mammantilde2vakreste<3 Skrevet 2. desember 2009 #1 Skrevet 2. desember 2009 og hun var + 16%. Er det veldig mye?Fikk inntrykk over att det var veldig mye av jm som utførte ul. Er i uke 33, og jenta var 2500. Så nå skal jeg visst på glukosebelastningstest, null inntak av sukkerholdig drikke og godis. Blir hardt nå frem mot jul, men hvis det gjør det bedre for babyen, så skal jeg gi det 110% Lå innenfor det normale på symfysa, og har aldri hatt sukker i urinen..
dykkedama Skrevet 2. desember 2009 #2 Skrevet 2. desember 2009 10% av 3000 gram er jo 300 gram, så det er jo ikke snakk om veldg mye mer. Regner med du blir godt fulgt opp, så ta det med ro:) Min baby var +10% da je gvar i uke 28, nå er hun helt normal:) Er i uke 41+1 i dag:)
January10 - Skrevet 2. desember 2009 #3 Skrevet 2. desember 2009 det var kanskje litt mye Min baby var 2024 gr i uke 32... å da lå hun også over gj.snittet.. legen sa det var en stor baby, men fikk ikke beskjed om å kutte ut sukker og slikt da.. Men er jo godt å vite at de ikke er underernærte da Når i januar har du termin?
mammantilde2vakreste<3 Skrevet 2. desember 2009 Forfatter #4 Skrevet 2. desember 2009 Har termin 23;) Hvis hun var 16 % over i uke 40, kom hun til å veie 4200 mente legen. Sønnen min var 4140, så jeg har klart det før;)
HeidiL Skrevet 2. desember 2009 #5 Skrevet 2. desember 2009 herlighet - er helt utrolig hvor forskjellig vi blir behandlet i dette flotte systemet... min "lille" jente ble målt til 2300 i 32+2 og ligger an til 4 kg til fødsel. Jeg fikk bare beskjed om at det var innenfor normalen og at det var flott at hun får så mye næring fra en "eksepsjonelt flott morkake" (hans ord) men har da virkelig ikke fått beskjed om å kutte ned på noe!! og jordmor på sykehuset jeg skal føde på syntes heller ikke 4 kg var noe voldsomt - hun sa at det er mer vanlig at de er 4 kg nå enn 3,5! ja ja... jeg hører på de som følger opp meg, jeg - virker som om det er mange hysteriske leger etc rundt omkring...
mammantilde2vakreste<3 Skrevet 2. desember 2009 Forfatter #6 Skrevet 2. desember 2009 Syntes det var voldsom reaksjon, og min lokale jm har ikke sagt noe om det. Har ikke lagt på meg 10 kg enda, men jeg skal nå gi det ett forsøk. ..
mamma til tre nydelige jenter Skrevet 2. desember 2009 #7 Skrevet 2. desember 2009 jeg har samme termindato som deg 23 jan, skal på vekstestimering på fredag. Grugleder meg, skal ha fødselsamtale samtidig, GRØSS! jeg har fått påvist sv.skapsdiabetes så er spendt på hvordan mini ligger ann! selv er jeg rett over det grønne feltet på kurven, men har fulgt min egen kurve hele veien. syns det var en voldsom reaksjon at de ville ta glukosebelastnings test når du ikke har hatt utslag på sukker i urinen. 4200 på termin er ikke veldig stort syns jeg, når det nærmer seg 5kg så er det mer skummelt syns jeg.
mammantilde2vakreste<3 Skrevet 2. desember 2009 Forfatter #8 Skrevet 2. desember 2009 gi beskjed da åssen det går med deg januarbaby<3twins 04 Hadde du sukker i urinen, så det er sånn det ble påvist? Er liksom helt nytt for meg.. Jeg og hadde fødselsamtale i dag. Spesialisten skrev ned at han syntes jeg skulle ha epidural gjennom åpningsriene, for det fikk jeg ikke sist gang.. Alle første gangsfødende burde få årntlig fødselsamtale syntes jeg.. Ble litt skremt over forrige fødsel, og fikk lite info. Hadde heldigvis en super lege i dag. Og den samme sure jm på sykehuset, hehe;)
Termin 061209 Skrevet 2. desember 2009 #9 Skrevet 2. desember 2009 16 % i hvem uke Jeg ble estimert i uke 37 og fikk beskjed om et vekstavvik(som det heter) på hele 27,4%. Det vil si ca 4500g ved termin... det begynner å bli stort synes jeg... Men har født en på 4500g før og det gikk fint, å så lenge det ikke blir mye over det er det vel greit håper jeg... Jeg har da aldri blitt spurt om mitt sukkerinntak og måttet ta noe glukosebelastning. Jeg har ikke spist noe særlig sukker heller, alikevel får jeg store barn.
mammantilde2vakreste<3 Skrevet 3. desember 2009 Forfatter #10 Skrevet 3. desember 2009 i uke 33. Må inn til glukosebelastningstest i morgen selv om jeg ikke har sukker i urinen.. Blir gøy å faste i 12 timer og drikke sukkervann;/
Gjest Skrevet 3. desember 2009 #11 Skrevet 3. desember 2009 Huff! Jeg spiser mye sukker, men min mage har vokst for lite siste tiden. Skal på ny vektestimering på mandag. Er i uke 36 nå og fikk beskjed om at kurven flatet ut for tidlig. Den skulle flate ut i uke 39-40. Vi får håpe at det går bra med alle babyene! Vi er jo så forskjellig i alder, tykkelse og høyde, og så skal alle passe inn i ett skjema??? Det går jo ikke... Dessuten måles det mye feil. Det viktigste er jo å finne ut om babyen har det bra i magen, hjerte slår, bevegelse osv. Men jeg må innrømme at jeg bekymrer meg litt! Det er jo greit å finne ut tidlig om babyen har begynt å sulte og må ut... og motsatt; kutte ut på søtsaker.
mamma til tre nydelige jenter Skrevet 3. desember 2009 #12 Skrevet 3. desember 2009 skal slenge inn et innlegg etter timen i morra:) jeg hadde sukker i urinen å da tok de glukosebelastning av meg, men bare sukker i urinen er ikke nok til at de konstaterer sv.skapsdiabetes. dette fordi noen skiller ut sukker selv om de ikke har diabetes fordi terskelen i nyrene blir gjerne lavere når man er gravid slik at de skiller ut sukker i urinen uten at man har diabetes. vet ikke om du forsto dette? forstod det nesten ikke selv når laboratorie dama prøvde å forklare meg det. uansett når en tar glukosebelastning måler de blodsukkeret ditt når du er fastende før du får sukkerblandinga, så måler de blodsukkeret to timer etter at du har drukket sukkerblandinga, for å se hvordan kroppen din hånterer den mengden med sukker.
mammantilde2vakreste<3 Skrevet 4. desember 2009 Forfatter #13 Skrevet 4. desember 2009 Ja da har jeg vært på glukosebelastning. Helsesekretæren og fastlegen min mente det bare var noe tull i og med at jeg ikke har hatt sukker og keratoner(tror jeg det heter) i urinen.. Men legen på sykehuset stod på sitt selv om jeg hadde 5,2 i fastende blodsukker. Fikk i meg glukosen, og etter 2 timer var blodsukkeret 7,4. Snakket ikke med fastlegen etterpå, men helsesekretæren mente at det var akseptabelt. Altså ingen sv.skaps diabetes el insulinresistens. Noen som vet om 7,4 er akseptabelt etter glukosen?
mamma til tre nydelige jenter Skrevet 4. desember 2009 #14 Skrevet 4. desember 2009 alt under 8 er akseptabelt. var på samtale i dag å den gikk heller dårig
mammantilde2vakreste<3 Skrevet 4. desember 2009 Forfatter #15 Skrevet 4. desember 2009 Så dumt da;( Får du evt en ny samtale da?
mamma til tre nydelige jenter Skrevet 4. desember 2009 #16 Skrevet 4. desember 2009 jeg skal til gyn så snart han har mulighet til å ta meg inn, han var syk i dag så fikk kun samtale med jordmor. har skrevet et innlegg her om hvordan samtalen var.
jurgita&runa&trym Skrevet 4. desember 2009 #17 Skrevet 4. desember 2009 Jeg var på vekstestimering i dag 34+2 og nurket ble estimert til 2,2kg Litt under gjennomsnittet,men perfekt for det om!!!
lille oss Skrevet 4. desember 2009 #18 Skrevet 4. desember 2009 du skal ikke tenke så mye på en vekstestimering. jordmødrene på barsel sa selv til meg at en estimering så sent i sv. skape som etter uke 30 er veldif usikker og lite pålitelig,. for å treffe nesten rett må man på flere og så regne ut et gjennomsnitt av alle gangene.,.. jeg ble målt til 30% + i uke 37.. fikk beskjed om at jenta kom til å være ca 4500 ved termin, og de kom ikke til å gjøre noe hvis jeg gikk over siden jeg har født stort barn før. hun kom 8 dager FØR termin og veide 5250g og var 54 cm lang! og ja, jeg har ahtt dia i sv.skapet, men d fikk vi svar på når jenta var en halv time gammel... bra de tester deg nå! det gjorde de uken før hun ble født hos meg, alt for seint!
Gutt `04 & jente jan 2010 Skrevet 4. desember 2009 #19 Skrevet 4. desember 2009 Min lille snuppe ble estimert til 1800g i uke 33... ikke så veldig stort, men fikk ingen urovekkende beskjeder fra jordmor. Skal på ny estimering til uka, hos fødselslege. Hadde morkakeløsning forrige svangerskap - så får tett oppfølging nå...!
Elsie84 Skrevet 4. desember 2009 #20 Skrevet 4. desember 2009 hei:) hvordan gjør en slik vektestimering? jeg var på 3D UL når jeg var 29 fullgåtte uker og han ble målt til 1500g og fikk beskjed om at han var over gjennomsnittet, han var rund over magen og legen sa han var en tjukkas. Men uansett, jeg er bitte liten og bekymrer meg for å føde et stort barn. er nå snart i uke 33 og aner ikke hvor stor han er nå og hvor stor han blir. Hvordan har dere fått målt str på barnet?
mammantilde2vakreste<3 Skrevet 5. desember 2009 Forfatter #21 Skrevet 5. desember 2009 De måler magen, lårbeinet og hodet ved hjelp av ul. Var magen som var stor hos jenta mi. Ca 3oo g over gjennomsnittet. Jeg ble henvist pga høyt symfysemål..
Elsie84 Skrevet 5. desember 2009 #22 Skrevet 5. desember 2009 Takk for svar:) håper jeg får en ny UL ved termin. jeg og har høyt symfysemål og har gjentatte ganger fått påvist glucose i urinen, men glucosebelastning i uke 29 var normal. hmm
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå