Gå til innhold

Noen pedledere her, eller andre med ped.utdanning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Små barnsavdelingen har vært ute på lekeplassen og skal inn for å spise. En gutt, la oss kalle han Per, vil ikke komme inn selv om pedleder, la oss kalle han Pål, ber han komme gjentatte ganger. Pål tar da fatt i armen til Per og skal hjelpe dra han inn, noe som resulterer i at Per gjør seg om til en potetsekk ( blir helt slapp altså, og bare henger etter Påls hånd)

Pål "kjefter" en del pga dette. "Fy deg Per som gjorde slik at Pål fikk vondt i armen"

Senere ved matbordet tenner Pål noen lys, og alle ungene ( de over to år) spør om å få blåse ut fyrstikken. Pål svarer da " Ja du Kari kan få lov, men Per får ikke lov, for han tullet da vi skulle inn og gjorde slik at Pål fikk vondt".

Er dette pedagogisk riktig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg mener at han burde ikke straffe Per i ettertid om Pål ikke gav Per det som konsikvens i forkant. Hadde Pål sagt til Per at:" hør her, nå har du valget om å gå inn frivillig, gjør du det, har du også mulighet til å blåse ut fyrstikken etterpå, om ikke, får du ikke lov. Da hadde det vært greit. Jeg mener det pedagogiske her hadde vært at Pål, forklarte Per at han fikk vondt i armen pga at Per gjorde det han gjorde, si at Per måtte si unskyld, for så å starte med blanke ark. Unger forstår ikke hvorfor de skal straffes lenge, og for ting som ikke har sammenheng med det de i utgangspunktet gjorde galt.

Skrevet

nei,jeg synes ikke det er pedagogisk riktig i det hele tatt.ungen ville jo ikke inn, og slik er det i barnehagehverdagen,da kan ikke Pål ta dette personlig og skylde på Per for at han fikk vondt i armen,det var da Pål som dro Per i armen!

Som om det var Per sin feil at Pål ikke håndterte det riktig!

Og dette med å blåse ut fyrstikken: selv om Pål mente at Per ikke skal blåse ut pga det som skjedde,skal han ikke si det høyt og avstraffe Per i alles åsyn,det blir fullstendig feil.

Pål setter jo seg selv i fokus her hele tiden, hva med stakkars Per? kanskje Pål skulle prøvd å forstått Per bedre??

Pål er en fjomp...

Skrevet

Nei dette er ikke pedagogisk riktig. Henger meg på den over meg, og vil i tilegg tilføye at kjeft foran andre er unødvendig, i vertfall når det blir gjort på en slik måte.

Men husk at selv om man er pedagog er man ingen Gud og gjør ikke alt riktig hele tiden. Mann er bare et menneske som har gode og dårlige dager, men man forsøker selvsagt etter beste evne å være profesjonell når man er på jobb. Det som er viktig når man gjør slike dumme ting som der og da var "naturlig", er at man kan reflektere over det og forsøke å finne ut hvorfor man reagerte som man gjore og neste gang ha en bedre stateri når man blir sinna eller irritert.

Skrevet

jeg jobber selv på småbarnsavdeling og har til dags dato ikke kjeftet på et eneste barn.. vi jobber etter "samspillsmetoden Dialog" der vi har gode redskaper for å løse "konflikter" med barn... det er alltid den voksne som er ansvarlig for det følelsesmessige klimaet mellom barn og voksne..og denne ped-lederen handlet etter min mening helt feil..

Han burde brukt noen minutter ekstra på å finne ut av hva barnet ville... han burde justert seg etter han...stått i forståelsen med barnet og evt avledet eller laget gode avtaler med barnet... dersom den voksne hadde klart å bekreftet og "sett" barnet så ville det ikke blitt en konflikt med voksen og barn ville gått hånd i hånd inn og hatt det fint sammen... og dette funker faktisk! det er ikke tull engang..vår barnehage jobber etter dette og vi har få konflinkter!!

Det å straffe barnet i ettertid er fullstendig bak mål! unnskyld utrykket!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...