Pixie Power Skrevet 2. desember 2009 #1 Skrevet 2. desember 2009 Ifølge "matreglene" for oss gravide skal vi holde oss unna upasteurister oster, muggoster etc. Den er grei. Brie, feta og den type myke oster kan spises, men bør inntas så ferske som mulig, står det. Men jeg har en Brie som er pasteurisert. Da er vel den grei å spise? Eller kan jeg bare spise den samme dag, helt fersk? Synes ikke det kommmer så tydelig frem, Trodde pasteurisert var trygt - uansett. Noen som er klokere enn meg på det her?? Har SÅ lyst på brie at jeg nesten kan gå over lik!
Gjest Skrevet 2. desember 2009 #2 Skrevet 2. desember 2009 Spis Brien din du:) Pasteurisert og uten mugg er trygt.
♫røverdøtreog♪røver Skrevet 2. desember 2009 #3 Skrevet 2. desember 2009 Nei, vel? Ikke brie eller camembert!
Pixie Power Skrevet 2. desember 2009 Forfatter #4 Skrevet 2. desember 2009 Ja, jeg tolker det jo også som at jeg kan bare kan spise i vei :-) 2røverdøtre....: Men det står samtidig at man kan spise pasteurisert ost, og hvis brien er nettopp det...?
♫røverdøtreog♪røver Skrevet 2. desember 2009 #5 Skrevet 2. desember 2009 selv om osten er pasteurisert er det slike myke oster som KAN være listeria fare, trodde jeg..?? spiste ikke slike oster i mine svskap, men kan jo hende at jeg er "utdatert?"
SpongeBob Skrevet 2. desember 2009 #6 Skrevet 2. desember 2009 Pasteurisert er bedre enn ikke-pasteurisert (som gravide skal unngå), men _kan_ likevel inneholde vemmelige bakterier siden det er en muggost. Muggost, altså ikke fersk uansett! Jo mindre moden jo mindre sannsynlig at det er ekle bakterier i den, men det er litt skummelt likevel. Mitt triks når trangen blir for sterk er å varmebehandle, f.eks lage kylling med brie. (stek kyllingbryst, legg på en skive brie og stek i ovnen til den har smeltet. Server med masse grønt og litt solbær- eller kirsebærsyltetøy;-))
Pixie Power Skrevet 2. desember 2009 Forfatter #7 Skrevet 2. desember 2009 Ååå, takk for tips, Sponge! En reddende engel! Jeg er kvalm 22 timer i døgnet, og når det først er noe jeg får lyst på prøver jeg å få det i meg så jeg ikke blir helt underernært. Litt skeptisk til det syltetøyet, men jeg er åpen for nye ting ;-)
♫røverdøtreog♪røver Skrevet 2. desember 2009 #8 Skrevet 2. desember 2009 Aaaaa...seff, sponge! det var jo like lurt som ferdigoppskjært brød! =))
SpongeBob Skrevet 2. desember 2009 #9 Skrevet 2. desember 2009 Brie og syltetøy er en genial kombinasjon, sa den tredjegangsgravide strengt (og gikk for å se om det var noe brie i kjøleskapet... Funker på varme ostesmørbrød også!)
♫røverdøtreog♪røver Skrevet 2. desember 2009 #10 Skrevet 2. desember 2009 ...hehehe..ikke alltid man tenker like klart =) Noen har jo også tipset om å steke salami og bruke som bacon også.. Veldig lurt om man får veeeeldig lyst på ulovlige og "farlige" ting =)
Pixie Power Skrevet 2. desember 2009 Forfatter #11 Skrevet 2. desember 2009 Jeg pleier å bruke akasiehonning på NAM :-) Men skal prøve syltetøyet også. Dette svangerskapet kan fort bli preget av smeltet brie og sterk thaisuppe, merker jeg!
SpongeBob Skrevet 2. desember 2009 #12 Skrevet 2. desember 2009 Og alt som er forbudt kan brukes som pizzafyll (salami, blåmuggost og brie, for eksempel) og gir en "pilutta deg-pizza" spesielt for gravide;-)
FrøkenSprøken Skrevet 2. desember 2009 #13 Skrevet 2. desember 2009 Ja, her har pizza blitt en slager. Den kan jo toppes med omtrent alt det jeg må holde meg unna. Sitter faktisk å spiser pizza med mozzarella nå. Vet ikke om den er "farlig" ustekt, men nyter den i allefall. Spekeskinke også. Mmmmmm:) Det eneste problemet er rødvin. Jeg har spurt andre jeg kjenner om de tror rødvinen blir like god hvis jeg varmer den opp slik at alkoholen fordamper, med de mente at det ikke kom til å funke... Har drukket noen glass alkoholfri rødvin, men det blir liksom ikke det samme... Gleder meg til denne ungen er på utsiden!
rødt&blått Skrevet 2. desember 2009 #14 Skrevet 2. desember 2009 Sist jeg sjekket var brie'en upasteurisert, men det finnes kanskje pasteurisert brie og? Det sies jo at en kan innta upasteuriserte varer samme dag en åpner pakken, men anbefales likevel avhold for sikkerhetsskyld..
Pixie Power Skrevet 3. desember 2009 Forfatter #15 Skrevet 3. desember 2009 En fransk en, Coeur de leon eller noe sånt, er pasteurisert, ja. Flere og flere slike oster som er det, har jeg sett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå