Gå til innhold

Tospråklige barn - hvordan gjør dere det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jenta mi skal snart begynne i fransk barnehage, men vi snakker bare norsk hjemme. burde vi begynne FØR hun snakker selv, eller etter, når hun har etablert forholdet til morsmålet sitt? eller burde vi innføre fransk ved middagsbordet...?

hun er 10 måneder og skjønner litt, snakker ingenting. takk for hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Nå bor ikke vi i utlandet men her i huset snakker vi tre språk. Jeg og mannen snakker engelsk sammen, han snakker spansk til datteren vår og jeg snakker norsk til henne. Alltid, så blir hun ikke forvirret.

Tror jeg vil anbefale deg å begynne med både fransk og norsk så tidlig som mulig, men at dere er konsekvent og ikke skifter mellom språkene til stadighet. Datteren vår et 1,5 år, skjønner mye av både norsk og spansk, men foreløpig kommer det bare norske ord.

Skrevet

Hos oss er går det i italiensk og norsk. Jeg prøver konsekvent å snakke norsk til jenta vår, mens pappa prøver å holde seg til italiensk. Sammen snakker jeg og pappa en blanding av norsk, italiensk og engelsk, da vi innimellom mangler ord på rett språk, om du skjønner.

Tror det viktig å få inn begge språkene tidlig.

Skrevet

Takk for svar! Verken Pappan eller jeg vil snakke noe annet enn norsk med henne, det er liksom mer personlig sånn. Og da lurer jeg på om det forvirrer mer enn det gagner å lese franske bøker, synge sanger etc... Når hun begynner i barnehgae som ettåring vil vel språke falle på plass etterhvert..? Åh, det er så vanskelig, vil ikke at jenta i skal føle seg utenfor og redd i barnehagen fordi hun ikke skjønner hva de sier.... Men hva forstår en ettåring?

Skrevet

Som 1 aaring saa vil hun ikke ha noen problemer med aa begynner i bhg selv om det snakkes et spraak hun ikke behersker.

Hun vil laere fransk der og dere trenger ikke oeve noe paa forhaand.

Begge mine to eldste har begnt bhg som 2 aaringer uten aa kunne spraaket i bhg og de har ikke hatt noen problemer med det.

Er dere begge nordmenn, men bosatt i frankrike ?

Skrevet

Vi snakker spansk og norsk hjemme, og i barnehagen lærer hun engelsk. Det går faktisk veldig bra, ihvertfall så langt.

Hvis hun starter i barnehagen når hun er rundt året, så vil hun lære språket gradvis (jenta vår var deltid i barnehage fra rundt 14 måneder). De andre barna vil også snakke svært lite da, så hun vil ikke merke at hun kan mindre. Annerledes når de begynner i barnehage og ikke kan språket når de er større (tre fire år for eksempel).

Vi er konsekvent på å snakke våre språk til henne, men leser på engelsk et par bøker hun har som er på det språket. Av og til tar hun initiativ til å snakke litt engelsk, og jeg lar henne holde på litt, blir mest som en lek for henne. MEN som hovedregel holder vi oss til spansk og norsk.

Skrevet

Ja, vi er begge norske! Og da hadde det vært untaurlig å snakke noe annet hjemme for oss. Regner med hun plukker opp språket lett i barnehagen, vi skal bo her en stund, og uroer meg ikke mer for det nå... Tusen takk for svar. Jeg hadde ikke tenkt på at de andre barna ikke snakker så veldig mye da heller, nei :)

"Problemet" blir da engelsk, som vi snakker med mange av vennene våre som har barn her... Jeg har hørt at man skal holde et språk til hver person, men kunne det være mulig å holde språkene knyttet til situasjon? Fransk i barnehagen, norsk hjemme, engelsk blant venner...? Og at vi bytter med henne?

Skrevet

Jeg snakker norsk til henne hjemme,

pappan snakker engelsk til henne hjemme,

jeg og pappan snakker engelsk sammen hjemme og ute,

hun lærer engelsk og spansk i barnehagen.

Hun snakker mest spansk til meg og jeg svarer på norsk. Jeg ber henne om ting på norsk og hun skjønner det 100% og svarer oftest på spansk.

Foreldra mine fra Norge har nettop vært her og hun svarer dem på norsk.

Hun snakker mest engelsk med pappan.

Jeg snakker litt spansk til henne når vi er sammen med spansktalende, og engelsk når vi er med engelsktalende.

Kaos? Nei egentlig ikke, hun har lært det veldig bra. Hun er nå litt over to og har gått i barnehage i litt over 8 mnd. og vi snakka aldri spansk med henne før det, så hun har lært MYE der!

Skrevet

Takk for det. Så flott med to språk i barnehagen! Er det internasjonal bhg, eller bare ekstra-service der hun går? Ser ut til at vi blir her noen år, så da håper jeg alle 3 språkene sitter som et skudd når hun er 5. Hehe.

Skrevet

Det er veldig mange engelsk-spanske barnehager her, faktisk. Med engelske ansatte som kun snakker på engelsk, synger engelske barnesanger osv, og samme med spansk.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

La barnehagen ta seg av det franske. Språket vil ikke være noe særlig problem for så små barn, og det går stort sett veldig greitt med eldre barn også for den saks skyld.

Når det gjelder engelsk så er ikke det noe problem om dere snakker engelsk til henne heller, men det er en fordel å være konsekvent, dvs. at dere har forholdvis klare regler for når dere snakker hvilket språk. Så om dere snakker engelsk til henne når dere er sammen med andre som snakker engelsk, så går det helt fint. Har dere mye omgang med folk som snakker engelsk, så vil hun nok plukke opp ganske mye av seg selv etterhvert, i alle fall nok til å skjønne hva som foregår.

Dessuten er jo det fine med barn at de kan leke sammen uten å snakke samme språk. Jeg jobber i en barnehage med barn som har mange forskjellige språk og det er ikke uvanlig at to barn leker sammen og snakker hvert sitt språk som den andre ikke kan. Men de skjønner hverandre utmerket likevel.

Lykke til! Det går nok riktig så bra!

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei.

Jeg må bare spørre om hun blir forvirret av deres engelsk/norsk/italienske språket? Vi snakker nemlig også samme blanding og er litt redd for at det skal skape ekstra forvirring. Hvor bor dere? Vi bor i Italia.

Skrevet

Vi er også begge norske. Vi bor i Sveits (tysktalende). Våre barn er 3-språklige og jeg vil gjerne fortelle litt mer om hvordan det har gått til.

Vi snakker kun norsk hjemme. Det er mest naturlig for oss. Med andre barn tilstede snakker vi jo tysk, slik at de andre skal forstå, men ellers er det utelukkende norsk. Eldste datteren vår går nå i 1. klasse. Hun var hjemme til hun var 3 år. Og kunne da kun norsk bortsett fra noen få gloser som hun hadde lært ute på lekeplassen med andre barn.

Hun begynte i en 2-språklig (engelsk/tysk) Montessori bhg, noe jeg var veldig skeptisk til, men det var det eneste tilbudet som fantes i nærheten den gangen og vi valgte å prøve. Skepsisen bunnet i at hun bare kunne norsk, og plutselig skulle bli kastet ut i å lære TO nye språk på en gang.

MEN - Det gikk utrolig bra!!!! det første halve året var hun veldig stille i bhg, sa ingenting, bare hørte på. hun gledet seg hver dag til å gå og hun lekte fint med de fleste, men hun snakket ikke. Etter ca 6 mnd begynte hun å prate litt engelsk, tysken kom senere. Men hun har ikke hatt problemer i det hele tatt med å skille språkene fra hverandre, jeg har opplevd at hun har venner på besøk (engelsktalende og tysktalende), at vi sitter rundt bordet og at hun sier noe til meg på norsk, snur seg til den ene og sier noe på engelsk og til den andre på tysk etterpå.

da hun begynte på den offentlig førskolen (da hun var 5), fikk vi høre fra lærer at tysken hennes var for dårlig og at vi måtte snakke tysk med henne hjemme ellers kom hun ALDRI til å klare seg på skolen. Vi nektet og sa at det kom ikke på tale, det er norsk som er vårt familiespråk og dermed basta. Hun fikk ekstraunderv i tysk på førskolen og nå er hun en av de beste i klassen til både og lese og skrive. Hjemme prøver vi å promotere norske barnebøker, og så langt leser hun like godt både tysk og norsk. Engelsken har hun klart å beholde, fordi hun har en amerikansk bestevenninne som hun leker mye med.

Jente nr. 2 er 4 år og går i samme Montessori bhg. Hun snakker også engelsk og tysk nå, veldig bra på begge språk. Hun begynner på førskolen til høsten. Min erfaring er at 3 språk går fint, 4 blir vel i meste laget.

Men mitt råd er iallfall, snakk UTELUKKENDE norsk hjemme. Alt annet kommer av seg selv, om det enn skulle ta litt tid.

Skrevet

Tusen takk for godt og reflektert svar. Fint å høre andre som er i lignende situasjoner! Har også hatt en samtale med barnehagen her og er virkelig beroliget. Gleder meg til å høre henne snakke (både norsk og fransk)!

• 1 måned senere...
Skrevet

Oss det?

Hun er bare 6 mnd enda, så hun merker vel ikke store forskjellen.

Jeg har merket at hun reagerer litt annereledes når jeg snakker italiensk til henne, det er litt merkelig, for jeg hadde ikke trodd at hun la merke til hvilket språk vi bruker. Men kanskje er det bare innbildning.

Jeg tror ikke hun kommer til å bli forvirret senere. Men om hun skulle bli det, så får vi ta oss sammen og prøve å evn unngå engelsk.

Vi bor i Norge (vil gjerne til italia, men det blir for dyrt for oss foreløbig).

Skrevet

hei!

Vi flytter straks til Spania... er norsk barnehage der, men den er ganske full...

alternativet er å satse på spansk barnehage... men ingen av oss snakker spansk... har veldig lyst til å lære, men er det noen som har erfaring med det å ha barnet sitt i spansk barnehage uten å snakke spansk selv? Hvordan er det å følge opp hverdagen til barnet sitt? For tror nok at barna går det greit med... de lærer jo fort det nye språket...

Kjenner jeg er litt skeptisk... vil jo gjerne kunne følge opp barnet... ikke mest man får ut av en 2,5 åring om hva han har gjort en dag i bhg liksom....

alle erfaringer er gode å høre!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...