Gå til innhold

Veslegutt kom 1 dag før termin c",)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde tremin 28. november, og hadde gitt opp håpet om at noe skulle skje før terminen. Hver kveld de siste 3 ukene har jeg lagt meg i spenning og våknet med skuffelse over å fortsatt være gravid. Natt til 27. var jeg oppe på første vanlige tissetur rundt kl. 2. Alt var som vanlig. Altså ingenting annet enn de vonde kynnerene jeg har hatt de siste ukene. Sammen med frustrasjonen min på kvelden, hadde jeg fjernet tisselakenet vi hadde i sengen vår. Det kom ikke til å skje noe uansett. Super pessimisten var instilt på overtid, og kastet ut lakenet.

Kl. ble 03.29.. Brå våknet og hopper ut av sengen.. Her fosser vannet! Med en elv etter meg igjennom hele stuen og inn på badet fikk jeg mesteparten i do, og merkelig nok ingenting i sengen. (Utrolig hvor mye vann det var!) Det kom små fosser for hver gang det var rier... så bådehåndklede mellom bena var et must! Ringte føden med en gang, mumlet til samboer at vi har fått beskjed om å komme på sykehuset kl 7.30. (Aldri sett han så klar til å reise.. spratt opp av sengen og var lys våken)

Det var 4 timer til vi skulle mæte på sykehuset. Jeg gikk litt rundt å kjente etter rier.. kom noen små vondter i ny og ned.. ikke så vonde og tette at jeg begynte å tenke på noe tid enda. Av alle dager så våknet stesønnen min (7år) å måtte på do rundt kl 4.. (trodde han skulle gi seg til på badet.. stemor var nødt til å komme seg i dusjen..hehe).. så var ikke lenge før begge barna her var våknet og ikke fikk sove. Begge fikk streng beskjed om å holde seg på rommet sitt. Var nødt til å takle disse smertene uten å måtte ta hensyn til andre på dette tidspunktet.

Kl ble 5, og riene kom som et kast over meg fra ingen steder! Var så klar for å begynne å ta tiden på de, og lengde mellom, men de kom så hyppig at jeg rakk knapt snu meg rundt. Gikk fra hmm.. skjer det noe snart.. til hmmm... det skal vel ikke gå så kjapt fram.. det er meningen man skal ta tiden, og ringe når det er så, så lenge mellom riene..

Vi kom oss i bilen med ungene halv sju. Fikk levert barna og da var 1,5min mellom riene og 45 minutter igjen til sykehuset (Det tar ca 1 time å kjøre). Dette var den lengste turen jeg noen gang har hatt til Hønefoss. Gikk i en grei avveksling mellom lett banning, skrik og frustrert gråt. Fikk ingen tid til å slappe av mellom, og kraftigere ble de.

kl 7.40 var vi fremme og ble vist inn på mottak rom hvor de skulle ta CTG og se hvor stor åpningen var. Til min store overraskelse var det allerede 5 cm:D Jeg var stor fornøyd:) Etter mye pusting og venting fikk vi endelig fødestue. Anbefaler de som klare å stå lengst mulig å gjøre det. Bortsett fra kjøreturen til sykehuset, gikk jeg oppreist til kl 9 (riktig nok med sånn prekestol..) Kl 9 la jeg meg ned i fødesengen og måtte få lystgass (hadde ikke tenkt å ha noe spertestillende, men da måtte jeg ha hjelp med pustingen). Dette hadde stor effekt for meg, for med riktig pusting hadde jeg 10 cm kl 10:) Veslegutt lå fortsatt litt høyt, så her måtte det prøves ut forskjellige stillinger for å få han ned. Ikke alt var like fristende, men valgte å bare ta de rådene JM kom med, og bite tennene sammen. Var på et tidspunkt nede på fødekrakken. Var en grei stilling hvis ikke den siste fasen hadde dratt sånn ut. Hadde pressrier fra ca 6-7cm.. Fikk lov å presse rundt kl 10 tror jeg..Presset i 1 time og 15 min. Riene dabbet av, og vi kom ingen vei. Hode ble stående i åpningen. De måtte tilkalle legen siden det hadde gått så lang tid. Jeg ble satt på drypp, og riene tok seg opp igjen.. Jeg var nesten i mål da legen klippet og kom med vakum. JM var ikke enig i dette, og mente jeg klarte dette selv sa hun i ettertid. Men kl 11.35 hadde jeg veslegutt på brystet. Pappa var helt super under hele fødselen. Han ble inkludert av JM, og var i tillegg super med drikke og den kalde kluten:)

Mini var 3660 gram, 50 cm og 34 cm rundt hodet. Nå ligger han fint på brystet til pappa. Bygger seg opp til hyl her, så må gå å puppe litt. Ble langt dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer så mye! Kjempegøy å lese fødselshistorien din! Det er bare så fantastisk :-) snart min tur og! kose dere videre :-)))

Skrevet

Gratulerer så mye!!:) Kos dere videre!

Skrevet

Så koselig å lese historien din :o) Gratulerer så mye!! :o)

Skrevet

Hei :)

Her fant jeg historien din :)

Så spennende lesning. Jeg er også ekstremt spent på den timen til sykehuset.Jeg har avtale med føden nå at vi må bare ringe de på veien hvis det blir volsomt... da kommer det to jordmødre i møte med oss.. Huff... dette gruer jeg meg nesten mest til.

Nå venter jeg sånn på at vesla vil melde sin ankomst. Hadde du ingen "nye " tegn den natten vannet gikk??

Kansje vi kommer på samme barselgruppe??

Kos deg masse med den nye verdensborgeren.

Skrevet

veldig fin fødselshistorie:-) gratulerer masse

Skrevet

Gratulerer med lillegutt:-) Masse lykke til i den fine tiden dere har foran dere!

Skrevet

Var kjøreturen jeg gruet meg mest til også. Tror samboer var den som var mest nervøs på turen. han fulgt med på klokka hele veien.. var ca 1,5 minutt i mellom når vi var på Jaren! Forbannet alt som var av trafikk på turen. Dumt tidspunkt å reise når alle andre skal på jobb! Når jeg tenker tilbake på natten så lurer jeg virkelig på hvorfor vi ikke reiste før, eller hvorfor jeg ikke ringte føden når riene kom så tett!

Hadde ingen "nye" tegn. Hadde hatt vanlige menssmerter de siste tre dagene. Og kynnere som vanlig. Har hatt mye vonde kynnere igjennom hele svangerskapet. Var på kontroll i uke 32 for truende prematurfødsel, så har ikke jobbet siden det. Alt var som vanlig når jeg var oppe kl. 2 på vanlig tisse-tur. Brå våknet 3.30 og visste liksom bare hva det var. Hoppet ut av sengen med et smil om munnen:D

Blir spennende å se hvem man kommer på barselgruppe med:) Følger med på deg her inne når jeg får tid. Mini våkner alltid når jeg prøver å sette meg ved data'n. Har dere funnet noe navn til vesla enda da?

Skrevet

Takk for alle gratulasjoner:) Det er SÅ verdt det:)

Skrevet

Jeg synes denne ventingen er helt uutholdelig.

Begynner å tro nå på det alle sier at 3.mann er en luring :)

Virker som du hadde en grei fødsel da, men litt hektisk på slutten.

Var det vondt når de brukte vakum??

Vi har snakket en del om navn, men vi må nok se hun først så får vi se hva slags navn hun passer..

Litt skummelt å tenke på å synes jeg å skulle våkne på natten å der er man i gang... Jeg har ingen planer om å dusje hjemme ihvertfall.. Det tar jeg så sykehuset hvis det er tid der..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...