Gå til innhold

Hva tenker dere om alkohol i svangerskapet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har flere ganger fått høre at et glass vin er da ikke farlig osv. Så det virker som det er så mye mer godtatt enn jeg trodde?

Jeg drikker ikke, og kommer heller aldri til å gjøre det... Ikke engang smake... Hvorfor skal man?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri i verden!

Røre ikke alkohol når jeg er gravid, men skal være den første til å innrømme at jeg har tatt ET glass vin rett etter siste amming om kvelden når det lengste ammeoppholdet har vært. Ikke ofte, men det har skjedd.

Jeg drakk alkohol før jeg oppdaget at jeg var gravid med eldstemann og det er den gangen jeg har vært i jævligst form noen gang. Drakk bare 2cider, men kroppen og hodet var helt på bærtur. Kan jo ikke være bra for kroppen med alkohol under svangerskap når den reagerer sånn?!

Skrevet

Nei, nei nei! Null alkohol når man er gravid.

Skrevet

Vel, det er ikke bevist at alkohol under svangerskapet ikke er farlig. Derimot er det bevist at alkohol kan skade fosteret. Men, man vet ikke i hvilke mengder. De som er alkoholikere og drikker under svangerskapet, riskikerer å få babyer med FAS, føtalt alkohol syndrom.

Alkohol og svangerskap er m.a.o. en dårlig ide.

Skrevet

Et glass vin etter amming på kvelden synes jeg er lov da:-) Det gjorde jeg også med førstejenta:-)

Skrevet

Jeg mener det er like greit aa la vaere, men jeg kjenner ogsaa mange som mener det er helt ok. Merkelig nok mener et par av de som drakk under svangerskapet at alkohol og amming var helt fy-fy ... selv naar ungen var et par mnd gammel.

Skrevet

Alkohol og graviditet hører ikke sammen!!!

Skrevet

Nei, synes man skal holde seg unna alkohol hvis man prøver å bli gravid, og ellers så fort man mistenker man kan være gravid. Jeg reagerte selv på ei jeg kjente som sa hun trodde hun var gravid, skulle ta en test over helga, måtte ha seg en fest først???? Hun var heldigvis ikke gravid da..men jeg synes det var unødvendig sjanse å ta.

Skrevet

syns det er unødvendig å drikke mens man er gravid, og noe av den største frykten min i den forbindelse er hvis jeg skulle ha drukket alkohol uten å vite at jeg var gravid.. kanskje litt hysterisk, men.

da vi prøvde på å blir gravid med mini drakk jeg kun når jeg hadde mensen - da visste jeg jo at jeg ikke var gravid.. :) Tror nok jeg får et litt mer avslappet forhold til akkurat det hvis vi skal ha en nr 2 da, for jeg synes det er veeeldig deilig å slappe av med et glas vin etter at mini er lagt seg i helgene :) men alt med måte, selvfølgelig.

Skrevet

holder meg helt unna alkohol i svangerskapet,men om jeg hadde hatt et glass eller to før jeg visste så hadde jeg ikke blitt hysterisk av den grunn..

Skrevet

Jeg tenker no, no, no, no.... Hverken mer eller mindre!

Skrevet

Det er mange som tenker at ett glass spiller ingen rolle. Jeg blir provosert av det. Fosteret får i seg akkurat samme mengde alkohol som den som drikker, det går jo over i blodet! Men det virker ikke som enkelte tenker at det faktisk skjer, at det bare er de som får alkoholen, eller at de tenker at fosteret ikke tar skade av det!

Jeg er absolutt imot alkohol under svangerskapet! Selv er jeg ikke avholds, og drakk frem til jeg fant ut at jeg var gravid og der stoppet det brått!

Skrevet

Det er det jeg ikke skjønner også... Hvorfor ta sjansen?

Rart at ingen sier de drikker her... kanskje jeg hadde fått flere svar på anonym?

Skrevet

Er det noe å tenke over i det hele tatt!?

Selvfølgelig holder jeg meg unna.

Skrevet

Tviler på at noen tør si de drikker her inne, hehe

Et par venninner syntes det var greit å nippe under svangerskapet, en sjelden gang og ett glass utover en hel kveld.

Det er deres valg, jeg dømmer dem ikke, men vil absolutt ikke velge det samme.

Man vet ikke hvor mye akkurat det lille fosteret i min mage tåler, og det er ikke verdt den sjansen.

Men blir provosert av de som skal ha det til at jeg kan ta et glass når jeg takker nei, fordi de vil forsvare sitt eget valg, og dermed legger et lite "press" på meg. Jeg holder ikke en tale for hvorfor de ikke burde drikke, og da vil jeg heller ikke at de skal prøve å overbevise meg om at det er overhysterisk å holde seg totalt avholds i ni mnd.

Nå har jeg vært så heldig å miste lysten på både vin og kaffe når jeg er gravid, så savnet er heller ikke der :-)

Skrevet

Jeg var nok mer hysterisk med førstemann. Jeg kunne nok tatt meg et halvt glass vin nå, ja. En sjelden gang.

Skrevet

Jeg skjønner ikke at det kan være så mye om å gjøre å drikke et halvt glass vin, jeg.

Når man ikke vet effektene for sikkert, er det jo en kjempeenkel sak å holde seg unna i 40 uker.

Gjest Sauen har julekuler på
Skrevet

Syns det er totalt unødvendig. Om man har lyst på vin eller øl kan man jo kjøpe alkoholfritt når man er gravid...

Skrevet

Jeg har aldri møtt noen som er så hysteriske som enkelte på dib. Jeg tror rett og slett ikke at fosteret vil ta skade av et halvt glass vin ved en sjelden anledning.

Skrevet

Men VET du det?

Og hvor stor glede har du egentlig av et halvt glass vin? Hvis du vil være vill og crazy og uhysterisk: Ta deg en Snickers.

Skrevet

Jeg klarer fint å holde meg unna den tiden jeg er gravid, og forsåvidt når jeg ammer også. Men er det noe spesielt, når jeg ammer, så pumper jeg meg evt om baby tar flaske også tar jeg meg kanskje et glass. Men er da vel ikke noe problem å bare holde seg unna heller!?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...