Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos legen i går, og ba henne kjenne etter om jeg er moden (hva nå det egentlig måtte bety..). Hun sa at livmorhalsen var borte (??) og avflatet, men at jeg ikke hadde åpning...

Vil det si at livmorhalsen først blir borte/avflates FØR livmoren åpner seg? hva med de som går meg åpning i flere uker MED limorhalsen intakt?? Skjønner lite av den anatomien må jeg innrømme...hehe.. Har hatt et par netter med litt vonde kynnere/mensmurringer og en del stikking i skjeden i det siste, kan være det har vært modningsgreier... Herregud nå føler jeg med dum her..noen som kan forklare meg litt bedre??? hehe....

Har termin i dag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Livmorhalsen er ca rundt 3-4 cm under en graviditet. Jeg får min sjekket ved hver kontroll pga tvillinggraviditet. Er i min 29 uke i dag, og den er nå litt over 3cm tror jeg...Blir livmorhalsen veldig kort før man er klar til å føde, skal man holde seg i ro for å prøve å unngå at den blir kortere slik at man ikke føder for tidlig.

Når man nærmer seg termin blir den kortere og kortere, og tilslutt helt flat. Har ikke hørt at man kan ha åpning med lang livmorhals, trodde livmorhalsen først avflates for deretter at man kan starte å åpne seg...men ingen ekspert jeg...

Men du er nok helt i rute du:) håper mensmurringene tar seg opp og er et tegn på at du begynner å bli klar:) Lykke til:)

Skrevet

Takk for svar Bianchi. Føler meg litt klokere nå :)

Skrevet

En kan ha åpning selv om ikke livmorhalsen er avflatet. Går også jevnlig til kontroll pga. prematur fødsel med hun minste for 2 år siden. Som hun over sier, så er normal lengde på livmorhalsen ca. 4 cm.

Legene vil helst at livmorhalsen skal være over 3,2 cm. når du går gravid. Er den under dette er den da forkortet og du kan også ha begynt å få åpning, men ikke alle får det. Om livmorhalsen er forkortet kan legen sjekke om du har/får åpning bla. når du hoster. De vil nødig sjekke med hendene veldig tidlig for ikke å trigge til åpning og fødsel. Livmorhalsen kan også være avflatet uten at du har fått åpning enda, men da er det rett før det blir en åpning iallefall. Du kan jo også sjekke dette selv, om du klarer, ved å føre en finger inn i sjeden som når du bruker tampong/ob og kjenne etter øverst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...