winneboo Skrevet 2. desember 2009 #1 Skrevet 2. desember 2009 Jeg er en valp på snart 5 mnd som begynner virkelig å prøve ut grensene. På hundekurset viste de meg hvordan jeg skulle "ta" henne når hun begynte med biting, hopping osv. Jeg skulle da få henne ned i sittestilling og holde tak i båndet\nakkeskinnet hennes å si nei til hun roet seg. Mens jeg da gjør dette prøver hun seff å bite meg og komme seg løs, men hun roer seg etter alt fra 10 sek til 1 minutt. Jeg har fått et annent råd fra en annen hundetrener og det er at jeg skal overse hunden når den gjør sånn. Kun si nei og avslutte det fortest mulig. Eventuelt holde båndet slik at hun ikke får tak i bena mine. Jeg syns det er fryktelig vanskelig. Mener dere at noen av disse rådene skal fungere i lengden, eller har dere noen andre råd? Blir litt forvirret når folk mener forskjellig. Har forstått det slik at hun er over det minste valpestadiet og på vei inn i unghund alderen og her er det veldig viktig å få henne til å forstå at jeg er sjefen og at slik oppførsel ikke er akseptabelt. Samtidig er hun jo veldig ung så slik må man kanskje regne med?? Men ikke godta da, men vil jo lære henne på den mest effektive måte, uten at jeg skaper en frykt hos henne. Vil ikke at hun skal være redd for meg, men respektere meg fordi jeg er lederen hennes. Og da er jo spørsmålet hvor "hardt" jeg skal ta henne. Noen råd?
winneboo Skrevet 2. desember 2009 Forfatter #2 Skrevet 2. desember 2009 HAHA jeg er jo selvfølgelig ikke en valp på 5 mnd... Jeg HAR en valp skulle det stå....innlegget ble jo veldig ironisk nå..haha
Trollmor m/ trolljente Skrevet 2. desember 2009 #3 Skrevet 2. desember 2009 Ikke lær henne at man kan tukte andre fysisk, jeg tror at det er en dårlig idé i det lengre løp, dårlig ide også med tanke på at du har ett barn som kan tro at han kan gjøre det samme mot hunden. Hør på den andre hundetreneren med å si nei + overse. Hvis du vet at det er enkelte situasjoner hun reagerer på, så kan du ta henne ut av situasjonen før noe skjer. Vær konsekvent med ALT, alt fra å måtte sitte før hun kommer seg ut, la deg gå først gjennom dører, sitte til du lar henne få maten sin, helst ligge på sin egen plass mens familien spiser middag, alt dette vil sette henne nederst på rangstigen. Jeg vil anbefale deg klikkertrening, tror det er mye info ang det på internett + bøker på biblioteket. Gjerne gjør henne litt sliten med et par leker gjennom dagen, f.eks: gjemme godbiter/favoritt leken rundt omkring i huset, kjøpe en leke som f.eks en boks hvor hun må virkelig tenke for å få dem ut (husk at DU bestemmer når leken starter + slutter) Noen år siden sist jeg holdt på med hunder, men dette sitter fast inni hodet mitt Lykke til!
trolla <3 <3 Skrevet 2. desember 2009 #4 Skrevet 2. desember 2009 Jeg forstår ikke hvorfor man lærer på valpekurs å "TA" hunden for det den gjør galt... Kan man ikke heller fokusere på å forsterke og belønne ønsket adferd? Jeg støtter den over her som anbefaler klikkertrening. Lær heller inn ordet "nei" som en kommando på at hunden skal slutte med det den holder på med akkurat nå, også heller få belønning hver gang den lystrer. Det krever kun noen korte treningsøkter, og når hunden har lært det, er det like mye "pes" å belønne den som å straffe den, men myye koseligere. I tillegg kan du bruke kommandoen på alle andre ting hunden din måtte finne på av ulovligheter... Synes det høres ut som du er en fornuftig hundeeier som har satt spørsmålstegn ved dette. Kan anbefale å gå inn på canis.no. Der kan du lese mye om læring v hjelp av positive forsterkere. Lykke til
winneboo Skrevet 2. desember 2009 Forfatter #5 Skrevet 2. desember 2009 Takk for gode råd. problemet er som regel ikke hjemme. Da oppfører hun seg. Og vi gjør alt det du skriver.Problemet er når vi går tur. Hvor lenge skal jeg overse at hunden biter meg? 100m? 500m? hehe.. hun henger i buksebenet mitt ned gata, føler liksom at jeg bør stoppe henne. Sier jeg nei så slipper hun i 1 sekund og så biter hun igjen. Klikkertrening holder vi faktisk på med og det funker fint. Blir bare så lei............og ikke minst forvirra..hehe
Tjohoppsannhei Skrevet 2. desember 2009 #6 Skrevet 2. desember 2009 Hihi, du kan jo ikke godt overse at dyret biter deg... Du må nok heller hindre henne i å gjøre det til å begynne med. Holde henne i båndet ut fra deg som den andre treneren foreslo, slik at hun ikke får til å bite deg i benet. Og gjenta det hvis hun begynner. Løsne grepet hennes og så holde henne ut fra deg mens dere går videre et stykke. La henne gå helt inntill deg igjen i det øyeblikk hun slutter å prøve å få tak i bena dine, kan gjerne klikke for det også, at hun roer seg. Høres ut som hun er litt gira/stressa når hun er ute og går, og prøver å få utløp for det ved å henge i buksebeinet ditt, for det er såå moro... Hvis hun etterhvert lærer at hun blir fjernet og holdt unna hver gang hun prøver, så finner hun etterhvert ut at det ikke er noen vits i. Og så er det jo morsommere å bli belønnet for å gå rolig :-)
winneboo Skrevet 2. desember 2009 Forfatter #7 Skrevet 2. desember 2009 Oki har prøvd det litt men får nesten senebetennelse av å holde henne unna meg...hehe...stemmer at hun kan være litt gira ja.. det jeg har observert er at hun biter mest hvis hun er gira(akkurat sett andre hunder, fugler osv), må bæsje eller er sliten. Hmm må snakke med de på hundekurset idag da. For de "tar" henne når vi er der, når hun ikke hører på meg. Men noen ganger er det kaos da, jeg drasser med meg både ungen, bæreposer og bager, ber nesen om å bli bitt. Er litt lettere når det kun er bikkja og meg. Hun biter jo ganske hardt også så jeg har jo fått ødelagt så utrolig mange bukser
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå