Gå til innhold

Krangling om barnets reiser ved samvær - jeg gir opp!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har akkurat flyttet hjem til Norge med datteren min på 6 år. Saken var oppe i retten og jeg fikk en dom på at barnet fikk flytte med meg hjem. Hun har begynt på skolen her og alt fungerer bra for henne. Far har ingen samværsavtale, dommen sier kun at hun skal bo hos meg. Vi kan ikke kommunisere, og etter 4 år og 4 rettsaker siden bruddet er det ganske fastlåst mellom oss.

Siden aug har hun vært hos far annenhver helg. Det er 50 mil t/r (8 timer i bil t/r) altså 100 mil t/r pr helg. Han krever at jeg frakter henne opp og ned når hun skal dit. Jeg vil at vi skal gå i familierådgivning for å komme til en enighet, selvsagt til et kontor i nærheten av der vi nå bor i Norge. Han vil at vi går til kontoret i sverige. Jeg mener vi nå skal forholde oss til norske lover og regler, noe han ikke helt er enig i.

Hva skal jeg gjøre? Vi blir ikke enige. Hva slags 'rettigheter' har jeg? Kan han egentlig kreve noe som helst når han ikke engang har en samværsavtale? Jeg er rådløs og kjenner ikke det norske systemet. Vil helst unngå en ny rettsak.

Når det er sagt vil jeg jo aller mest at vi skal få i gang et godt sammarbeide, noe som selvsagt vil gangne datteren vår.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei kjære deg.....

Bare slapp helt av du har omsorgen han kan bare true hjelper ikke.STÅ PÅ......Min eks er også flink til og si ting få meg til og gi opp men jeg gir ikke opp.......klart man blir sliten av diskusjoner....er jo nesten mer styr iblandt nå enn da vi var sammen hahaha.Jeg har omsorg for min datter på 5år hun er kun hos faren annenhver torsdag til søndag.

er jo mye styr for deg kjøre så mye...hmm hvis han har en dag ekstra blir det lettere for deg da kanskje....uansett mener jeg at en kjører til og en henter.min eks henter i barnehagen og jeg henter hos han.feil at du må kjøre begge veier synes jeg...bare stå på ditt han kommer ingen vei......

juleklem fra meg i bergen.

• 4 uker senere...
Skrevet

Men det er vel for barnets skyld at barnet skal få treffe og ha kontakt med pappaen sin?

Å ha barn er ikke først og fremst rettigheter for foreldre, snarere plikter, eller?

Jeg synes at dere to har plikt overfor barnet om å betale for BARNETS reise mellom foreldrene, og at dere begge har PLIKT til å betale slik at barnet får nyte denne retten det har til å få vokse opp men både en pappa og mamma.

L

• 2 måneder senere...
Skrevet

1) Loven (rettspraksis) er lik på dette området i Sverige og Norge.

2) Samværsforelder er i følge loven og rettspraksis den som skal sørge for henting og bringing med mindre annet avtales. Utgifter til dette deles likt forholdsmessig etter inntekt.

3) 8 timers kjøring hver vei er alt for langt til en kort samværshelg! OG i hvertfall med tanke på annenhver helg! Har far familie/ venner han kan bo hos i barnets hjemby og slik ha samvær annenhver gang. Kan barnet reise med fly? Går det nattog?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...