Anonym bruker Skrevet 2. desember 2009 #1 Skrevet 2. desember 2009 Kan dere være så snill å svare meg på desse spm? Hvordan tar man farskapstest? Hvor lang tid tar det før man får svar på en slik? Hva koster det? Hvor må man gå for å få tatt en test?
noLadyjustME Skrevet 2. desember 2009 #2 Skrevet 2. desember 2009 Hei, Her tok mini og meg blodprøve(jeg hos fastlegen, lille på sykehuset) etter pålegg fra NAV(fikk brev om at det måtte gjøres innen en dato). Bf gjorde også det samme. Da betalte nav omkostninger, og alle parter fikk svar per post. Jeg tror det gikk litt over en mnd ca. før brevet var i posten.
2Kjønn3Stønn9MånederOg1Sønn Skrevet 3. desember 2009 #3 Skrevet 3. desember 2009 Vi testet gjennom nav, blodprøve fra meg, lille og barnefar. Tok en og en halv uke så fikk vi svar:) Koster ikke noe når man tar det gjennom nav
Singelmamma og banden Skrevet 3. desember 2009 #4 Skrevet 3. desember 2009 Vi tok det også via nav, da må bf ikke skrive under på farskap, men la det være. Så går mølla i nav. Nav betaler da omkostningene. Du og barnet møter opp på legesenter med papir fra nav (som du får etterhvert) og tar blodprøve, og så er det bare å vente. Hos oss var vesla 9 mnd da vi endelig fikk testa og fikk svar.
Gjest Skrevet 3. desember 2009 #5 Skrevet 3. desember 2009 Tusen takk Men dersom barnefar nekter å la seg teste da? :/
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2009 #6 Skrevet 3. desember 2009 Da kommer til slutt onkel Politi og henter ham;)
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2009 #8 Skrevet 3. desember 2009 Vi tok også hos fastlegen min, bare tok med papirene og testene ( sånne svampgreier til å teste i munnen) fra nav. tok disse på min 6 ukers kontroll og fikk svar etter ca en mnd.Bf tok også testen samme uke. Tror de går mer og mer vekk fra blodprøver og heller celler i munn. Var veldig greit, men den svampen var veldig stor i munne på lille gull da
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2009 #9 Skrevet 4. desember 2009 Vi tok også spyttprøver. Dette fordi BF nekter å skrive under på papirene. NAV forlangte DNA test. Dette viste at han var faren til barnet, noe jeg var helt sikker på fra før. Han nektet fortsatt å skrive under papieren, saken har gått til Tingretten. Vi har måttet ta ny DNA test, blodprøver denne gangen, fordi spyttprøvene kan ikke godkjennes i retten. Så må si at det egentlig er litt dumt at NAV mener at spyttprøver er greit, når retten ikke godtar dette. Hvis BF nekter å ta prøvene så kan rettsvesenet begjære om at prøvene skal tas. Og som ei over skriver; da kommer Onkel Politi.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2009 #10 Skrevet 5. desember 2009 må bf skrive under på farskap når dna testen viser at han er det da? trodde de bare ble oppført jeg da.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2009 #11 Skrevet 5. desember 2009 Bf skal skrive under, hvis ikke går det til tingretten. Tingretten kan da dømme han som far uten at noen av partene er tilstede. Tingretten forlanger da godkjente DNA prøver (blodprøve) noe som en spyttprøve (som er godkjent hos NAV )ikke er i Tingretten.
Noah 08. Skrevet 6. desember 2009 #12 Skrevet 6. desember 2009 Jeg og junior tok også test hos fastlegen,junior med spytt og jeg med blod (3 uker etterpå fordi legen misforsto noe) Bf her nekta å skrive under papirene så d tok tingretten 3 mnd. å få han til å gjøre d. Når barnet var 18 mnd. fikk vi bekrefta farskapet. Nav her brukte utrolig lang tid før de sendte det til tingretten:s
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå