Anonym bruker Skrevet 2. desember 2009 #1 Skrevet 2. desember 2009 jenta mi på 8år er skoleflink, æreskjær, søt og hjelpsom. Men etter 2 år på skolen savner hun fortsatt en GOD venninne. Som mamma prøver jeg å bidra med å invitere ulike jenter hjem til henne, og de kommer da på besøk.. Alt er vel og bra og de koser seg i timesvis. Etter et slikt besøk øyner jeg håp om at ENDELIIG en mulighet for min datter å finne seg en god venninne... men hva skjer? På skolen er alt som før: dvs ingen er direkte slemme, men jentene har andre venninner og ekskludere jenta mi. I utetiden er hun alltid alene... Det er også MEGET sjelden at hun inviteres hjem til andre- i så fall er det fordi vi foreldre planlegger det. Jeg spør henne med jevne mellomrom om hvordan hun har det. Hun er beskyttende mot meg, og sier "det går greit". "Det går bra å være alene." "Mamma, ikke spør om dette" "Mamma, jeg vil ikke svare" Ingen svar tyder på at hun faktisk har det BRA. Alle trenger en god venn. Vi har også aktivitet med 1 jente i klassen 1 gang pr uke, og kjører sammen av og til. Uten at det hjelper særlig.... i utetiden på skole/SFO er hun alene (og sikker ensom) hver dag.... Det gjør meg så vondt. Jeg vet ikke hvordan jeg skal hjelpe min datter.... (jeg la inn tråden her, fordi tråden til "mobbing" er så lite i bruk)
Kjøttpølsa Skrevet 2. desember 2009 #2 Skrevet 2. desember 2009 Det er ikke lett å være mamma. Vi kan desverre ikke tvinge andre barn til å omgåes våre, men det du kan gjøre er å ta det opp med lærer så de kan kartlegge litt rundt dette og evt lage lekegrupper på skolen osv. Lærer kan bidra en del også i slike situasjoner:-,)
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2009 #3 Skrevet 2. desember 2009 Hva gjør skolen og SFO? Ukesvenner er noe som av og til kan fungere. Da har en lister hvor det ruleres ukevis hvem som skal være med hvem. Og da blir ikke det ene barnet "vist frem" som den med vansker, og alle har noen å være med. Det kan også være med på å bryte opp litt klikkdannelse. Det er viktig at skolen gjør noe aktivt. Og du som forelder må være presseren på skolen, så noe blir gjort. Ring og ha tett dialog med kontaktlæreren, og spør hva som blir gjort. Jeg har selv ei jente på samme alder, som sliter litt sosialt. Det har bedret seg litt i år, men hun har gått mye alene og har ikke likt friminuttene og frileksituasjonene. Hun har søkt mot de voksne/vakter i friminuttene. Det er jo ikke vanlig at ungene liker timene på skolen bedre enn friminuttene..... Skolen har vært flink å ta tak i det etterhvert. Og da på generelt grunnlag, slik at ingen har forstått at ting blir tatt opp og gjort pga mi jente. Men hun har ingen fast venninne. Det er jo på en måte mobbing, men er nok ikke helt bevisst fra de andre. Det er vondt for barnet det gjelder, og det er derfor en må gjøre noe.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2009 #4 Skrevet 2. desember 2009 Hei og TUSEN takk for svar! Jeg har nevnt det på foreldremøte, og kontaktlærer er klar over det. Men hverken hun eller jeg har hatt noen gode ideer utover å avtale treff på ettermiddager...(som jeg stadig prøver...) Men jeg vil TAKKE VELDIG MASSE for iden om vennskapsuker! Jeg synes ideen er genial. Jeg vil foreslå det umiddelbart, og krysser fingrene for at det virker (og at de vil prøve det) Får håpe det vil gi ring effekt på SFO-tiden også (hun er mest alene der også...)
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2009 #5 Skrevet 2. desember 2009 Du kan be SFO ha litt mer organiserte aktiviteter:) At der er poster hvor en kan gjøre noe sammen med andre. Små grupper styrt litt av voksne. Ha en liste over hva di jente liker å gjøre på, og når de voksne på SFO ser hun har litt problemer/går alene, så kan de dra henne inn i en aktivitet de vet hun liker:) Dette med litt organiserte aktiviteter går også an å ha i friminuttene. Jeg syns det er dårlig av skolen å ikke ha tiltak i slike tilfeller hvor barn sliter litt sosialt. Dette burde de ha i bøtter og spann, klart på forhånd. Hilsen meg over deg her:)
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2009 #6 Skrevet 2. desember 2009 Jeg har en sønn på10 som har aspergers syndrom, som kjennetegnes blant annet med å være sosialt klossete. Han har (takk og pris) en veldig god venn, som han har kjent siden han var tre år, og som godtar han akkurat som han er. Men han går ikke i klassen hans, dessverre. Dermed går vår pode veldig mye alene i friminuttene. Nå er det også blitt verre, ettersom det ikke lenger er sånn at alle guttene i klassen blir bedt i guttebursdager - dermed blir vår gutt bedt i ingen bursdager. Det er fryktelig sårt for han (og et mammahjerte). MEN: Skolen har vært flink. I klasserommet er det en liste over populære aktiviteter, og hvert friminutt velger deltar flere av ungene på en eller flere av disse. Da er det en voksen i nærheten. Dette hjelper poden vår enormt, da han liker veldig godt "leker med regler" (altså ikke "fri lek"). Han leker da sammen med de andre, selv om han ikke er "bestevenn" med noen av dem. Er det noen fritidsaktiviteter datteren din er med på/kan melde seg på? Gjerne noe noen av hennes klassevenninner er med på? Da vil de ha en annen ting felles, i tillegg til skolen, og det er kanskje lettere å knytte bånd?
Gjest Skrevet 2. desember 2009 #7 Skrevet 2. desember 2009 Uff, så leit. Men jeg synes ikke skolen gjør nok for å hjelpe datteren din. Det finnes mange modeller og prosjekter som skolene kan bruke i anti-mobbearbeid. Det å bli ekskludert er faktisk mobbing, og det må tas på alvor. En annen ting er at jeg kanskje synes du forkuserer for mye på besteveninne-konseptet. Det beste i et jentemiljø vil være at man unngår denne pardannelsen som mange jenter dessverre har, og jobber for at alle skal være venner.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2009 #8 Skrevet 2. desember 2009 På skolen til datteren vår bruker de èn skoletime hver uke til å jobbe med skole- og klassemiljø. Av og til er det hele klassen, av og til er det bare en gruppe. Det var f.eks. en stund et problem med en ganske dominerende jentegjeng og hvordan de behandlet hverandre. Det ble jobbet med dem gruppevis for å løse opp i problemet, og det funket veldig bra. Det blir også jobbet aktivt med å påvirke elevene til å ta ansvar i friminuttene. Spørsmål som blir gjentatt er "lar du alle få være med i leken?" eller "spør du om andre vil være med i leken?" Dette er også noe det blir snakket om på utviklingssamtaler. Jeg synes dette også er skolens ansvar. Det er lærerene som skal passe på at alle har det bra i friminuttene og jeg synes at de i ditt tilfelle burde være mye mer offansive og flinke. Det er tross alt barn i småskolen det er snakk om og skal de påvirkes, så er dette det riktige tidspunktet. Snart er det for sent. Synes også det er veldig bra at du er så aktiv når det kommer til å invitere andre jenter hjem. Ikke stopp med det, det hjelper. By the way.. Er det noen spesielle hobbyer de andre jentene har? Eller interesser? Jeg vet av erfaring at man ofte kan finne plassen sin i en gruppe dersom man har sammenfallende interesser, kan nevne Nintendo DS (de spiller jo sammen) eller slike figurgreier som Littlest Pet Shop. Dette er ihvertfall veldig populært her, og jentene møtes ofte etter skolen for å leke med disse figurene eller spille sammen. Ønsker deg lykke til med å løse opp i dette!! Ikke gi opp!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå