en liten periode selv om jeg var gravid. Syns dette var mye,og tok ikke så mye paracet,men tok nok til at feberen gikk ned,da det ikke er bra for barnet i magen at mor har feber.Legen min sa at den anbefalte dosen (som står på pakken) er det som er anbefalt til hjemmebruk,men at dosen man faktisk KAN ta er noe høyere....men er du usikker,så ring DIN legen og hør hva han/hun sier....syns legene rundt omkring sier så mye forskjellig jeg....

Skrevet

Vanlig max dose for voksne er 4g i døgnet, og jeg er ganske sikker på at det gjelder også når man er gravid. God bedring :)

Skrevet

Jepp...1g x 4 i døgnet er max dose.

God bedring!

Skrevet

Grunnen til at man ikke skal ta 1 gram eller 500 gram er fordi det blir en for sterk dose, ta små doser det er det beste. Tror legen min har ganske god peiling, så jeg velger å stole på han, og det samme tror jeg trådstarter her bør gjøre. Det er jo logisk at man ikke skal ta mer enn anbefalt dose..

Skrevet

Til bettyliss.

Den "Tror legen min har ganske god peiling, så jeg velger å stole på han, og det samme tror jeg trådstarter her bør gjøre." Kan du dra lengere ut på landet med!!!!!

Min lege og din lege som begge sikkert er leger med god peiling, kan jeg banne på har forskjellig skjønn på forskjellige ting.

Jeg fikk beskjed av min lege som jeg tror har ganske god peiling om at jeg helt fint kunne ta "1-2 tabletter 3 gang i døgnet" (som pakkningen sier), dvs 1500-3000 mg paracetamol i døgnet. Å jeg velger å stole på min lege, men ville aldri ment andre skal gjøre det.

Til HI. (trådstarteren)

Gjør som du føler er best, ring legekontoret eller jordmoren din og hør hva de mener er best for deg om du er usikker.

Masse god bedring :)

Skrevet

Min lege, som har god peiling og som jeg stoler på, sier at jeg kan ta ett HELT gram fire ganger i døgnet.

Skrevet

min lege som har god peiling og som jeg stoler på, nekter meg å ta paracet :P

Har hatt endel hodepine i svangerskapet. Og etter to uker med to tabl daglig fikk jeg beskjed om å stoppe :P

Men ville fulgt bruksanvisninga. Er over lengre perioder man ikke skal ta paracet.

Skrevet

Det var poenget mitt :) Leger i norge sier forskjellige ting og har forskjellige meninger, å vi stoler på vår lege :)

Ble bare så provosert av bettyliss sin "Tror legen min har ganske god peiling, så jeg velger å stole på han, og det samme tror jeg trådstarter her bør gjøre."

Jeg synes ikke noen av oss har rett til å mene at andre burde stole på det vi har fått høre av våre leger. Jeg hadde blitt gal av å stole på alle andre sine leger her inne. ALLE sier forskjellige tin, derfor stoler jeg på MIN lege :)

Skrevet

Inntil seks paracet i døgnet ved behov uten knussel sier min fastlege. Bare for å forvirre ytterligere... :)

Tror kanskje du vil ta en liten telefon til legekontoret ditt hvis du er usikker, denne tråden er kanskje til lite hjelp!

Skrevet

Fy så stygt du svare bubble! Alle burde høre på legen sin. Det har ingenting med skjønn å gjøre. Du kan dra dej ut på landet sjøl!! Viss ikke du allerede bor der! HAHAHAHA

Skrevet

HAHAHA Bor i by jeg så den kom du ikke langt med :)

Synes ikke jeg var stygg. Ble bare provosert at du mente du hadde rett for din lege hadde sakt det og da burde hun som hadde skrevet innlegget føle det du skrev.

Synes alle burde følge sitt eget skjønn eventuelt høre hva sin egen lege mener ikk hva andre sine leger mener.

Har inntrykk at alle sine fastleger har egne meninger om hva som skal og ikke skal gjøres når man er gravid. Å skal man følge alle rådene kommer man til å bli gal.

Beklager at du tok deg så nær av det jeg skrev, syntes bare du ikke hadde rett til å skrive det du skrev.

Skrevet

Du kan ta 1g intill 4 ganger i døgnet :)

Ble selv satt på dette fast i 2uker når jeg var innlagt på sykehus rundt uke 20..

Fikk 2x500mg - 4 ganger i døgnet, og ble forsikret av urolog, kirurg, jordmor og gynlege om at det ikke var skadelig for fosteret..

Men følg din leges råd du, det er nok det beste :)

God bedring!:)

Skrevet

Tror du misforsto meg, jeg sa at jeg velger å stole på min lege fordi jeg mener at han har ganske god peiling, og så mente jeg at trådstarter her burde stole på SIN lege. Dersom du blir provosert av SÅ lite så har du et stort problem bubble.. JEg tror ikke jeg har bedre peiling enn deg, men har rett til å ha en mening akkurat som alle andre her inne. Dette er et diskusjonsforum, LES; ET DISKUSJONSFORUM!!

Skrevet

Ja bettyliss, dette er et diskusjonsforum LES; ET DISKUSJONSFORUM og jeg diskuterer bare akkurat sånn som deg :)

Jeg har rett til mine meninger du til dine.

Om jeg misforsto hva du mente så beklager jeg det igjen, men les hva du skrev: "Tror legen min har ganske god peiling, så jeg velger å stole på han, og det samme tror jeg trådstarter her bør gjøre."

Jeg forstår det sånn at du mener din lege vet best så derfor skal HI også gjøre det. Sorry om du ikke mente det sånn men sånn forst jeg det og det provoserer meg.

Om du synes det er SÅ lite å bli provosert av så får du synes det. Jeg er bare lei av at alle skal presse sine meninger over på andre.

Beklager igjen for at jeg missforsto og "såret" deg.

Skrevet

Du såret ikke meg bubble, det skal noke mere til enn det, men du misforsto meg!!! Jeg mener at alle burde stole på SIN lege, slik som jeg stoler på MIN lege. Dersom man ikke kan stole på fagpersonell, hvem kan man stole på da??Folk her inne?? neppe..Jeg mente at hun burde spørre fastlegen sin, slik som jeg spør min. Og du det er ingenting å beklage seg så voldsomt over, syns bare kanskje du kunne spurt meg om hva jeg mente med det, istedet for å buse ut..

Skrevet

Skrev det sikkert litt rart. Gikk litt fort i svingane, men sånn er det bare av og til:)

Skrevet

Kjære vene, var ikke meningen at dette skulle utarte seg til et krangleinlegg..Sier tusen takk til alle som har kommet med gode råd. Det er tusen forskjellige meningen blant legene, men konklusjonen er vel egentlig at det ikke er skadelig å ta paracet, så får man heller kjenne på selv hvor mye det er ok å ta. Det har hvertfall jeg konkludert med etter svarene deres:)

Jeg tar 2* 250mg om morgenen og 2*250 mg om kvelden for å få ned feber og kroppsverk. Synes dette er vanvittig mye og liker ikke å putte i meg dette, men heller det enn å gå og verke, Hvis ikke mor har det bra så har ikke fosteret det bra heller, er det ikke noe som heter det jenter:)?

Igjen, tusen takk for gode råd!

Skrevet

:) mange kokker mye søl. :)))

FELLESKATALOGEN.NO

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...