Bromelia Skrevet 2. desember 2009 #1 Skrevet 2. desember 2009 Vi har tidligere pleid å ha litt "alternativ" mat på julaften. Men i år spurte noen om vi ikke kunne ha ribbe til jul. Jeg svarte ja da... hvis du hjelper meg... snill som jeg er. Det jeg lurer på er: Er det sykt mye styr? Eller er det enkelt og greit? Har sett rema sin reklame for ribbe, og der ser det jo veldig greit ut da. Mitt spørsmål er: Blir det veldig mye styr? Med ribbe og surkål og alt det der? Vi må jo ha hjemmelaget surkål.
ღMaritpusenღ Skrevet 2. desember 2009 #2 Skrevet 2. desember 2009 Det er vel litt etter hva man gjør det til. Vi bruker ribbe på julaften. Da steker vi i tillegg pølser og kjøttkaker/medisterkaker i stekepanna sammen med ribba. Vi koker selvfølgelig potet til. Har både ribbefettet på bordet for de som ønsker det, og en saus for de som heller vil ha det. Ellers litt grønnsaker og surkål. Posesurkål (og evt rødkål) fungerer fint det og altså! Åååååh, kjente jeg begynte å gle meg nå! Ingen jul uten ribbe for min del!
maysa 1979 ter 3 okt Skrevet 2. desember 2009 #3 Skrevet 2. desember 2009 ribba steker seg jo selv og surkålen lager du på lille julaften så får du skikkelig god jule lukt i huset....visst du vil lage selv ...jeg bruker selv pose nå for det er bare meg som spiser det her i huset. bare husk og kryddre ribbe 1-2 dager føre (det glemt ejeg første gang hehe) vi pleier og ha pølse og medister kake og surkål, sylte agurk, tyttebær syltetøy og fløte saus. ha en flott desember dag
Fifrildi Skrevet 2. desember 2009 #4 Skrevet 2. desember 2009 Det er så lett! Ikke bry deg om å krydre flere dager i forveien som foreslått her. Ribba skjæres i svoren, gnis inn med smør og krydder, legges på en opp-ned tallerken (tips fra Ingrid Espelid), ha litt vann i bunnen av langpanna og stek i vei. Jeg har medisterpølser etc i langpanna etterhvert slik at de blir ferdige samtidig som ribba. Kan hende du vil ha folie over deler av steketiden. Finn en oppskrift og hold deg til den så går det nok bra. Første gangen jeg lagde ribbe fikk jeg til og med sprø svor, kanskje du har nybegynnerflaks også Lykke til! (hjemmelaget surkål kan jeg ikke hjelpe med, jeg har fra pose)
hvaskjerabaghera Skrevet 7. desember 2009 #5 Skrevet 7. desember 2009 oppskrifta på matprat.no er veldig bra..enkel og med supert resultat : ) laga d første gang sist helg og d ble suksess..bare følg oppskrifta ..lykke til og god jul : )
Chaiemae Skrevet 7. desember 2009 #6 Skrevet 7. desember 2009 På torsdag skal Eivind Helstrøm lage ribbe på tv. Kanskje du kan se hvordan han gjør det.
MillaCamilla Skrevet 7. desember 2009 #7 Skrevet 7. desember 2009 Følg rådet om en annen skrev om å krydre 1-2 dager i forveien, ribba får mye mer smak da:) Ellers så er det ikke så mye styr, den "gjør" seg selv i ovnen. Om svoren ikke blir sprø på første forsøk, kan du sette den rett under grillfunksjonen på ovnen noen minutter, men ikke forlat ribba da pga går veldig fort fra sprø til brent... Lykke til:)
Pirkeanonym Skrevet 7. desember 2009 #8 Skrevet 7. desember 2009 Det er kjempeenkelt å lage ribbe. Hvis du legger ribba opp ned med "svoren" i vann, på 250 grader i 20 minutter, så får du en fanstastisk sprø og god svor. Mmmm... Nå blir jeg sulten her.. Det er mange bra oppskrifter der ute. Lykke til og god jul:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå