Gå til innhold

er de normalt at baby på 4 mnd overnatter borte!?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

min svigerfamilie synest jeg er rar, som ikke lar de ha sønnen min over natten. han blir 5 mnd neste uke..

jeg har null behov for hverken ovrnatting eller pass..

vi fikk barn for å ta vare på han, ikke levere han til andre..

unner alle som vil ha pass til å ha de

men når jeg ikke føler for de. føler jeg de er unødvendig å mase å presse på..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

min første overnattet faktisk ikke borte før han var over 3 år i allefall. Husker ikke helt. Og mini nå er 11 mnd og har jeg ikke planlagt noen overnattingsbesøk på ennå lenge. Jeg har ikke behov for det, og kjent med guttene kan de bli på dagtid.

Skrevet

Lille på 17 mnd har ikke overnattet borte enda. Synes hun er for lita, og hun er såpass tung å få til å sove natta igjennom at vi ikke vil risikere å ødelegge gode vaner med mindre vi absolutt må.

Skrevet

takk jeg er så enig :)

men de klager for vi ikke kommer til de med han så de kan være med han, mine søsken kommer på døren hos oss for å være med nevøen sin..

1 gang mamma var jeg 22 mnd hun skulle føde min søster.

svogers er like gammel som mamma og pappa så de mener siden de har tvillinger på 7 er de mer en kyndig nok til å ha han over natten.

er ikke de de handler om kyndig eller ikke..

er unødvendig, de er bare baby en liten stund.

om 4 mnd er han i bhg, da har jeg bare noen timer med han om dagen før han skal sove..

så denne tiden trenger jeg, så jeg får nyte baby tiden mens han ennå trenger meg

å viser han er glad i meg, snart trenger han meg ikke så mye så denne lille tiden føler jeg jeg kan få ha...

Skrevet

min sønn får jo ennå natt pupp og sover ikke sammenhengene mer enn noen timer hær og der..

Skrevet

Ikke godt å si hva som er normalt, men er jo ikke unormalt at barn overnatter borte. Mine har vel vært ca 2 mnd når de sov borte første gangen.

Men dette må jo enkelte se hva som passer for seg. Barnet må jo være trygt, spise bra og sove godt mener nå jeg.

Begge mine var flaskebarn på den tiden, og sov godt. Så jeg så ikke på det som noe "feil" at de sov borte.

Skrevet

Leah sov borte første gang da hun var 4 mnd og har sovet borte tre ganger til etter det (er 16 mnd nå).

Hun sov natta gjennom (13 timer i strekk) fra hun var 4 dager gammel, så mesteparten av tiden hun var borte sov hun jo :o)

For oss har det passet helt brillefint å kunne låne henne bort av og til, men jeg har full forståelse for de som ikke vil (jeg stod ganske tidlig og hamra på døra til moren min som passet henne første gangen hun sov der ;o).

Gjest Sauen har julekuler på
Skrevet

Jenta mi overnattet borte her en natt i forrige uke fordi jeg skulle ha eksamen dagen etter klokka 08:30 og mannen skulle på jobb klokka 6. Så da måtte jeg først tatt 2 busser opp til svigers og så 2 busser derfra til eksamenslokalene - med to unger, hehe.... Leverte henne ved leggetid, men syns ikke det var noe kjekt egentlig... Gikk helt fint da...

Gjest Sauen har julekuler på
Skrevet

hun er 6 mnd forresten...

Skrevet

de er vel bare ivrige besteforeldre da? alt folk skal klage på her inne..helt utrolig altså. hadde de ikke villet passe han, så hadde det vært ille også. umulig å gjøre til lags en perfekt dib mamma.

og du, en annen ting: jeg fikk heller ikke barn for å levere de til andre som du så fint sier. skjønner virkelig ikke problemet med å la barnet sove hos besteforeldrene sine.

Skrevet

Så lenge barnet fortsatt får nattpupp så er det vel bare å si det? De må da skjønne at det ikke kan sove borte da (ser bort fra evt. flasking her).

Skrevet

mamma27☆ ☆ ringer julen inn:

Dette kommer vel igrunn litt an på besteforeldrene også, og ikke bare foreldrene? Tror nok ikke det er bare foreldrene som er vanskelige i alle tilfellene. Noen ganger er det grunner til at ting er som de er, og da kan man ikke legge all skyld på foreldrene med tanke på manglende overnattingsbesøk:-)

Skrevet

vi hadde barnevakt første gang da han var 7 uker vi! Da var vi invitert en en 30 årsdag.. det skal sies at vi sov hos svigers vi også, så vi var jo på rommet ved siden av om det var noe. Og jeg stod opp tidlig om morgenen for jeg lurte sånn på hvordan det hadde gått :) lillemann hadde hatt det helt topp, men svigermor hadde sovet lite siden hun sjekka han hele tiden;)

Jeg er superglad for at svigers og stiller opp og har såå lyst å passe han innimellom (de spør gjerne om vi trenger pass, fordi de vil ha lillemann). herlig :)

vår lillemann er 4,5 mnd nå. og får flaske, så nattamming er jo ikke et tema hos oss.

Personlig synes jeg at man må få bestemme selv om man vil ta i mot barnepass eller ei, men de mener det sikkert godt når de spør :)

Skrevet

Neste fredag skal vi ha barnevakt for 4 åringen og snuppa på 2 1/2 mnd. Da skal vi på julebord. Og jeg gleder meg til voksen kvalitetstid med mannen min. Da skal vi være skikkelig kjærester i noen timer. Samtidig vet jeg at jentene mine har det veldig bra hos mor og far.

Skrevet

Hos oss har det ikke vært normalt at barna har sovet borte når de har vært så små, men hos andre er det sikkert helt vanlig.

Tror du bare må kjenne på det selv, kjenne når du er klar. Først da er det riktig tidspunkt, for deg:-)

Skrevet

Nei, det er ikke normalt, men ikke direkte unormalt heller.

Våre har overnattet fra de var 5 mnd, men de har begge fått flaske så mating har ikke vært noe problem.

Synes dog du har en litt underlig formulering ... "vi fikk barn for å ta vare på han, ikke levere han til andre".

Slik er det vel for de fleste, men jeg tror man fremdeles tar godt vare på sine barn selv om man lar besteforeldrene delta og ha barnebarna på besøk/overnatting av og til.

Det er stort å bli besteforeldre også, så jeg kan godt forstå at de har lyst til å ha barnebarna på overnatting og kunne kose og dulle dem bort litt, og føle at de får ha ansvaret for dem uten foreldrende hengende over skulderen.

Skrevet

finnes ikke noe normalt og unormal når det kommer til slike ting. Folk må gjøre som de vil. Jeg og samboeren min har fått masse ros av alle familie og venner fordi vi er flinke til å la folk slippe til og delta. Vi har hatt en del barnevakt helt fra starten av på grunn av studier, og et resultate av det er at lillejenta er kjempetrygg på sine 2 tanter og to sett med besteforeldre og noen nærme venner. Vi trives med den løsningen, men vet at mange ikke gjør det.

Det viktigste er at dere som foreldre gjør det som dere har lyst til. Ingen skal bli presset den ene eller den andre veien. Men å bruke som et argument til svigermor at det er unromal blir feil. Si heller at det er sånn du føler deg, og at det må hun leve med. Men da kan du igjen ikke bli sint hvis de slutter å spørre... Jeg mener da at man ikke kan komme når ungen er 4 og kreve pass;)

Skrevet

Det er lurt å la barnet bli trygg hos andre, og ikke utsette overnatting til de blir for gamle. 4 mnd. er for tidlig for min del, men jeg ser ikke helt den store forskjellen på overnatting borte og barnevakt over flere timer når de er så små. Jeg har heller ikke behov for barnevakt eller alenetid når barna er så små. Nå har jeg ei dame som kommer hit og triller tvillingene en tur slik jeg får springe opp fløien, og det er deilig!!!

Skrevet

Nei, det er nok ikke vanlig. Men det er koselig at de gjerne vil passe da :)

Skrevet

Ja, selvfølgelig er det koselig at de _vil_ passe, men du må ikke føle deg presset. Det er ditt barn, og du bestemmer :)

Bo har aldri sovet borte, selv om besteforeldre på begge sider maser. Han er 13 mnd. Jeg tror heller ikke det kommer til å skje på en stund - ikke har jeg behovet for det heller. Kanskje jeg ville sett annerledes på det om Bo var et barn som sovnet i egen seng om kvelden uten problemer - og sov natten gjennom. Men det er han ikke. Enda.

Noen har besteforeldre som ikke bryr seg i det hele tatt, veldig trist for dem det gjelder. Men det å ha overivrige besteforeldre kan også være en prøvelse!

Skrevet

Synes ikkje det har vore naturleg å hatt småen på 6 mnd på overnatting sidan han framleis får pupp på natta. Besteforeldra har hatt han åleine mellom to ammingar på dagen nokre gonger, og synes det er kjekt. Skjønar at det er kjekt for dei å ha han på eiga hand. Eg er glad for at dei har lyst til å passe han, fordi det er verdifult både for han, oss og dei. Eg har gode minne etter bestemorbesøk då eg var lita.

Då eg gjekk gravid og oppleve alle som gleda seg over babyen som skulle komme, så gjekk det opp for meg at han ikkje er berre min og pappaen sin baby, men han vart fødd inn i ein stor familie. Difor synes eg det er viktig at han og familien hans vert kjende med kvarandre og får knyte band.

Skjønar godt at du synes det er tidleg å sende han på overnatting. Om dei får vere åleine i lag på dagtid no i starten, så vert det trygt og kjekt for alle partar når han vert litt større og de finn ut at han kan overnatte.

Eg er sikker på at det vil komme høve der de er glade for at det er nokon som vil passe han og som han kjenner seg trygg hjå.

Det er ikkje slik som nokon her inne ser ut til å tru, at alle foreldre som sender barna til besteforeldra gjer det fordi dei ikkje gidd å vere saman med barna sjølve.

Skrevet

Trur ikke det er noen normal her, folk velger å gjøre det de føler er rett.....

Isak sov borte hos besteforeldre fra han var ca tre mnd...

Han sov lang i fra mange timer i strekk, og fikk pupp om natta hjemme.

Flaske om natta borte.

Og sov langt fler timer i strekk borte enn hjemme :o) rare ungen! hehe...

Forøvrig hadde besteforeldrene på to sider ventet mer enn lenge nok, følte de selv, på å få være barnevakt litt :o) det kjentes ut som flere år i følge mamma , hehe..

Så det finnes ingen normal......

Kan du ikke la de passe han på dagtid da, i førsten?

Besteforeldre vil jo gjerne ha tid med barnebarna sine aleine, for å knytte egne bånd.

Skrevet

minsten på 4 mnd har sovet hos farmoren og farfaren sin ei natt og det var når han var 7 uker.det gikk kjempefint det,han får jo mme så det gjør det jo enklere:)

Skrevet

Tja...hva er normalt???

Vi har ingen familie i nærheten, og når Trollet var 5 mndr var jeg OVERLYKKELIG over at han dro til svigers 2 netter i forveien med faren sin så jeg fikk en hel dag og 2 netter for meg selv. Som jeg brukte på å pakke og rydde før sommerferien, men allikevel, det var deilig. Jeg ble veldig klaustrofobisk av å aldri ha avlastning, og den lille tiden ga meg masse overskudd i lang tid.

Nå er han 9 mndr og har vært borte fra meg 6 ganger totalt, dog bare en gang uten at min mann var med han.

Ikke alle er like, noen føler et sterkt behov for å være nær babyen hele tiden, noen synes det blir mye i lengden. Noen har muligheten til å få barnepass noen timer for å hente seg inn, noen må "samle det opp" til anledningen byr seg frem.

Jeg ville forøvrig blitt veldig irritert på masingen som du snakekr om. Det er opp til deg å bestemme om/når du er klar.

Skrevet

Her maste svigerforeldrene mine mye på å være barnevakt når snuppa var nyfødt. Hver gang vi var på besøk så maste de, og de har vel nevnt det stort sett hver gang vi har møtt dem, frem til for en måneds tid siden. Hun er nå 19 måneder... Vi har ikke hatt henne borte på overnatting, men vi har hatt barnevakt fem ganger. Hun har sovet de meste av tiden når vi har hatt noen til å passe henne. Det blir nok litt mer barnevakt fremover, men vi har ikke så stort behov. Vi ser besteforeldrene ganske ofte, så de får mye tid til å bli kjent med henne selv om de ikke har henne på overnatting. Og jeg mener det viktigste er at de får treffe henne ofte, fremfor å skulle være alene med henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...