Tre tette! *07+10+11* Skrevet 2. desember 2009 #1 Skrevet 2. desember 2009 Min sønn er 2 år og 2 mnd og vil ikke sitte på do. Han bare hyler og er redd. Han liker å sitte på potte, men han gjør ikke noe der. Bare leker,tuller og later som han tisser/bæsjer. Sambo mener at vi bare burde holde han en stund på do, til han slutter å grine, men det kan da ikke hjelpe?? Sambo er ikke så veldig hjelsom akkuratt.. Er han rett og slett ikke klar? Burde jeg vente litt med bleiesluttt? Eller er det noe jeg kan gjøre for at skal gjøre fra seg i potta? Hadde håpet på at han kunne slutte før lillesøster kommer om 4 mnd men..
3 små!:) Gutt, gutt og jente! Skrevet 2. desember 2009 #2 Skrevet 2. desember 2009 Heisann! Gutten vår er 2 år og 4 mnd idag:) Han er heller ikke veldig klar for bleieslutt;) Vi har kjøpt en sånn ekstra doring til ham og nå begynner han å synes at det er gøy å sitte der. Så vi prøver å gjøre dette morgen og kveld, men er ingen tvang over det. Tror det kan virke mot sin hensikt. Dessuten sier "alle" vi snakker med at ettersom han nå skal bli storebror er det ikke noe mål å få ham bleiefri. Det å bli storebror og få en liten baby i hus fører fort til tilbakefall og man må starte på nytt. Så vi tenker som så, vi fortsetter bare med å sette ham på do morgen og kveld når han vil (prøver å oppmuntre litt, da;) ). Han sitter også bare og tuller og later som han gjør noe. Så vil han putte litt papir i do, og så skylle ned;) Det er jo liksom det morsomste! Og så blir full jubel den dagen han faktisk gjør noe i do og så håper vi at sommeren vil gjøre underverker og at vi da greier å få ham bleiefri:)
Mamma til gutt06+jente mai-10 Skrevet 2. desember 2009 #3 Skrevet 2. desember 2009 Gutten min sluttet med bleie i sommer. Da var han 3 1/2 år. Han var overhode ikke klar før. Prøvde og sette han på do, og oppfordre han til å kjenne etter når han måtte tisse. Men han var ikke interessert. Plutselig forstod han det, og sluttet:) Det er ABSOLUTT ikke bra og tvinge et barn til og gå på do. Det kan føre til at de forbinder do med noe grusomt, og slutter veldig sent. Det skal ikke være tvang. Han er jo bare 2 år stakkars. Veeldig vanlig at gutter slutter mye senere enn det. De sier det er lurt og slutte med bleie sommeren det året barnet fyller 3. Gutten din er ikke klar for å slutte enda. Da bør dere lytte til han.
maysa 1979 ter 3 okt Skrevet 2. desember 2009 #4 Skrevet 2. desember 2009 de fleste gutter slutter rundt 3-4 års alder det har begge guttene mine gjort. nei er enig i det at det aldri lønner seg og tvinge og 2 og halvt er jo ingen krise ...tror jeg vile venta med og prøve til sommeren..men dette blir opp til dere ... går hani barnehage...har du snakket med dem der de har ofte lettere for og få det til da det er større barn det og da vil de mindre følge etter...vet de ofte begynner med det i barnhagen etter 3 år ca ...men er seff individuelt. og kjøp et fin barnesete til og ha på do .....og gi han gjerne en bok og se i..sett på vannet og se ...og om han bare leker på potta så gjørr ikke det noe ...er bedre det enne at han aldri vil gå på den ...det kommer når det kommer.
Tre tette! *07+10+11* Skrevet 2. desember 2009 Forfatter #5 Skrevet 2. desember 2009 Takk for mange fine svar:) Synes jeg hører om barn som slutter rundt 2 års alderen hele tiden. Jeg og søsteren men sluttet selv en liten stund FØR vi ble 2 år. Men sønnen min vister ingen tegn på at han vil slutte med bleiene. Han liker å ha de på Hehe:) Da blir jeg nok bleieskiftarbeider til 2 små i april:)
DK+2 Skrevet 2. desember 2009 #6 Skrevet 2. desember 2009 Jeg blir nok og bleieskifterarbeider til 2 i april, hehe Har en sønn som blir 3 i mars, men han vil ikke sitte på potte eller på do (har ekstra doring), han har prøvd, og har tisset på potta en gang, men liker det ikke.. prøver innimellom, men han sier bare "nei", så vi får ta det så det kommer..
Abracadabra Skrevet 2. desember 2009 #7 Skrevet 2. desember 2009 jeg hadde virkelig trodd at gutten vår skulle slutte for lenge siden - han har full kontroll på både tissing og bæsjing - men han bare nekter plent... han bæsjet faktisk på do fra han var 22 mnd og frem til i sommer når han var 30 mnd! men så tror jeg at jeg i sommer pushet litt for hardt på for å få ham til å tisse i do også...og dermed rygget han totalt, og nå bæsjer han i bleien igjen. (kanskje graviditetsrelatert også?) i alle fall så har jeg bestemt meg nå for at det blir opp til ham. vi snakker om det innimellom, men jeg presser ham ikke...også har vi kjøpt en "Frank"-bil (skurtreskeren fra Cars dere vet!), som står oppå kjøleskapet, som han skal få når han har gått uten bleie i tre dager. jeg har fått råd om å bare kjøre på med underbukser, slutte tvert med bleier, og ta den kampen...men for å være brutalt ærlig så ser jeg at de foreldrene som råder meg til det er foreldre jeg er SVÆRT uenig med ndg ganske mange ting... feks en jeg kjenner- begge guttene sluttet med bleier ca to år gammel...men eldste (7 år) tisser fremdeles i sengen om natten, og yngste (5 år) tisser i buksen MINST en gang pr dag...så jeg føler det blir feil å følge rådene hennes...kanskje teit av meg å være skeptisk, men tja... jeg har snakket med dem i bhg, og ped.leder der synes det hørtes greit ut å vente og se om han bestemmer seg selv. de skal jobbe litt forsiktig med det de også, så får vi se hvordan det går. lykke til!
ღCinnamonღ Skrevet 2. desember 2009 #8 Skrevet 2. desember 2009 Min gutt sluttet med dagbleie rett før han var 3 og et halvt år. Han bruker nattbleie fortsatt (han har nylig fylt 4), men tror jeg kan slutte med det også snart, for 5 av 7 netter i uken, så er den tørr. Tar den mest på han for min del, for har ikke ekstra dyner og madrasser og slikt. Men regner med han er rimelig klar for nattbleie slutt også. Meg d står på :s
Lady lovely locks Skrevet 2. desember 2009 #9 Skrevet 2. desember 2009 Hei... Jeg er pedagog å jobber på småbarnsavdeling i barnehage. Det store stikkorde her er MOTIVASJON. Du bør begynne med å skape motivasjon hos barnet. Kanskje har barne alt begynt å være opptatt av tema bæsj. Kanskje du har lagt merke til at barnet vil se oppi bleia når du skifter på han. Da er motivasjonen igang, og du må starte her. La han se på bæsjen, og gjerne snakk om det. IKKE oppfør deg som om bæsjen er noe vi skammer oss over. Barnet trenger å få lov å forstå denne prosessen ut i fra det stadie han er på. I barnehagen der jeg jobber går barna på do, og de små ser på dem, så når det etterhvert er deres tid til å starte dotreningen, er alt motivasjonen veldig stor fordi de strekker seg etter de større barna. Så ikke vær redd for å la barnet forstå at du og mannen din går på do. Hvis det ikke føles for unaturlig for dere er det ikke farlig at barnet ser at dere går på do heller. Men du har ikke dårlig tid. Jeg vil si at alt mellom 2-4 år er vanlig når det gjelder å slutte med bleie. 2 er alikevell litt tidlig, og ofte er jenter tidligere ute en gutter. Det kan være lurt å gjøre dotreningen til en fastrutine på dagen. IKKE bruk tvang. Det kan kanske gå 2-3 mnd før han begynner å gjøre noe på do. Desuten er det beste tidspunktet å slutte med bleie om sommeren. Du må regne med at et barn som nettopp har sluttet med bleie vil ha noen uhell, da er det greit at ikke barne må ha på segg veldig mye klær. Og barnet vil trenge tett oppføling også etter at de har sluttet med bleie. Bruk tid på dette ikke stress. Lån barnebøker som dere kan lese. Og viktigst av alt oppmuntre barnet og la det føle mestring.
Brura76 Skrevet 2. desember 2009 #10 Skrevet 2. desember 2009 Gutten vår sluttet da han var 2 år og 10 mnd. Sluttet da tvert en dag (snakket selvsagt en del om det i forkant). Dette var riktignok på hytta i sommer, så det var greit om det hadde kommet noen uhell. Men han var kjempeflink, og har nesten ikke hatt uhell siden. Vi forsøkte også å oppmuntre til å bruke potte/doring en stund før dette, men da var han ikke særlig interessert. Tror ofte at barna trenger at man er litt konsekvente, og ikke må tenke "har jeg eller har jeg ikke bleie nå". Klistremerker som motivasjon var også veldig nyttig. Ville anbefalt deg å vente til sommeren jeg, mye enklere årstid å gjøre det på. Gutter er jo som regel litt tregere enn jentene på dette med bleieslutt..
2barns mor Skrevet 2. desember 2009 #11 Skrevet 2. desember 2009 Min gutt sluttet med bleie når han var 2 år og 4 måneder. Nå har han akkurat fylt 3 år, å vi bruker nattbleie enda. Men har planer om å slutte relativt raskt. Han vil ikke ha bleie på om kvelden, men er som regel våt om morgenen, så det blir vel en runde der. Gikk veldig fint å slutte på dagtid. Bæsjet en gang i trusa å det var nok ganske ille, for det skjedde aldri igjen!! Ingen uhell i barnehagen heller, så dette gikk over all forventning. Med storesøstra var det også likt, hun sluttet når hun var 2 år og 3 måneder.
twoboys & a girl Skrevet 2. desember 2009 #12 Skrevet 2. desember 2009 Min blir to år om 28 dager, å han har ekstra doring han sitter på i blandt og en potte (men den skal han bare ha på hodet). Liker å sitte på do, men skal bare hive dopapir i doet. I forrige uke stelte jeg han for kvelden da han plutselig sprang bort til doet å tik doringen "tisse" sa han. Hadde ikke før satt han så tisset han faktisk. Men det har aldri skjedd før eller siden. Forventer å ha to bleiebarn når neste kommer i april. Får fortsette å øve, så kommer det vell etterhvert:o)
Lisa,Vegard&Tarjeis*mor Skrevet 2. desember 2009 #13 Skrevet 2. desember 2009 Jeg er veldig kritisk til tvang! Det hjelper ingenting i denne situasjonen. Han må bli klar selv. Gi han valget om å sitte på do hver eneste dag, men hvis han ikke vil, må han få slippe. Han sier i fra selv når han er klar. Når han vil sitte på do, må dere rose ham veldig, men ikke gi do-nektingen noe form for oppmerksomhet. Vegard var 2 år og 7-8 mnd da han ble tørr, men jeg hadde ikke stresset det selv om han ikke ble klar før han ble 3 år.
SpongeBob Skrevet 2. desember 2009 #14 Skrevet 2. desember 2009 Eldstemann sluttet da han var tre år og tre mnd, praktisk nok i januar! Da hadde vi prøvd vår/sommer med bleiefri, underbukser og motivasjon med belønning og bøker og alt, og det fungerte bare ikke. Så kom det plutselig at han mente han kunne prøve uten bleie, og da var han helt uhellfri på noen dager. Husker ikke når han sluttet med nattbleie, hadde to på den tiden;-) Med nummer to var jeg hard på at han måtte bæsje på do fra han var ca halvannet, fordi han holdt på å gi seg selv kjempeforstoppelse - med bleie klarte han å holde igjen til det var helt håpløst. Så hver gang jeg så at han måtte bæsje (holdt igjen, "stivnet" osv) var det rett på do med favorittbok og masse oppmuntring! Dermed ble det tissing også etterhvert, og han var bleiefri fra han var rundt to, to og et kvart. Da begynte han også å våkne om natten og måtte tisse, så jeg lurer av og til på om jeg har presset ham for mye, og at han er tørr før blæra egentlig er klar for det! Men jeg får i alle fall et bleiefritt år før nummer tre kommer til sommeren... Huff, dette ble langt - oppsummering: Det varierer fra unge til unge, se hva som kjennes riktig for deg og dine!
Bringebærmamma 160611 Skrevet 2. desember 2009 #15 Skrevet 2. desember 2009 Begge guttene mine sluttet sommeren da de var rundt 3 år. Eldsteamann var 2 år og 9 mnd. Yngestemann var 3 år og 1 mnd. Begge protesterte på å sitte på doen i starten, men ved å rose og si at han var kjempe flink ble det å sitte på doen etterhvert stats. I tillegg (så sant du bor slik til) er det supert å slutte med bleie på sommeren for da kan de tisse på gresset ute ;-)
SpongeBob Skrevet 2. desember 2009 #16 Skrevet 2. desember 2009 Og forresten, til HI, hvis han trives på potte så la ham sitte på den, før eller siden kommer det noe (særlig hvis du velger sittetid ut fra erfaring) - da er du halvveis i mål:) Om han leker at han tisser og bæsjer så kommer det jo til å skje før eller senere, og da kan det jo være at det blir en vane! Doen er stor og skummel for små gutter, den:(
Nr 3 er på vei ;) Skrevet 2. desember 2009 #17 Skrevet 2. desember 2009 Min gutt var 3 år og 3 mnd.. Var ikke klar før, men plutselig så ville han.. Sluttet med både dag- og nattbleie samtidig... Søsteren som nå er 2 år og 4 mnd, er veldig klar for å slutte, men har ikke helt kontroll enda.. Så avventer til over nyttår..
trine_og_mathias+knøtte Skrevet 2. desember 2009 #18 Skrevet 2. desember 2009 Mathias blei 3 i aug å slutta me bleia på dagtid rundt da. Nu for ca 3 uke sia slutta vi på natta, har hadd to uhell sia, å det blir nu sikkert fler, men vi e flink å har han på do før han skal legge seg å vess han vokne på natta e vi på do ! Vet ikke om han har vært så mye mer klar før .. men det va han sjøl som ville! han gikk på do selv om han hadde bleia på ..
ho81 Skrevet 2. desember 2009 #19 Skrevet 2. desember 2009 Guttungen sluttet med bleie (på dagtid) da han var 3 år og 5 mnd. Han var virkelig ikke klar før. Det gikk overraskende bra, og han hadde nesten ingen uhell på dagtid. Nattableia brukte vi i tre-fire mnd etter det. Han ville veldig gjerne slutte med den også med det samme, men jeg ble lei av å vaske sengetøy! Etter at han hadde vært tørr hver natt i 2 uker sluttet vi også med nattableie, og det har også gått strålende. Tror vi har hatt to uhell på nattan etter nattbleieslutt. Han er nå 4 år og 4mnd. Har ALDRI brukt tvang. Men når han først var klar, gikk han på do selv. Og jeg måtte ofte tvinge han av doen under treningen, rett og slett fordi han kunne bli sittende hele dagen om det hadde vært opp til han. Har aldri brukt belønning, syns det blir litt feil. De har jo ikke gjort noe galt de gangene de prøver å gå på do, men ingenting kommer... Det er nå bare min mening. Jeg begynte å oppmuntre til dobesøk (han hadde både potte og doring) fra han var litt over 2 år. Det var litt til og fra, hvor ivrig han var på å prøve. Først etter fyllte 3 år ble han interessert for alvor, og da gikk det egentlig av seg selv. Så mitt beste råd er vel egentlig å snakket en del om det. Minne barnet på at de kan prøve å gå på do flere ganger om dagen. Når de er modne skjer det relativt fort! Det som var kjempemotivasjon for gutten min, var å snakke om at "alle store gutter" tisser og bæsjer på do. . Brått en dag ville han også bli stor gutt, han var ferdig med å være baby!
Bea80 & Gullgutten Skrevet 2. desember 2009 #20 Skrevet 2. desember 2009 Min gutt blir 3 i januar og sluttet med bleie nå i oktober (etter at vi hadde vert 1 mnd i spania, gikk i lite klær og badet endel, lettere da), da var det ca 1 år siden han tisset på potte for første gang. Det var stas og prøve potte/do til å begynne med for 1 år siden (selv om ikke fikk noe særlig til) Men plutselig løsnet det av seg selv, du må ikke tvinge gutten din til å sitte på do, la det heller bli en lek og noe morsomt han gjør. Vil tro han ikke er klar enda, og 2 år og 2 mnd er jo ikke gammelt for å bruke bleie, du får smøre deg med tålmodighet og belage deg på 2 bleiebarn eller håpe at han er klar innen den tid.
fresh Skrevet 3. desember 2009 #21 Skrevet 3. desember 2009 min gutt sluttet da han var 2 år og 6mnd, da var han klar liksom. Det var i sommer, ganske greit, for han vil jo være naken når han bader i bassenget Men gutten din er nok ikke klar ennå, virker som han trenger litt mer tid. Hvis han viser interesse for å late som han tisser i potta, så kommer det nok snart Bare oppmuntre han mye, så kommer det etter hvert. Er ikke gøy å være redd for å sitte på doen, stakkars! Skjønner det kan vøære litt skummelt. Jeg kan anbefale deg å kjøpe en barnebok om pottetrening. Jeg har en sånn, handler om en gutt som begynner å bruke potte, han likte å lese den boka-kansje det hjelper? Men hvis ikke, hva med å vente til sommeren? er jo hærlig å slippe flere uhell nå om vinteren, det blir jo så kaldt. Jeg synes hvertfal det var supert å gjøre det om sommeren-men det er jo smak og behag Lykke til med pottetrening:)
Gossip Girl Skrevet 3. desember 2009 #22 Skrevet 3. desember 2009 Sønnen vår sluttet med bleie når han var 2,5 år. Ga han klistremerker: 1 når han tisset på do og 2 stk når han bæsjet. Når han hadde samlet 5 klistremerker så fikk han en premie. Premien kan være alt fra en DVD (begynn gjerne med store fine premier i begynnelsen og trapp ned etterhvert som han blir flinkere) til godteri. Lag en fargerik plakat som henger ved siden av do og la han få klistre på klistremerkene selv. Vi hadde også et dosete med morsomt motiv på slik at det skulle være morsommere og litt stas å sitte på dosetet (barnesete til doen altså). Når han var helt bleiefri fikk han er kjempe stor pakke som han hadde vært med å kjøpe selv. Den bestod av mange små Thomas toget tog + utstyr. Dette syntes han var veldig stas. Denne metoden krever en del av dere som foreldre. Husk å rose sønnen deres masse hver gang han går på do. Aldri glem å heng opp klistremerkene. SNAKK mye og ofte om premiene han vil få hvis han klarer å slutte med bleie. La gutten deres gå uten bleie og kjenne hvor ekkelt det er å tisse på seg. Kjøp mange fine truser til han. La han få bli med å velge truser selv og gi ham ros for hvor tøff han ser ut med truser i stedet for bleier. Fokuser på at bleier er kun for små babyer og ikke for store gutter som han. Håper denne metoden kan være til hjelp. Vet om flere andre som har klart å slutte med bleie ved denne metoden
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå