Anonym bruker Skrevet 2. desember 2009 #1 Skrevet 2. desember 2009 Får ikke til mer. Etter jeg har lest i 2-3 timer så er hodet mitt så studd at jeg får ikke inn mer. Jeg er IKKE forberedet i det HELE tatt Men jeg vet ikke hva mer jeg kan gjøre. Jeg tar pauser hver time som jeg har blitt rådet til. Jeg må lese gjennom boka. For jeg må ha med meg eksemplene. Om jeg leser notater (stikkord) Så får jeg ikke kobla det til teorien. Jeg fikk beskjed om å ikke lese boka fordi det ble for mye, men om det er bare sånn jeg forstår innholdet så må jeg jo. Trenger virkelig noen støttende ord her nå Føler meg helt lost. Er skriftlig eksamen om et par dager.
Gjest Skrevet 2. desember 2009 #2 Skrevet 2. desember 2009 Usj, kjedelig. Kanskje du kan teame opp med noen og diskutere boka, da er det kanskje mer motiverende aa lese igjennom?
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2009 #3 Skrevet 2. desember 2009 Vær gla for alt du har fått lest! Hjernen har begrenset kapasitet for nytt stoff. Du skriver ikke hvilket fagfelt du leser om. Når jeg leste vitenskapsfilosofi til min eksamen trodde jeg at det skulle tippe over for meg, var så mye teorier som var "høytflyvende" så jeg begynte å fantasere meg bort, å lurte på om verden virkelig eksisterte:) Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2009 #4 Skrevet 2. desember 2009 Det er veldig lett stoff. Markedsføring og salg, men jeg har aldri vært skoleflink, så jeg klarer ikke helt å "lære" meg å lese effektivt. Jeg repeterer stoffet for meg selv flere ganger. Har ingen å lese med. Har tatt privatist samtidig som jeg har hatt nyfødt. Så det har jo vært litt krevende, men en utrolig stor motivasjon Jeg får dårlig samvittighet fordi jeg drømmer meg bort i andre tanker og skotter litt på nettet, men det er jo bedre enn ingenting. Så lenge jeg står så er jeg glad, men en god karakter hadde jo vært gøy Tusen takk for svar
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2009 #5 Skrevet 2. desember 2009 Jeg ville kanskje bedt om utredning for adhd. Høres ut som om du har kraftige konsentrasjonsvansker, og at dette er noe du har hatt problemer med så lenge du kan huske. Finnes gode medisiner som virkelig hjelper, slik at man ikke går rundt med konstant utmattet hjerne.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2009 #6 Skrevet 2. desember 2009 Hei 11.53 Jeg har vært utredet for ADHD. Jeg tok medisiner i halvannet år. Det første året gikk jeg kvalm og var i sombietilstand. Så begynte det å avta. Og hele effekten av medisinen begynte også å avta. Jeg ble veldig deprimert og det funket rett og slett ikke på meg. Jeg ble utredet på nytt og det ble konstantert at jeg ikke har ADHD, men mye mangel på skolegang. Derfor jeg rett og slett ikke har lært meg å studere riktig. Jeg har fått beskjed av veilederen min som jeg prater med en gang i uken og leverer inn oppgaver til, at jeg gjør det bedre enn de som er eldre enn meg og i tillegg har mer undervisning. Besvarelsene mine er ryddige og hun mener jeg har mye kobling til teorien. Jeg sa til han at jeg egentlig har ADHD. Og det nektet han å tro på. Hun syns jeg var den mest "samlede" eleven hun har hatt. Hun mener at det skorter heller på tiltro til meg selv. Men jeg føler meg aldri bra nok. Og ja, jeg har virkelig konsentrasjonsproblemer. Store vansker med å komme i gang, men da lurer jeg på hvordan de andre elevene er om jeg gjør det så mye bedre. HI
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2009 #7 Skrevet 2. desember 2009 Jeg har skrevet hun og han med vilje. For at innlegget ikke skal bli gjenkjent
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2009 #8 Skrevet 2. desember 2009 ok.. du skal få mine beste lesetips! 1. Prøv å begynne med å lese sammendrag, kontrollspørsmål e.l. fra hvert kapittel og ta utgangspunkt i det. Ha sammendraget i hodet når du leser kapittelet. Da kan det bli enklere å konsentrere seg fordi du har klarere mål for hva du skal lære mens du leser.. 2. Ta ti minutters pause hver halve time! Ikke sluntre unna dette punktet selv om du ikke føler behov for pause, eller du f.eks er i god flyt akkurat da du skal ta pause.. Ti minutters pause hvor du gjør noe helt annet, er uhyre viktig for hjernen. 3. Spis godt, gjerne en del sukker i disse dagene før eksamen
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2009 #9 Skrevet 2. desember 2009 Veilederen din mangler kunnskap om adhd:) Jeg har selv diagnosen, men er like fullt en "stjerneelev" som har fått toppkarakterer i alle fag, i alle år. Jeg har svært høy iq, god hukommelse, er godt sosialt fungerende, og har en veldig lite synlig diagnose. Diagnosen er like fullt reell, jeg har alvorlige konsentrasjonsproblemer, men har klart meg godt til nå grunnet gode evner i bånn. Jeg har aldri klart å sette meg ned med bøkene før få timer før eksamen. Inntil jeg fikk medisiner. Du beskriver plagsomme bivirkninger som ikke ville gi seg, og da er det klart at du ikke burde fortsette på dem. Men har du forsøkt forskjellige typer adhd-medisin? Ritalin og concerta er jo vanligst, men man kan også prøve andre medisiner med andre virkestoffer, som strattera, eller amfetamin. Siden amfetamin kan ligne mye på ritalin/concerta er det kanskje sannsynlig at strattera ville være bedre for deg, siden du ble såpass dårlig på ritalin (går ut fra at det var medisinen du gikk på, siden man vanligvis starter med den).
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2009 #10 Skrevet 2. desember 2009 Setter veldig pris på svarene deres Konstruktive og gode Jeg gikk på Concerta. Jeg burde kanskje begynt på ny type medisin ja, men jeg blir dårlig av tanken på kjemikalier i kroppen faktisk. Veilederen min har nok ikke så peiling på ADHD nei Siste annie: Det kan jo også ha mye med kosten min. Jeg spiser lite karbohydrater pga trening. Så om jeg spiser mer så vil det sikkert hjelpe. Supre tips Jeg skal virkelig ta de til meg HI
Dunder Skrevet 2. desember 2009 #11 Skrevet 2. desember 2009 Nå er ikke nødvendigvis 2-3 timer så lite, dersom de timene er effektive. Jeg har alltid hatt sotre problemer med å sitte lenge av gangen med en ting. Jeg er av den typen som bruker max. 3 timer på eksamen, for da er jeg helt utslitt. På en lesesal har jeg oppholdt meg 2 timer på det lengste. Likevel har jeg mastergrad, og aldri slitt skolefaglig. Noe av dette kommer sikkert av ren flaks (vi har alle ulike læreforutsetninger), men jeg tror også at jeg leser mer effektivt. Når jeg leser/jobber med stoffet er jeg 100% konsentrert, og bruker gjerne lang tid på en liten del, for å skjønne det skikkkelig. Dersom du tenker at "det viktigste er at jeg i løpet av denn økta skal lære noe, jeg skal VIRKELIG forstå det", og ikke at du skal rekke et bestemt antall sider, så tror jeg mye er vunnet. Tenk kvalitet, ikke kvantitet. Om du ikke rekker alt, så kan du i allefall kunne skikkelig deler av pensum.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2009 #12 Skrevet 2. desember 2009 Jeg føler at etterhvert som jeg har øvd meg på studieteknikk så har jeg fokusert på det jeg ikke forstår. Altså. Nå sliter jeg litt med sammenhengen mellom intern, ekstern og interaktiv markedsføring. Så jeg tar et skippertak der. Og gir meg ikke før jeg har gitt en ordentlig besvarelse. Har faktisk krampe i armen. Jeg leste gjennom boka igjen og ble ferdig for et par timer siden. Jeg har fått manga AHA opplevelser. Altså ting som har gått meg hus forbi før, men jeg har også fullammet under studiene og vært litt i ammetåka, men jeg har kommet meg gjennom det. Har også prøvd å lese høyt og forklare samboeren hva ting betyr som om han skulle ha falt ned fra månen. Lært at om jeg ikke kan forklare faguttrykk på en forståelig måte så kan jeg det nok ikke selv heller. Så jeg har prøvd meg mye på det da. HI
First Edition Skrevet 2. desember 2009 #13 Skrevet 2. desember 2009 Finnes det ingen eksamensoppgaver fra tidligere år du kan se gjennom, bare for å få en idè om hva og hvordan det spørres om ting? Kanskje finner du ut at du ikke nødvendigvis trenger å kunne hver minste lille detalj. Synes du er tøff som tar eksamen men en nyfødt hjemme jeg, selv var jeg så "bortreist" mens jeg ammet at folk knapt fikk kontakt med meg.
Ugl@ Skrevet 2. desember 2009 #14 Skrevet 2. desember 2009 Finn heller oppgave sett fra tidligere eksamener, sitt å bla i bøkene etter svarene og på den måten får du inn pensumet på en bedre måte på den korte tiden. Les også igjennom notater og annet utdelt materiale du måtte ha, man får med seg mye av det viktigste på den måten.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2009 #15 Skrevet 2. desember 2009 Jeg har fått 2 eksamenseksempler, men det er kun rett mot forbrukere. Jeg føler at det kan komme en oppgave rett mot f.eks bedrift og institusjonsmarkedet. Jeg aner ikke hvordan jeg skal distribuere og markedsføre en vare til et mellomledd. Tenker at om jeg får en oppgave hvor de spørr om: Jeg er en ansatt hos en produsent, som vil markedsføre og selge sitt produkt til et mellomledd (grossist e.l) Hvordan skal jeg markedsføre og "selge" dette produktet. Og hvilke distribusjonsledd skal jeg velge. Og om det er vertikalt eller horrisontalt. Jeg har faguttykkene inne, men jeg må lære meg å putte alt i bokser. ( Må bare repetere for meg selv nå)
Gleder_oss m. komplett familie Skrevet 2. desember 2009 #16 Skrevet 2. desember 2009 12.13. Supert lesetips :-) Ikke meningen å blande meg inn i tråden til HI, men sliter selv med konsentrasjonen (eller dagdrømming..). Ha en fin kveld :-)
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2009 #17 Skrevet 2. desember 2009 15.21 "Godt" det er flere av oss hehe Greit å kunne få tips
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2009 #18 Skrevet 2. desember 2009 Som Tommy sier til Tiger'n: Det eneste som virkelig inspirerer til eksamenslesing er siste-liten-panikken. Jeg syns du er ganske flink hvis du leser to-tre timer hver eneste dag. Klarer du legge inn en halv time til senere på dagen? Da jobber du godt. Jeg har alltid slitt med å lese javnt og trutt. Har alltid hatt total panikk og angst mens jeg jobbet med stoffet. Men det har jo gått bra likevel må jeg få understreke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå