Gå til innhold

Hvorfor har samværsforelder "retten" til å skjemme bort??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine to gutter (4år og snart 6år) er hos pappan sin annenhver helg og hver eneste gang de er der så får de noe nytt. Er 1,5år siden vi flyttet fra hverandre, men pappan har bare hatt fast samvær siden i august. Og siden da har de fått:

- nesten all star wars lego som er å oppdrive

- 3 playstation3 spill

- masse små leker (f.eks biler, bakugan, gormiti osv)

- 5 dvd`er

Med andre ord leker osv for flere tusen kroner bare på noen månder. Jeg har forsøkt å snakke med han om dette fordi at spesielt det med at han kjøper alt av filmer til de gjør meg trist. Siden han kjøper alle de har lyst på så er det jo ingen igjen til oss å kjøpe, og jeg er ekstremt glad i å se film med ungene. Har foreslått at vi kan kjøpe noen hver og det synes han er en god ide, men så kjøper han nye filmer å sier han glemte at vi var enige om å dele på.

Synes også at det er en uting at så små barn får nesten alt de peker på når de er hos pappa, de blir kravstore og ufyselige når de kommer til oss igjen desverre. Er ikke noe morsomt å ha de med på noen ting fordi at de forventer å få få få få hele tiden.

Her har de den reglen at de ikke får ting hele tiden. Nå før jul er det total stopp i hele november og desember, for da blir julen mer magisk i mine øyne. Faren var helt enig i denne "reglen" når vi snakket om det i oktober, men de får jo noe nytt når de er der uansett..

Flere som har det sånn? Hva kan jeg gjøre for ikke bli den slemme som alltid sier nei?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beklager, du må dessverre leve med det når han sier noe til deg og gjør noe annet etterpå... Jeg vet veldig godt hvordan det er, har samme problem med eldste datteren min. Ho er en (unnskyld meg) ufordragelig drittunge når ho kommer tilbake etter en uke, pga totalt mangel på regler og grenser under samvær. Da skal faren kompensere for at han ikke ser henne oftere. Det er utrolig slitsomt, siden vi prøver å forklare alle barna her, både min og våre felles, at man ikke kan kjøpe alt man har lyst på. Jeg er redd for hennes forbruk senere, og redd for hvor det kan føre henne som voksen, dersom ho ikke lærer å forvalte penger nå i barn- og ungdommen. Mennesker som oppfører seg slik gjør barna en gedigen bjørnetjeneste.

Og hva skal de ønske seg til jul da? De har jo allerede alt...

Skrevet

Glemte å skrive i hovedinnlegget at han sa på mandag at han ikke kommer til å gi de julegaver fordi at det har han ikke råd til!

Så i fra han trenger de jo ikke å ønske seg noe til jul.

Jeg er også redd for hva slags forhold de får til penger, da jeg vet hva slags forhold faren har. Men jeg håper at vi kan veie opp for det han gjør. Og at de som voksne ser at det er vi som har gjort at de har et sunt forhold til ting. Får bare ta 15 tøffe år med å si nei først =P

Skrevet

Tror det er en måte de prøver å kompansere for at de har barne så lite jeg.... Har et tidligere vennepar hvor de har 50/50 samvær. Dattera får nesten alt hun vil ha av faren. Tar henne med på flere dyre turer i året, går ut å spiser, kjøper dyre klær o.l. Moren har ikke råd til dette og hun er iflg datteren slem og gjerrig. Hun prøver å forklare at hun ikke har råd, men dette skjønner ikke jenta. Mora blir her den store stygge ulven.

Synes det er kjipt av BF hos deg at han ikke har råd til å kjøpe julegaver da. Da burde han prioritere annerledes og kjøpe mindre ellers i året. Er jo et "must" for barna å få julegaver. Julegaver fra foreldrene er ofte den gjeveste gaven å åpne for barna.

Skrevet

"Heldigvis" er barnefar her den gjerrigste og grådigste personen jeg vet om, så vi har ikke det problemet. Her er det jeg som har muligheten til å kjøpe mye, når jeg føler han har fortjent noe ekstra. Barnefar tror jeg får vondt i hjertet bare han må kjøpe en smokk.

Du får prøve å forklare barna dine at du ikke alltid kan kjøpe så masse, men at kjærlighet det kan de få uendelig med for kjærlighet er det ingen pris på, men har dertil mye større verdi for det :)

Skrevet

Det er nok en kompensasjon for all tiden de ikke får sammen med barnet.

Jeg tror mange konflikter om slikt kunne vært mindre dersom foreldre som går fra hverandre hadde fått redskaper og kurs i å være foreldre etter bruddet. Selv om man ikke elsker exen liksom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...